کد خبر: ۶۹۶۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

دلیل عفونت چشم چیست؟ و روش‌های درمان آن

در حالی که چشم هایتان به مدت ۱۵ دقیقه باز است آب را به طور مداوم روی چشم هایتان بریزید. حتی اگر آلودگی از چشم هایتان پاک شد باید این کار را ادامه دهید تا هر چیزی که در چشمتان باقی مانده را تمیز کنید.
دلیل عفونت چشم چیست؟ و روش‌های درمان آن
آفتاب‌‌نیوز :

عفونت چشم در واقع یک بیماری چشمی است که بر اثر یک ویروس، باکتری و یا میکروارگانیسم به وجود می‌آید و اجزای چشم را درگیر میکند، عدم پیگیری درمان عفونت چشم توسط یک چشم پزشک ماهر ممکن است عوارضی همچون نابینایی به دنبال داشته باشد. به طور کلی عفونت چشم موجب تورم، قرمزی و خارش چشم میشود، اما ممکن است درد و یا ترشحات چشمی نیز از علائم این عفونت باشد. برخی قطره‌های چشمی و نسخه‌های طب سنتی به درمان و کاهش التهابات چشم کمک میکنند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

علائم عفونت چشم

دلیل عفونت چشم چیست؟ و روش‌های درمان آن

انواع عفونت چشم

التهاب ملتحمه؛ این بیماری عفونی باعث ایجاد التهاب و عفونت بر روی سطح داخلی پلک و روی سفیدی چشم می‌گردد.

عفونت‌های ویروسی چشم؛ دیگر عفونت‌های ویروسی چشم می‌توان به تبخال چشمی اشاره کرد که بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌آید.

عفونت کراتیتیس آکانتامبا؛ نوعی عفونت چشمی است که در آن سطح قرنیه چشم توسط نوعی میکروارگانیسم کیست زا موسوم به آکانتامبا آلوده می‌شود.

تراخوم (Trachoma)؛ یک بیماری عفونی چشم ناشی از باکتری کلامیدیا تراکوماتیس است. این عفونت باعث سفت شدن سطح داخلی پلک می‌گردد که می‌تواند منجر به درد چشم، شکنندگی سطح بیرونی یا قرنیه چشم و احتمالاً نابینایی شود.

عفونت‌های داخل چشمی (اندوفتالمیت)؛ هنگامی‌که عامل باکتریال به داخل چشم نفوذ می‌کند، عفونت بسیار خطرناکی به وجود می‌آید که در صورت عدم درمان سریع و مؤثر، فرد نابینا خواهد شد.

علل ابتلا به عفونت چشم

۱- استفاده نادرست از لنز‌های تماسی می‌تواند شما را در معرض عفونت‌های چشمی قرار دهند این، به این دلیل است که تمیز کردن لنز‌های چشمی قبل و بعد از استفاده خیلی مهم است.

۲- آلرژی، می‌تواند باعث حساسیت شدید چشم‌ها شود، سپس آن‌ها آسیب پذیر می‌شوند و یک عامل کوچک مانند گرد و غبار و دود می‌تواند باعث عفونت چشمی شود.

۳- اگر شما در محیط شیمیایی کار می‌کنید، باید از وسیله محافظ چشم استفاده کنید. مواد شیمیایی تاثیرات زیادی بر روی چشم دارند و درمان آن‌ها خیلی زمان بر است.

۴- جراحت چشم، به خصوص به وسیله اجزاء گیاه مانند چوب و تیغ.

۵- تماس چشم با محصولات دارویی آلوده

۶- افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت دارند یا از کورتیکواستروئید استفاده می‌کنند، بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به عفونت چشم هستند.

۷- هیستوپلاسموزیس عفونت قارچی ریه است که از طریق تنفس ایجاد می‌شود. این مورد که باعث ایجاد علائم و از بین رفتن شبکیه می‌شود بسیار شبیه به فساد ماکولا است و می‌تواند بخش مرکزی بینایی را نابود کند.

۸- گنوره و کلامیدیا باعث ایجاد ورم ملتحمه شود، گرچه معمولا در بزرگسالان باعث آسیب جدی به چشم نمی‌شود. عفونت به صورت مستقیم از طریق مایعات تناسلی مانند مایع منی وارد می‌شود، یا هنگامی که افراد آلوده چشمان خود را پس از دست زدن به ناحیه تناسلی، مالش می‌دهند. نوزادان متولد شده از ژنیتال زنان در معرض خطر ابتلا به عفونت چشم هستند.

۹- هرپس سیمپلکس باعث ایجاد حفره و زخم قرنیه شود. هرپس عفونی مزمن که نادر است، می‌تواند باعث نکروز حاد شبکیه (ARN) به ویژه در مردان شود. این مورد باعث تخریب اصلی بافت شبکیه و سبب آسیب شدید چشم می‌شود.

۱۰- کراتیت باکتریایی قرنیه توسط باکتری‌های رایج بر روی پوست، دهان و بینی ایجاد می‌شود. به طور معمول، این باکتری نمی‌تواند به لایه بیرونی چشم نفوذ کند و تنها باعث ایجاد ورم ملتحمه می‌شود.

روش‌های درمان عفونت چشم (اینفوگرافی)

دلیل عفونت چشم چیست؟ و روش‌های درمان آن

روش اول: نسخه‌های طب سنتی

۱- یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب خام را در یک لیوان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید. یک گلوله‌ی پنبه‌ای را در این محلول خیس کنید. با استفاده از آن، بخش‌های آلوده‌ی خارجی چشم را شست‌و‌شو بدهید.

۲- یک قاشق چای‌خوری گل بابونه‌ی خشک را در یک لیوان آب جوش تصفیه‌شده بریزید. روی لیوان را بپوشانید و اجازه بدهید به‌مدت ۵ دقیقه بماند. آن را صاف کنید و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود. در طی روز هر چند ساعت یک‌بار، از این محلول برای پاک کردن داخل و بیرون چشم‌ها استفاده کنید.

۳- دو عدد چای سبز کیسه‌ای را به‌مدت چند ثانیه در آب گرم خیس کنید. کیسه‌ها را از آب خارج کنید و آب اضافی را بگیرید، سپس هم لیوان چای و هم کیسه‌های چای را در یخچال قرار بدهید تا سرد شوند. ابتدا با استفاده از چای سرد چشمان‌تان را شست‌و‌شو بدهید. سپس کیسه‌های چای سرد و مرطوب را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم‌های بسته‌ی خود قرار بدهید.

۴- نسبت مساوی عسل و آب مقطر را کاملا با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک توپ پنبه‌ای تمیز محلول را روی چشم‌ها بزنید. از این روش ۲ یا ۳ بار در روز استفاده کنید تا علائم عفونت از بین بروند.

روش دوم: مراقبت‌های خانگی

۱- کم آبی موجب تولید اشک کمتر میشود، هرچه چشم خشکتر باشد آسیب پذیری آن بیشتر خواهد بود روزانه ۸ لیوان آب مصرف کنید.

۲- اگر برای زمان زیادی از تلفن همراه، رایانه و یا تلویزیون استفاده میکنید چشم هایتان را استراحت دهید. هر ۲۰ دقیقه با نگاه کردن به چیزی که حداقل ۶ متر با شما فاصله دارد برای ۲۰ ثانیه به چشم هایتان استراحت بدهید.

۳- در حالی که چشم هایتان به مدت ۱۵ دقیقه باز است آب را به طور مداوم روی چشم هایتان بریزید. حتی اگر آلودگی از چشم هایتان پاک شد باید این کار را ادامه دهید تا هر چیزی که در چشمتان باقی مانده را تمیز کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین