کد خبر: ۶۹۶۸۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
تبلیغات

معضلی به نام کتاب نخواندن/چرا مردم دیگر کتاب نمی‌خوانند؟

در عصر حاضر به لطف اینترنت بازار خرید‌های غیرحضوری گرم است. بازار کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست. در سایت ۳۰بوک هر کتابی برای هر سلیقه‌ای وجود دارد. کافی است با یک کلیک از قیمت و تخفیف‌هایی که همیشه شامل حال کتاب‌ها می‌شود آگاه شوید. اگر هم فکر می‌کنید نیاز دارید قبل از خرید یک کتاب بدانید که داستان از چه قرار است می‌توانید با مراجعه به بخش «مجله ۳۰‌بوک» از خلاصه، محتوا و سبک برخی کتاب‌ها با خبر شوید.
معضلی به نام کتاب نخواندن/چرا مردم دیگر کتاب نمی‌خوانند؟
آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌هایی که با کرونا سپری می‌شوند دلیل بزرگ‌تری برای کتاب نخواندن وجود دارد: خطر ابتلا به کرونا.

به لطف پیشرفت تکنولوژی و رایج‌تر شدن خرید آنلاین، می‌توان به راحتی اینترنتی کتاب خرید. سایت ۳۰ بوک به آدرس www.۳۰book.com یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور با موجودی بیش از ۱۲۰.۰۰۰ عنوان کتاب است. اما تعداد کتاب‌ها و کیفیت ارسال‌شان تنها ویژگی خوب ۳۰ بوک نیست. مجلۀ اینترنتی ۳۰ بوک به آدرس mag.۳۰book.com هرروز به شکل‌های مختلف (متن، تصویر و ویدیو) کتاب‌هایی را برای دوست‌داران کتاب معرفی می‌کند تا کتاب‌خوان‌ها دیگر با چالش «چی بخونم؟» رو به رو نباشند!

اما دلایل دیگری برای کتاب نخواندن وجود دارد...

چرا مردم دیگر کتاب نمی‌خوانند؟

آدم‌ها که بزرگ می‌شوند دیگر کتاب نمی‌خوانند. این حقیقت در مورد همه آن‌ها در سراسر این کره‌خاکی صدق می‌کند و استثنایی وجود ندارد.

اما اگر سر صحبت با همین آدم‌ها باز شود همه‌شان «تایید می‌کنند» که کتاب خواندن یک عمل خوب است و برای زندگی لازم!

دانشگاه‌ها با تحقیقات و بررسی‌ها مختلف نشان داده‌اند که کتاب خواندن تنها کار در دنیاست که فقط و فقط تاثیر مثبت دارد و هیچ نکته منفی‌ای در آن پیدا نمی‌شود. کتاب خواندن علاوه بر افزایش معلومات، پر و پیمان کردن مخزن لغات و کمک به برقراری ارتباط موثر، به درمان افسردگی کمک می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود شانس ابتلا به آلزایمر از آن‌هایی که مطالعه می‌کنند دور و دورتر شود.

بنیاد جهانی نشر آثار انگلیسی‌زبان در یک بررسی نشان داد که پر فروش‌ترین کتاب چاپی در دنیا «دن کیشوت» است. کشور‌هایی مثل تایلند، هند و چین بیشترین ساعات مطالعه در یک هفته را به خود اختصاص داده‌اند، اما مشخصا کشور‌هایی با بیشترین نرخ سواد و فرهنگ را تشکیل نمی‌دهند. از طرفی دیگر کشور‌هایی مثل فنلاند، نروژ و ایسلند بیشترین دسترسی را به کتابخانه‌های عمومی، انواع روزنامه‌ها و کامپیوتر و فضای مجازی دارند.

دلایل کتاب نخواندن چیست؟

چرا مردم دیگر کتاب نمی‌خوانند؟

با این حال به تعداد انسان‌ها بهانه هست برای کتاب نخواندن. بعضی از آن‌ها که از همه معمول‌تر هستند را در ادامه می‌خوانید:

یک: «وقت کافی برای کتاب خواندن ندارم»

رایج‌ترین دلیل در دنیا شاید همین باشد. ما همگی مشغول و گرفتاریم.

زندگی این روز‌ها ملغمه‌ای است از کار، مسئولیت‌ها و درگیری‌های ذهنی. اگر وقت کافی برای خوابیدن در طول شبانه‌روز داشته باشیم نشانه آن است که هنوز جزو قشر خوش‌شانس در دنیا محسوب می‌شویم. حالا شاید در این میان سعی کنیم در برنامه زندگی جایی برای کتاب خواندن هم باز کنیم. در این صورت ممکن است خواندن یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای ماه‌ها طول بکشد.

دو: «فیلمی از روی این کتاب ساخته شده یا نه؟»

آدم‌ها دنبال سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای لذت‌بردن هستند. بله! جریان فیلم سریع‌تر می‌گذرد و همه چیز از نور و صدا گرفته تا تصویر حاضر و آماده است. شما فقط باید با دیدن فیلم داستان را دنبال کنید.

اما آن‌ها که اهل مطالعه هستند همیشه می‌گویند «کتابش بهتر بود!»، چون فیلم را از روی کتاب می‌سازند به این معنی نیست که تمام ریزه‌کاری‌های داستان را هم در روند ساخت آن گنجانده باشند. قشنگی مطالعه یک کتاب به این است که به زحمات و جمله‌سازی‌های نویسنده با کمک نیروی تخیل‌تان جان ببخشید و نسخه تصویری منحصر‌به فردتان را در ذهن‌تان بسازید.

سه: «مطالعه کردن و کتاب خواندن دیگر اضافه‌کاری است!»

اگر فکر می‌کنید کتاب خواندن یک «کار» است بهتر است بدانید که تنها نیستید و خیلی‌ها در دنیا همانند شما فکر می‌کنند برای مطالعه کردن باید وقت و انرژی جداگانه‌ای صرف کنند.

چهار: «من فلسفه کتاب خواندن را درک نمی‌کنم.»

بعضی‌ها فکر می‌کنند مطالعه کردن و کتاب در دست گرفتن هیچ فایده‌ای ندارد. خواندن برای آن‌ها به مدرسه و دانشگاه به قصد گرفتن نمره و مدرک خلاصه شده‌است و ممکن است غیر از آن مطالعه‌ای دیگری در زندگی‌شان نداشته باشند.

پنج: «نمی‌دانم چه کتابی بخوانم؟»

در دنیا یک عالمه کتاب هست. تنوع ژانر و سبک نویسندگی هم هر روز به تعداد این کتاب‌ها اضافه می‌کند. این یعنی اینکه هم کتاب خوب داریم هم کتاب بد. مهم این است که بدانیم دنبال چه چیزی هستیم تا از آن لذت ببریم.

اما این‌ها همه بهانه است و می‌توان هر کدام از آن‌ها را با دادن راهکاری که کاربردی باشد آرام آرام سد ذهنی را کنار زد و لذت خواندن را کشف کرد.

برای بیشتر کتاب خواندن، چه راه‌حل‌هایی وجود دارد؟

چرا مردم دیگر کتاب نمی‌خوانند؟

تصویری از یک کتابخانه بزرگ که فردی در آن مشغول مطالعه است.

راه‌حل یک: آیا می‌دانستید کتاب خواندن می‌تواند فعالیتی آرامش‌بخش در انتهای یک روز شلوغ و خسته‌کننده باشد؟ گرفتاری و دل‌مشغولی همیشه هست. برای داشتن فرصت نیازی نیست صبر کنید تا همه چیز آرام شود. به جای تماشای تلویزیون یا در دست گرفتن گوشی برای چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید ذهن‌تان را با خواندن چند صفحه کتاب آرام کنید.

راه‌حل دو: فیلم دیدن یکی از بهترین و بی‌خطرترین تفریحات دنیاست، اما کتاب خواندن می‌تواند خلاقیات ذهنی را در شما پرورش بدهد. اجازه ندهید کارگردان برایت تصمیم بگیرد که چه تصویری از یک کتاب داشته باشید. کتاب را در دست بگیرد و فیلم خودتان را از کتاب در ذهن‌تان کارگردانی کنید. هیجان این کار به مراتب بیشتر است.

راه‌حل سه: اشاره کردیم که کتاب خواندن تفریح است. برای رسیدن به لذت این تفریح بهتر این است با موضوع و ژانری از کتاب شروع کنید که شدیدا مورد علاقه شماست. در این صورت در دست گرفتن کتاب دیگر کار نیست بلکه لذت‌بخش‌ترین تفریح خواهد بود.

راه حل چهار: بهبود زبان، برقراری ارتباط موثر و ایجاد حس همدلی سه اثری است که کتاب خواندن می‌تواند در اولین قدم در یک آدم کتاب‌خوان ایجاد کند. خواندن کتابی غیر از کتاب‌های درسی و دانشگاهی، مخصوصا داستان و رمان، کمک می‌کند انسان‌ها یاد بگیرند چگونه جای هم فکر و احساس کنند و موقع صحبت‌کردن اعتماد به نفس بیشتری داشته‌باشند.

راه حل پنج: از کمک گرفتن نترسید. همیشه دیگرانی وجود دارند که وقت بیشتری صرف کتاب خواندن کرده‌اند. آن‌ها با دنیا کتاب آشنا هستند. از آن‌ها بخواهید شما را با توجه به علاقه‌تان راهنمایی کنند.

چرا ۳۰بوک؟

ممکن است شما هم چنین چیزی را تجربه کرده باشید: دلتان بخواهد کتاب بخوانید، اما ندانید کجا بروید و چه کتابی را برای خواندن و خریدن انتخاب کنید. حالا به همه این‌ها مشکلی جهانی به نام کرونا و بالا رفتن ضریب خطر خرید حضوری را هم باید اضافه کرد.

در عصر حاضر به لطف اینترنت بازار خرید‌های غیرحضوری گرم است. بازار کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست. در سایت ۳۰بوک هر کتابی برای هر سلیقه‌ای وجود دارد. کافی است با یک کلیک از قیمت و تخفیف‌هایی که همیشه شامل حال کتاب‌ها می‌شود آگاه شوید. اگر هم فکر می‌کنید نیاز دارید قبل از خرید یک کتاب بدانید که داستان از چه قرار است می‌توانید با مراجعه به بخش «مجله ۳۰‌بوک» از خلاصه، محتوا و سبک برخی کتاب‌ها با خبر شوید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
بنده پول ندارم کتاب بخرم، و اگر پول خرید کتاب داشته باشم، وقت خواندن کتاب را ندارم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین