کد خبر: ۶۹۶۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

چرا کرونای انگلیسی خطرناک تر است؟

یک فوق تخصص بیماری های ریه، با اشاره به شیوع ویروس کرونای جهش یافته جدید، خاطرنشان کرد: این بیماری بر خلاف کرونای قبلی از قدرت بیماری زایی شدیدتری برخوردار است و علائم تنفسی آن شدیدتر بروز می کند و لذا خطرناک تر است.
چرا کرونای انگلیسی خطرناک تر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا جعفری نژاد ویروس منحوس کرونا را عامل ایجاد یک بیماری بسیار خطرناک دانست و اظهار کرد: این بیماری افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که مبتلا به بیماری های زمینه ای هستند مانند دیابت، فشار خون، نارسایی قلبی، کلیوی و کبدی و مادران باردار را به میزان بالاتری تهدید می کند.

وی افزود: راه اصلی انتقال کرونا از طریق ترشحاتی است ک توسط مجاری تنفسی فرد آلوده در هوا پخش می شود و این قطرات ریز طرف مقابل را آلوده می کند.

این فوق تخصص بیماری های ریه، عطسه کردن، سرفه کردن و حتی حرف زدن را موجب انتقال ویروس به هوا و آلوده کردن سطوح دانست و عنوان کرد: افراد علاوه بر اینکه در فاصله کم از فرد مبتلا به کرونا به راحتی آلوده می شوند، از طریق دست زدن به سطوح آلوده نیز ویروس را جابجا می کنند.

دکتر جعفری نژاد، با بیان اینکه ابتلا به ویروس کرونا با علائم تنفسی همچون سرفه و گلودرد همراه است، تصریح کرد: این بیماری می تواند گاها بسیار شبیه به سرماخوردگی باشد و علائمی از جمله گلودرد، خارش ته حلق، آبریزش بینی، عطسه، سردرد، کسالت، کوفتگی و بدن درد داشته باشد.

وی از افراد خواست علائم سرماخوردگی همراه با تنگی نفس را جدی بگیرند و یادآور شد: کروناویروس در صورت درگیری ریه و سایر ارگان ها از جمله قلب به صورت خطرناک بروز می کند. در افراد مبتلا ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ریه می تواند درگیر شود و در برخی از موارد درگیری ریه می تواند شدید و کشنده باشد؛ البته از سوی دیگر بعضی از بیماران به محض اینکه تست کرونا در آنها مثبت می شود بدون هیچگونه علائم ریوی سی.تی اسکن ریه را انجام می دهند و به اینجانب مراجعه می کنند که آیا ریه مبتلاست یا نه؟ که این کار درستی نیست. دستور گرفتن سی.تی اسکن ریه باید با نسخه فوق تخصص ریه باشد تا در صورت نیاز اگر لازم به تصویربرداری شد، از دریافت اشعه زیاد ناشی از سی.تی اسکن ریه خودداری شود.

این فوق تخصص بیماری های ریه، با اشاره به شیوع ویروس کرونای جهش یافته جدید، خاطرنشان کرد: این بیماری بر خلاف کرونای قبلی از قدرت بیماری زایی شدیدتری برخوردار است و علائم تنفسی آن شدیدتر بروز می کند و لذا خطرناک تر است و تاخیر در شروع درمان با درگیری شدید ریه در اکثر موارد سبب فوت بیمار می شود.

دکتر جعفری نژاد، درمان در مراحل اولیه بیماری را موثرتر دانست و تاکید کرد: پزشک در صورت تشخیص کرونا درمان های استاندارد و ضد ویروس را آغاز می کند تا از شدت بارگیری ویروس و موجی از التهاب در ریه و سایر ارگان های حیاتی بکاهد، اما متاسفانه شاهد هستیم که افراد بیماری را جدی نمی گیرند و بعد از درگیری پیشرفته ریوی به پزشک مراجعه می کنند و سپس به بخش «ICU» که جنبه حمایتی دارد منتقل می شوند.

وی نقص ژنتیکی را یکی دیگر از عوامل بروز خفیف یا شدید بیماری کرونا در افراد دانست و عنوان کرد: با توجه به گذشت یک سال از شیوع کرونا، مطالعات پیرامون درمان های رایج این بیماری هنوز محدود است و هرگونه توصیه برای پیشگیری و درمان کرونا بدون منبع علمی رد است. همچنین داروهای مورد استفاده در جهت درمان بیماری قطعی نبوده و برای تسکین علائم و کاستن از دوره و شدت بیماری تجویز می شود.

این فوق تخصص بیماری های ریه، با بیان اینکه رژیم های غذایی خاص یا مصرف ویتامین ها در پیشگیری از کرونا نقش ندارد، اضافه کرد: اگر افراد دچار کمبود ویتامین هستند، باید با دستور پزشک اقدام به مصرف مکمل های ویتامینی کنند، اما مهمترین، اصلی ترین و در دسترس ترین درمان کرونا، پیشگیری است.

دکتر جعفری نژاد، با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک و رعایت فاصله یک و نیم تا دو متری افراد از یکدیگر، اضافه کرد: در شرایط همه گیری بسیاری از افراد می توانند ناقل باشند و چون علامتی ندارند، با نزدیک شدن و حرف زدن و معاشرت کردن، موجب انتقال سریع بیماری می شوند لذا همواره باید از افراد فاصله داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک بسیار مهم است، افزود: ماسک زدن در هر حال واجب است؛ همچنین افراد به هیچ عنوان به فضاهای عمومی و پرازدحام نروند.

این فوق تخصص بیماری های ریه، رعایت قوانین بهداشتی از سوی مردم را ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم پروتکل های بهداشتی را جدی نمی گیرند و روزانه شاهد مرگ و میر عده زیادی هستیم.

دکتر جعفری نژاد، از افراد خواست به هیچ عنوان در تعطیلات عید دورهمی نداشته باشند و گفت: در صورت دیدار با افراد خانواده حتما ماسک بزنید، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید و در فضای دارای تهویه مناسب حضور داشته باشید. قرار گرفتن در مکان های سرپوشیده و در کنار افراد مختلف می تواند موجب انتقال سریع بیماری شود و بسیاری از افراد فریب همین دورهمی ها را می خورند.

وی تزریق واکسن کرونا را به معنی کنار گذاشتن ماسک ندانست و تاکید کرد: نباید تا پایان همه گیری کرونا ماسک را از صورت برداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین