کد خبر: ۶۹۵۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

عرضه خودرو در بورس اجرایی می‌شود؟

طی روزهای گذشته در جریان بررسی طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی، عرضه خودرو در بورس کالا با اکثریت آرا در کمیسیون صنایع به تصویب رسید. باید ببینیم این طرح در نهایت می‌تواند به مرحله عملیاتی و اجرایی برسد یا خیر؟
آفتاب‌‌نیوز :

کارشناسان می‌گویند با توجه به تجربه موفق صنایع دیگر در بورس کالا، بهتر است خودرو نیز در بورس کالا عرضه شود تا بحث رانت و دلالی در بازار خودرو که ناشی از دو نرخی بودن است از بین برود. در این زمینه حتی رییس قوه قضائیه نیز پیشنهاد عرضه مستقیم خودرو در بورس کالا را ارائه داد که به نظر می‌رسد با پرورش این ایده قادر به عملیاتی کردن این موضوع خواهیم بود.

با ورود خودرو در بورس کالا، شفافیت و امکان نظارت دقیق از سوی نهادهای مسوول، جای خود را به بحث قیمت‌گذاری می‌دهد و این بوروکراسی اداری برای قیمت‌گذاری بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

برخی کارشناسان معتقدند: اگر خودرو در بورس عرضه شود، ضمن از دست رفتن تدریجی هیجان سرمایه‌گذاری در بازار، جلوی ضرر و زیان خودروسازان نیز گرفته می‌شود.

در این زمینه، «حجت الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به تصمیمات اتخاذ شده از سوی مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و افزود: در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن به موضوع طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداخته شد.

وی اظهار داشت: طرح ساماندهی صنعت خودرو مربوط به مجلس دهم است که این طرح به تصویب رسید، شورای نگهبان ایرادهایی را به طرح وارد کرد که موجب ارجاع دوباره طرح به مجلس شد، در نهایت مجلس این طرح را به کمیسیون صنایع ارجاع داد.

فیروزی خاطرنشان‌کرد: دیروز در کمیسیون صنایع با حضور نماینده شورای نگهبان این موضوع بررسی شد و ماده (۴) این طرح که مربوط به بحث شیوه عرضه خودرو در بورس و جزئی از ایرادهای گرفته شده این طرح در شورای نگهبان بود، مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در مجلس یازدهم بحث عرضه خودرو در بورس مطرح است، گفت: بخشی از طرح مجلس یازدهم به گونه‌ای است که نظر شورای نگهبان را تعمیم کند، در ماده (۴) طرح مجلس دهم تغییراتی داده شده است و در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، عرضه خودرو در بورس حتمی خواهد شد.

وی اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس به‌گونه‌ای است که قیمت تمام شده خودرو همراه با سود منطقی که باید لحاظ شود، با نظر شورای رقابت مشخص می‌شود.

فیروزی به محدودیت‌های اعمال شده برای خرید خودرو از طریق بورس اشاره کرد و افزود: محدودیت‌هایی برای خرید خودرو از طریق بورس وجود دارد، بدین صورت که افرادی که اقدام به خودرو از طریق بورس می‌کنند تا سه سال امکان فروش ندارند و در صورت فروش باید تا ۳۰ درصد از قیمت خودرو را به عنوان عوارض پرداخت کنند.

به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هدف از ایجاد محدودیت این است که مصرف‌کنندگان واقعی اقدام به خرید از طریق بورس کنند.

عرضه در بورس فقط در زمان نوسان بازار خودرو

وی خاطرنشان‌کرد:‌ نکته مهم دیگر این است که عرضه خودرو در بورس برای شرایطی است که وضعیت بازار دارای نوسان است و تقاضا بیشتر از عرضه باشد، به محض اینکه بازار خودرو به وضعیت متعادل برسد، خودروسازان خرید و فروش را به شیوه عادی انجام می‌دهند.

فیروزی اظهار داشت: در طرح کنونی که مربوط به شورای نگهبان است عرضه خودرو در بورس فقط برای خودروهای داخلی است، اما در طرحی که در کمیسیون مجلس در حال بررسی است موضوعات دیگری در زمینه بومی‌سازی، کیفی‌سازی، قطعه‌سازان و خودروهای خارجی در مجلس مطرح است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:‌ قیمت‌گذاری دستوری همان‌طور که از جنس آن مشخص است باید به صورت دستوری اعلام شود که این محصول در بورس با قیمتی مشخص فروخته شود، در حالی که در خودرو این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی گفت:‌ در خودرو با قیمت تمام شده محصول مواجه هستیم که با شرایط و معیارهایی مشخص شده و سود معقولی هم داریم که با شیوه‌ای مشخص معین می‌شود.

فیروزی تاکید کرد:‌ قیمتی که قرار است برای خودرو تعیین شود به گونه‌ای است که برای سایر کالاها در بورس انجام می‌شود، یعنی قیمت پایه مشخص می‌شود و در انتها رقابت قیمت فروش را تعیین می‌کند.

به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به هیچ عنوان با قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو در بورس مواجه نخواهیم بود.

وی در پایان اظهار داشت: ‌عرضه خودرو در بورس کالا موجب ایجاد تعادل در قیمت خودرو خواهد شد و از طرف دیگر افرادی اقدام به خرید می‌کنند که مصرف‌کننده واقعی بوده و در نهایت خودرو از حالت یک کالای سرمایه‌ای خارج می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین