کد خبر: ۶۹۶۱۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله به مرز ۱۰ هزار بال رسید

تلفات پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق استان مازندران با رکوردشکنی در ۲ روز اخیر به مرز ۱۰ هزار بال رسیده است.
تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله به مرز ۱۰ هزار بال رسید
آفتاب‌‌نیوز :

این تلفات مشکوک پرندگان مهاجر برای دومین سال متوالی از نهم بهمن شروع شد و در بیستمین روز تعداد لاشه‌های جمع‌آوری شده به ۹ هزار و ۴۷۸ قطعه رسیده است.

محیط‌زیست مازندران چهارشنبه شب ۲۹ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فقط در یک روز یکهزار و ۴۴۵ لاشه از ضلع جنوبی و شرقی تالاب جمع‌آوری شده است.

طبق این گزارش، لاشه‌های جمع‌آوری شده اغلب از گونه چنگر معمولی، فلامینگو، مرغابی و حواصیل بوده است. روز سه‌شنبه هم محیط‌بانان با انجام گشت پیاده، سواره و به وسیله تراکسور و قایق یکهزار و ۳۰۴ لاشه جمع‌آوری کرده بودند.

اطلاعیه‌های محیط‌زیست مازندران نشان می‌دهد که تاکنون تلفات مشکوک در میان ۱۳ گونه از پرندگان مهاجر مشاهده شده است.

احتمال ادامه تلفات تا مهاجرت معکوس

در حالی تلفات پرندگان مهاجر از گونه‌های مختلف در تالاب بین‌المللی میانکاله برای دومین سال متوالی با گذشت ۲۰ روز همچنان ادامه دارد که پیش از این رئیس سازمان دامپزشکی کل کشور پیش‌بینی کرده بود که طبق تجربه سال گذشته تلفات تا پایان زمستان گذرانی و بازگشت این پرندگان به سرزمین اصلی در اواخر اسفند و اوایل فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.

صفرعلی ماکنعلی سرعت بخشیدن به جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان و افزایش سطح آب را با تزریق آب‌های سطح تالاب و رودخانه‌های اطراف را دو گزینه احتمالی برای کاهش تلفات اعلام کرد که هر دو برنامه در دست اجرا قرار گرفته است.

اگرچه آمار تلفات پرندگان مهاجر ناشی از بیماری بوتولیسم در روزهای اخیر روند افزایشی زیادی به خود گرفت، ولی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل فاصله معناداری دارد و پیش‌بینی می‌شود که آمار تلفات در سال جاری حداقل ۵۰ درصد کمتر از سال قبل باشد. در سال گذشته براثر بیماری بوتولیسم که از چهارم بهمن شیوع داشت، در کمتر از ۵۰ روز افزون بر ۵۰ هزار بال از ۳۰ گونه از پرندگان مهاجر را تلف کرد.

رئیس اداره حیات وحش محیط‌زیست مازندران نیز گفت: تلفات پرندگان وحشی ناشی از بیماری بوتولیسم در تالاب بین‌المللی میانکاله با گذشت ۲۰ روز همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی ما و دامپزشکی تداوم این روند تا پایان فصل مهاجرت معکوس حداقل در ۲۰ روز آینده است.

کوروس ربیعی افزود: امسال به دلیل تجربه تلخ سال قبل، پایش از روزهای اول مهاجرت پرندگان وحشی مهاجر در تالاب میانکاله و سایر تالاب‌های استان از سوی محیط‌بانان انجام شد و نتیجه این پایش مستمر شناسایی سریع بیماری و تسریع در جمع‌آوری لاشه‌ها بوده است.

امسال تلفات پرندگان از بندرگز و نوکنده در استان گلستان که بخش شمالی تالاب محسوب می‌شوند تا جنوب آن یعنی بخش قلعه پایان شهرستان گلوگاه مشاهده شده است، اگر چه گستره شیوع بیماری نسبت به سال گذشته گسترده‌تر است، ولی گونه‌های درگیر با بیماری و تلفات نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. پارسال تلفات در بین ۳۰ گونه از پرندگان مهاجر دیده شده بود و حتی بعضی از گونه‌های شکاری و گوشتخوار را هم درگیر کرده بود ولی امسال تاکنون با وجود فراگیری بیماری در سطح گسترده‌تری از تالاب، تلفلات در کمتر از ۱۷ گونه ثبت شده است.

انقراض؛ گمانه‌زنی بدبینانه

ربیعی برخی اظهار نظرها در باره احتمال انقراض برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر با توجه به تلفات ناشی از بیماری بوتولیسم در دو سال گذشته را بدبینانه و غیرکارشناسی دانست و اظهار کرد: گذشته از این‌که گونه‌های درگیر با بیماری بوتولیسم دارای جمعیت زیادی هستند، میزان جوجه‌ریزی این پرندگان آبزی و کنار آبزی درگیر این بیماری از رشد خوبی برخوردار است که هر گونه احتمال انقراض نسل را منتفی می‌کند.

در شرایط فعلی با تمام امکانات نیروی انسانی و تجهیزات محیط‌بانی استان‌های مازندران و گلستان برنامه پایش و جمع‌آوری لاشه‌ها از سطح آب تالاب و حاشیه‌ها و خشکی میانکاله با سرعت ادامه دارد و این پایش مستمر می‌تواند آمار تلفات را تا حد زیادی کاهش دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین