کد خبر: ۶۹۶۱۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸

دفاع واعظی از سمت جدید استاندار سابق خوزستان و بی‌اطلاعی از حادثه برای یک زندانی

رییس دفتر رییس جمهوری در واکنش به برخی انتقادها از انتصاب استاندار سابق خوزستان بعنوان رییس سازمان ملی استاندارد گفت: استاندار خوزستان از استانداران خوب محسوب می‌شود که توانسته استانی به این حساسی و وسعت بسیار را در مدت طولانی به‌خوبی اداره کند و ارزیابی‌ها درباره وی درست نیست.
دفاع واعظی از سمت جدید استاندار سابق خوزستان و بی‌اطلاعی از حادثه برای یک زندانی
آفتاب‌‌نیوز :

محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز و سفرهای نوروزی گفت: برای برنامه نوروزی سخت‌گیری‌های ما مقداری ادامه می‌یابد. در صورت همکاری مردم، ستادهای استانی و استانداری‌ها و وجود وضعیت مناسب تا پایان اسفند-با توجه به اینکه مردم در یکسال گذشته سفر نرفته‌اند و بتوانند از این فرصت استفاده بهتری داشته باشند- سازوکار جدیدی را برای تعطیلات نوروزی خواهیم داشت.

وی افزود: برخلاف گذشته که هدف گردشگری ما در چند شهر و استان و تراکم تنها در شمال، مشهد، شیراز و اصفهان بود، بدنبال این هستیم تا با یک ساز و کار جدید این هدف گردشگری را به استان‌های دیگر نیز بکشانیم.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: امروز بعد از ظهر هم رییس جمهوری جلسه‌ای را در خصوص بحران کرونا گذاشته است و شنبه هم جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار می‌شود و اگر بتوانیم از این یک ماه به خوبی استفاده کنیم و مردم همکاری کنند، سعی می‌کنیم مردم تا ایام تعطیلات مقداری آزادی تردد و سفر داشته باشند.

وی درخصوص لغو امکان ارسال آگهی‌های دولتی به مطبوعات هم گفت: امروز در دولت این موضوع را بحث کردیم و این بند اصلاح شد و موضوع به شرایط قبل بازمی‌گردد.

واعظی درباره استاندار سابق خوزستان که حکم ریاست سازمان استاندارد ملی را دریافت کرده است، عنوان کرد: وزارت کشور در ۱۰ یا ۱۵ محور، مسائلی مانند مسائل امنیتی، سرمایه گذاری و ارتباط با مردم را جزو معیارهای ارزیابی استانداران در نظر گرفته است. در ارتباط با انتخاب استاندار خوزستان ارزیابی ما در ریاست جمهوری از ۲ سال گذشته با این محورها و نمرده دادن به وی بوده است. حال یکی از این موارد دست مطبوعات افتاده و نمی‌دانم چگونه از وزارت کشور خارج شده و این درست نیست که براساس این کاغذ یک استاندار را ارزیابی کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری یادآورشد: ایشان از استانداران خوب محسوب می‌شود که توانست استانی به این حساسی و وسعت بسیار را در یک مدت طولانی بخوبی اداره کند. هر چند با این ارزیابی‌ها هم استاندار و زیرمجموعه آن باید خود را اصلاح کنند اما این ارزیابی‌ها درست نیست.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر در این ایام بسیاری از نمایندگان، مردم و مسوولان استان خوزستان از ما درخواست کردند تا اجازه دهیم تا استاندار خورستان در سمت خود باقی بماند زیرا بخوبی این استان را اداره می‌کند بنابراین نباید با مدیران خود اینگونه برخورد کنیم.

واعظی یادآور شد: وقتی فردی استاندار می‌شود، مدیریت عالی و کلان استان را دارد و طبیعی است که خیلی بهتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نمی‌تواند چیزی را پنهان کند. به همین دلیل رییس جمهوری برای وزارت صمت از یک استاندار استفاده کرد. وقتی پستی در سطح وزیر و بالاتر خالی می شود، با ارزیابی رییس جمهوری، استانداران گزینه های معرفی برای این پست ها هستند. به این معنا زمینه برای ارتقای افرادی که در کشور زحمت می‌کشند، وجود دارد.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره اظهارات دادستان پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در کی‌اف مبنی براینکه تاکنون تردیدها بیشتر شده، یادآور شد: در تماس‌هایی که میان مسوولان ایران و اوکراین بود تمامی آنچه می‌خواستند بدانند به آنان اطلاع داده شد. دادستان پرونده در جلسات چنین اظهاراتی نکردند اما شاید به عنوان یک کار تبلیغاتی سخنانی گفتند که خیلی در جریان پشت پرده این مطلب نیستم.

از تعیین تکلیف لوایح مرتبط با FATF استقبال می‌کنیم

وی درباره اینکه نتایج بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تا پایان سال اعلام می شود، خاطرنشان کرد: ما از اینکه این مسئله تا پایان سال تعیین تکلیف شود، استقبال می‌کنیم.

واعظی اضافه کرد:‌در گذشته برخی بر این باور بودند چون ترامپ بنا را بر این گذاشت تا فشار حداکثری باشد و تحریم ادامه یابد، حتی اگر ما در مجمع تشخیص هم تصمیم بگیریم، این تصمیم ما در سایه تحریم‌های آمریکا عملا کارایی ندارد اما ورق عوض شده به این معنا که تمام علائمی که از روسای جمهور کشورها و مقامات سیاسی کشورهای مختلف دریافت می کنیم و اظهارنظرهایی که در داخل امریکا می‌کنند درباره بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها است. ‌

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: آمریکایی‌ها این قضیه را منوط کردند به اینکه اول ایران برای بازگشت به برجام اقدام کند و ما هم می‌گوییم ابتدا آمریکا باید اقدام کند.

واعظی با بیان اینکه به احتمال زیاد تحریم‌ها برداشته می‌شود، گفت: ما براساس اصول و مواضعی که داریم، اعلام کردیم آمریکا باید به تعهدات خود برگردد تا ما هم برگردیم. به نظر می‌رسد گذشت زمان این موضوع را روشن می‌کند.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: باید در مجمع تشخیص برنامه ریزی به گونه‌ای باشد تا بعد از برداشته شدن تحریم‌ها روال تعاملات بانکی را داشته باشیم. اگر تحریم‌ها برداشته شود و روال تعاملات بانکی به قبل بازنگردد، پاسخی برای مردم نداریم.

وی افزود: امیدواریم تصمیمی که گرفته می‌شود در راستای منافع کشور و داشتن روابط بانکی سالم باشد. آماده هستیم تا همکاری کنیم و تصمیم خوبی گرفته شود و مردم از آن سود ببرند.

وزیر خارجه قطر پیامی برای ما نداشت؛ ما هم پیغامی نفرستادیم

واعظی همچنین درباره سفر وزیر خارجه قطر به ایران و رایزنی‌های وی در تهران گفت: در دنیای امروز ارتباط بین همسایگان و کشورهای دوست رایج است و سفرغیرمترقبه معنایی ندارد. در واقع سفرها مثل سفرهای گذشته نیست و صبح می‌آیند و بعد از ظهر می‌روند. این سفرها در بین کشورهای همسایه و دوست مرسوم است و تنها مربوط به ما نیست و در بسیاری از کشورهای جهان این اتفاق می‌افتد.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: سفر وزیر امور خارجه قطر درباره روابط دوجانبه و آینده منطقه با توجه به تغییرات در روابط آنان با عربستان بود.

واعظی همچنین گفت: در این سفر گزارشی به ما دادند و نظر ما را نسبت به آینده برجام و شرایطی که بوجود آمده به عنوان یک موضوع مهم پرسیدند. نه پیغامی برای ما داشتند و نه ما پیغامی به آنان دادیم.

فضای خوبی بین دولت و مجلس درباره بودجه ایجاد شده است

وی با تشکر از مجلس شورای اسلامی بابت همکاری با دولت در تصویب کلیات لایحه بودجه درباره این لایحه گفت: با مجلس شورای اسلامی در ارتباط با بودجه در دو هفته گذشته همکاری بسیار نزدیکی داشتیم و به دنبال صحبت روسای دو قوه کمیته مشترکی در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد که اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس هم در این کمیته حضور داشتند.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: جلسات مختلفی در این کمیته برگزار شد و نتیجه این جلسات چارچوب اصلاحی بود که ما برخی از پیشنهادات مطرح شده در کمیسیون تلفیق که فکر می‌کردیم قابل اجراست و برای بودجه کشور مفید است را پذیرفتیم. از همان اول اعلام کرده بودیم مجلس، کمیسیون تلفیق و هر جای دیگر برای داشتن بودجه بهتر به ما کمک کند، استقبال می‌کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: آنها هم هر جا از لایحه که فکر می‌کردند قابل اجرا نیست، باعث تورم می‌شود یا درآمدهایی که حاصل نمی‌شود را پذیرفتند و نتیجه توافق چندین جلسه انجام شده در ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس‌جمهور و همچنین در دولت بحث شد و یکشنبه شب پیشنهادات خود را ارائه کردیم که در مجلس هم بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و با رای خوبی هم تصویب شد.

واعظی با بیان اینکه نباید فضای خوب به وجود آمده بین دولت و مجلس در ارتباط با بودجه را با اظهار نظر یک یا دو نفر از کمیسیون تلفیق و یا در بیرون کمیسیون تلفیق به موضوع اختلافی تبدیل کنیم، اظهار کرد: به نظر می رسد فضای خوبی است و دولت و مجلس با هم همکاری می کنند تا هفته آخر اسفند بتوانیم بودجه را داشته باشیم.

فتوای رهبری به قوت خود باقی است

رییس دفتر رئیس جمهوری درباره اظهارات وزیر اطلاعات راجع به سلاح هسته‌ای و واکنش دولت به این موضوع گفت: موضع نظام و دولت در این موضوع هیچ تغییری نکرده و فتوای رهبری به قوت خود باقی است. این فتوا چیزی نیست که با یک حرف تغییر کند.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در پاسخ به ایرنا درباره توقف پروتکل الحاقی از پنجم اسفند گفت: بنای دولت اجرای قانون است و پنجم اسفند پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم.

وی اضافه کرد: البته عضو پادمان هستیم و بر اساس پادمان و بر اساس همکاری با آژانس مجموعه ای از کارهایی که در ارتباط با همکاری‌های ایران و آژانس داوطلبانه نپذیرفته بودیم اما کار را انجام می‌دادیم. مدیرکل آژانس درخواست سفر به تهران داشته است و ما هم این درخواست را قبول کردیم و ایشان در راه تهران است.

واعظی با بیان اینکه تغییری در موضع ما ایجاد نشده است، گفت: موضع ما در سال‌های گذشته این بوده که به دنبال سلاح هسته‌ای، سلاح کشتار جمعی نیستیم و ساخت و نگهداری آن و استفاده از آن را مفید نمی دانیم و این موضع جمهوری اسلامی است و فتوای مقام معظم رهبری فتوای معتبری است و هیچ تغییری در این فتوا داده نشده است.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: چیزی برای پنهان‌کاری نداریم و بر اساس آنچه که الان برای صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای انجام می‌دهیم با مدیرکل آژانس به تفاهم می‌رسیم اما جلو بازرسی‌های سرزده آژانس را می‌گیریم.

وی در پاسخ به این سوال آیا ممکن است با توجه به حساسیت موضوع مدیر کل آژانس رئیس‌جمهور هم دیدار می‌کند، گفت: باید ببینیم موضوعات وی چیست و ملاقات تشریفاتی با رئیس جمهور نخواهیم داشت مگر اینکه ببینیم مباحث او در چه سطحی است تا با رییس‌جمهوری دیدار داشته باشد.

واعظی درباره مذاکرات سه جانبه شورای عالی کار برای تعیین تکلیف دستمزد کارگران در ۱۴۰۰ و اینکه آیا دولت پرداخت و کمک‌های غیر نقدی به کارگران هم خواهد داشت، گفت: در دولت یازدهم و دولت دوازدهم هدفگذاری رییس جمهوری توجه ویژه به قشر نیازمند جامعه و کسانی بوده است.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: با توجه به اینکه تولید یکی از هدف گذاری‌های ما در سال ۹۲ است که روی آن تاکید داشته ایم، تولید با شرط رضایت کارگر افزایش می‌یابد که در دولت و در وزارت رفاه و کار همواره به دنبال تأمین بیشتر منافع کارگران بوده و اکنون که سال آخر دولت است تا جایی که امکانات اجازه دهد علاقمند هستیم با خاطره‌ای خوب با کارگران، دولت را به پایان برسانیم.

وی همچنین درباره گزارشات ارسالی از وضعیت یک زندانی و آیا این که قرار نیست در دولت کمیته‌ای برای همکاری با قوه قضاییه و پیگیری این موضوعات تشکیل شود، اظهار کرد: هنوز گزارش کاملی از طریق وزیر دادگستری یا مرجعی دیگر دریافت نکرده‌ایم. تاکنون درباره موضوع بحثی نداشته‌ایم. بنابراین نمی‌توانم چیزی بگویم که موضع دولت باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین