کد خبر: ۶۹۶۱۲۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
نتانیاهو قصد دارد بر سر ایران و موضوع برجام رو در روی بایدن قرار گیرد

انتخاب نماینده نتانیاهو در امور ایران؛ پیام هشدار اسرائیل به آمریکا

"انتصاب "بن شابات" نشان می‌دهد که نتانیاهو تمایلی ندارد که شاهد توافقی تازه میان ایران و امریکا باشد. او خواستار رویارویی با امریکا است. این موضوع اهرمی سیاسی را در اختیار او قرار می‌دهد؛ مشابه روز‌های ریاست جمهوری اوباما".
انتخاب نماینده نتانیاهو در امور ایران؛ پیام هشدار اسرائیل به آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- انتخاب "مئیر بن شابات" مشاور امنیت ملی به عنوان مسئول هدایت مذاکرات تل آویو و واشنگتن در مورد برجام و ترجیح دادن او به چهره‌هایی، چون "یوزی کوهن" رئیس موساد و یا "آموس یادلین" ژنرال بازنشسته که هر دو کارشناس مسائل ایران هستند، نشان از آن دارد که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل گمان نمی‌کند که گفت‌وگو با دولت بایدن بر سر ایران امری مفید و نتیجه‌بخش باشد و قصد رویارویی با بایدن بر سر ایران را دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "المانیتور" درباره پیام اسرائیل به امریکا با انتصاب "بن شابات" به عنوان نماینده ویژه اسرائیل درباره موضوع برنامه هسته‌ای ایران به امریکا پیش از انجام مداکرات احتمالی بین واشنگتن و تهران می‌نویسد: "بن شابات" در ارتباط با طرف امریکایی و نمایندگان سایر دولت‌های امضاکننده برجام خواهد بود. او تلاش خواهد کرد تا دولت بایدن را متقاعد کند که لغو تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران و بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ میلادی اقدامی اشتباه خواهد بود.

از دید اسرائیل، امریکایی‌ها باید از موضع قدرت با ایران مذاکره کنند تا از موضع ضعف ایران استفاده کرده و امتیاز کسب کنند. در این ایده تمرکز بر روی توافق طولانی مدت و کسب امتیاز از ایران بر سر فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی آن کشور است.

یک منبع آگاه به "المانیتور" می‌گوید: "انتصاب "بن شابات" نشان می‌دهد که نتانیاهو تمایلی ندارد که شاهد توافقی تازه میان ایران و امریکا باشد. او خواستار رویارویی با امریکا است. این موضوع اهرمی سیاسی را در اختیار او قرار می‌دهد؛ مشابه روز‌های ریاست جمهوری اوباما".

این سایت در ادامه می‌افراید:"بن شابات" انگلیسی را به خوبی صحبت نمی‌کند و نیازمند مترجم است. او درباره برنامه هسته‌ای ایران تخصصی ندارد. همچنین، او آشنایی قبلی‌ای با اعضای دولت تازه بایدن ندارد. همچنین، توانایی او در تشکیل ائتلاف با سایر قدرت‌ها نیز جای تردید دارد. او در حالی منصوب شده که "نتانیاهو" گزینه‌های بهتری از جمله "یوزی کوهن" را در اختیار داشت که اطلاعات زیادی درباره ایران در اختیار دارد و بیش از ۲۰ سال فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رصد کرده و به زبان انگلیسی مسلط است و با مقام‌های دولت بایدن که پیش‌تر در دولت اوباما حضور داشته‌اند، اشنایی دارد و از مهارت‌های دیپلماتیک برخوردار است.

اما چرا نتانیاهو "کوهن" را انتخاب نکرد؟ کناره‌گیری کوهن از موساد به معنای آغاز فعالیت سیاسی احتمالی او خواهد بود و نتانیاهو نمی‌خواهد کوهن به تهدیدی سیاسی و یک رقیب برایش تبدیل شود.

فرد آگاه دیگری که نتانیاهو می‌توانست انتخاب کند "آموس یادلین" بود. او خلبان جنگنده در سال ۱۹۸۱ میلادی در زمان حمله به راکتور اتمی عراق بود. او ریاست اطلاعات ارتش اسرائیل را برعهده داشته و در انهدام راکتور اتمی سوریه در سال ۲۰۰۷ میلادی نقش ایفا کرد و یکی از چهره‌های کلیدی در مدیریت استراتژی درباره برنامه اتمی ایران بوده است. او به زبان انگلیسی تسلط دارد و با دموکرات‌ها در واشنگتن در ارتباط بوده است. یادلین، اما از منتقدان حزب لیکود و شخص نتانیاهو بوده و دیگر سیاستمدار فعالی نیست.

نتانیاهو علاقمند به کار با کسانی نیست که اعتماد کاملی به آنان ندارد. او به یادلین با دیده تردید می‌نگرد. واقعیت آن است که نتانیاهو متکی به خود است و می‌خواهد فردی را داشته باشد که صرفا مجری سیاست‌های شخص او باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
1
1
خاک بر سرتون که به بایدن دل بستین
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
رو در رویی , "مذاکره مقامات نخست" دو کشور اختلاف دار , از خسارات جانی مالی عزتی بیشتر پیشگیری میکند .

تجربه ملل , اغلب حل مشکلات نزدیک و ارزان است, قابل مشاهده نیست .
نصرت ال..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
1
رابطه تهران واشنگتن .
به نفع ایران .
به زیان.
کرملین. تلاویو. ریاض.
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
نتان یاهو روابط دیپلماسی با روسیه دارد .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
بایدن با مسولین غربگرا در ایران میبندد و به ضرر مردم ایران عمل خواهد کرد و مسولین هم بعد از راحت شدن خیالشان از آمریکا فشار را بر مردم بیشتر خواهند کرد حال خواهید دید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین