کد خبر: ۶۹۶۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲

فارن پالسی: همه شرایط برای جنگ داخلی در آمریکا فراهم است

یک مجله آمریکایی فاش کرد که تشدید افراط گرایی و خشونت در جناح راست و حوادث کنگره بار دیگر زنگ خطر را درباره احتمال آغاز یک جنگ داخلی در آمریکا به صدا درآورده است.
فارن پالسی: همه شرایط برای جنگ داخلی در آمریکا فراهم است
آفتاب‌‌نیوز :

مجله فارن پالسی در یادداشتی به قلم "مونیکا دافی تافت"، محقق روابط بین‌الملل نوشت که شکل گیری جنگ داخلی در آمریکا تا همین اواخر مربوط به گذشته و برای بسیاری سناریوی غیرممکن بود، اما تشدید افراط گرایی و خشونت جناح راست و حوادث کنگره، بار دیگر زنگ خطر را برای احتمال شکل گیری جنگ داخلی در آمریکا به صدا درآورد.

طبق این گزارش، جنگ داخلی در آمریکا به هیچ وجه پایان نیافته و در واقع درحال تشدید است.

تافت نوشت: علی رغم کنترل رئیس جمهوری جو بایدن بر امور، وقایعی که اخیراً رخ داده است خطر خشونت سیاسی گسترده را آشکار می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: جنگ‌های داخلی که در چندین منطقه از جهان رخ داده است؛ از جمله ایالات متحده ممکن است اگرچه از نظر علل شکل‌گیری یا راه‌های تبدیل آنها به خشونت یا کاهش شدت آنها می‌توانند متفاوت از یکدیگر باشند، اما همه آنها سه ویژگی اصلی مشترک دارند که اکنون در فضای داخلی آمریکا مشاهده می‌شود.

تافت ادامه داد: ویژگی نخست؛ اکثر جنگ‌های داخلی غالباً در نتیجه یک درگیری گذشته رخ می‌دهند مانند جنگ داخلی در گذشته یا یک یادبود کاملاً سیاسی یا تحریف شده از درگیری داخلی قبلی. در چنین مواردی غالباً یک رهبر کاریزماتیک با انتشار گزارشی از افتخارات گذشته یا تحقیرهای متناسب با ایدئولوژی و جاه طلبی‌های سیاسی خود، مسیر این جنگ را هموار می‌کند و یا از بی‌خبری توده‌ها و گروه‌ها از تاریخ بهره می‌برد.

وی افزود: ویژگی دوم این است که هویت ملی بر اساس مبانی بسیار حساس مانند نژاد، مذهب یا طبقات اجتماعی تقسیم شده است، طوری که در هر کشور دلایلی برای تقسیم و تجزیه وجود دارد، اما برخی از آنها عمیق‌تر و تأثیرگذارتر از کشورهای دیگر هستند.

تافت در ادامه تاکید کرد: همچنین، تقسیماتی که در ابتدا ساده به نظر می‌رسد ممکن است توسط احزاب محلی یا خارجی که به دنبال توزیع مجدد مراکز ثروت یا قدرت هستند، مورد سوء استفاده قرار گیرند، مانند آنچه توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق اتفاق افتاد و تنها با تقویت اختلافات موجود، منابع قابل توجهی را به بی‌ثبات سازی ایالات متحده و متحدانش اختصاص داد.

این محقق روابط بین‌الملل در ادامه نوشت: اما ویژگی سوم که بدون آن عوامل سابق نمی‌توانند آتش جنگ داخلی را شعله‌ور کنند؛ ضرورت تغییر در جامعه از قبیله گرایی به فرقه گرایی است.

در ادامه این یادداشت آمده است: قبیله گرایی در اینجا بدان معنا است که مردم به طور جدی دچار تردید شوند که دیگر گروه‌های موجود در داخل کشور منافع عمومی را در رأس اولویت‌هایشان قرار داده‌اند یا خیر. اما در جوامع فرقه‌ای، نخبگان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و کسانی که نماینده آنها هستند بر این باورند که هر شخص مخالف با آنها شرور بوده و به طور جدی برای از بین بردم جامعه تلاش می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: این پویایی در صحنه حزبی آمریکا، جایی که نمایندگان حزب جمهوری خواه همکارانشان را متهم به ضعف و بی‌وفایی به دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق کردند، به وضوح قابل مشاهده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین