کد خبر: ۶۹۶۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

تاثیر سبک زندگی زنان باردار بر ژن‌های نوزاد

محققان به رهبری دانشگاه لوند در سوئد ارتباط بین مداخله در شیوه زندگی زنان باردار مبتلا به چاقی و تغییرات اپی‌ژنتیکی (اثر محیط بر ژن طوری که بر نحوه بیان آن اثر بگذارد) در نوزاد را بررسی کردند.
تاثیر سبک زندگی زنان باردار بر ژن‌های نوزاد
آفتاب‌‌نیوز :

 دانشمندان در سوئد، دانمارک و اسپانیا بررسی کردند که آیا مداخله در شیوه زندگی یک زن باردار با شاخص توده بدنی (BMI) بیش از ۳۰، ژن‌های کودک را تغییر می‌دهد یا خیر.

به نقل از مدیکال اکسپرس، در این بررسی ۴۲۵ زن باردار شرکت کردند که BMI همه بیش از ۳۰ بود و در گروه افراد چاق قرار داشتند. آنان به‌طور تصادفی در سه گروه مختلف تقسیم شدند. گروه اول که مداخله در سبک زندگی شامل فعالیت بدنی (از آنان خواسته شد که روزانه ۱۱ هزار قدم راه بروند و ازقدم‌شمار استفاده کنند) و همچنین توصیه‌هایی برای رژیم مدیترانه‌ای با ۱۲۰۰ تا ۱۶۷۵ کالری در روز بود. گروه دوم تنها مداخله در سبک زندگی شامل فعالیت بدنی را داشتند و گروه سوم (گروه کنترل) به زندگی معمول خود ادامه دادند.

محققان خون‌بند ناف ۲۰۸ نوزاد تازه متولدشده را بررسی کردند تا دریابند که آیا تغییرات اپی‌ژنتیکی ایجادشده است یا خیر. یکی از راه‌های ایجاد تغییرات اپی‌ژنتیکی متیلاسیون DNA است که فعالیت‌های ژن‌های مجاور توسط مولکول‌های متصل به DNA تغییر می‌کند. این تغییرات در ۳۷۰ ژن درمجموع ۳۷۹ مکان ژنوم کودکانی که مادران آن‌ها در گروه‌های مداخله در سبک زندگی بودند، ایجاد شد. چندین ژن که ازنظر ژنتیکی تغییر کرده‌اند، متابولیسم، رشد بافت چربی و ترشح انسولین را تنظیم می‌کنند. پیش‌ازاین محققان دریافتند که چندین ژن تغییریافته با دیابت نوع ۲ ارتباط دارند.

محقق این تحقیق، شارلوت لینگ، استاد دانشگاه لوند اظهار کرد: نتایج بررسی نشان داد که توده عضلانی نوزادان در هر دو گروه مداخله در سبک زندگی (فعالیت بدنی یا افزودن رژیم غذایی سالم) در هنگام تولد در مقایسه با گروه کنترل افزایش‌یافته است.

محققان همچنین قصد داشتند تا دریابند که آیا تغییرات اپی‌ژنتیکی روی رشد نوزادان تاثیر دارد. ازاین‌رو، کودکان شرکت‌کننده در این بررسی را در ۹، ۱۸ و ۳۶ ماهگی پیگیری کردند و دریافتند که ۲۲ مورد از تغییرات اپی‌ژنتیکی یافت شده با BMI کودکان در طول زمان مرتبط بود.

شارلوت لینگ افزود: نتایج این بررسی به‌طور مستقیم نمی‌تواند علت را بیان کند، اما نشان می‌دهد که فعالیت بدنی و مصرف رژیم غذایی سالم در دوران بارداری در زنان مبتلابه چاقی بر اپی‌ژنتیک نوزادان و همچنین ترکیب بدن و رشد کودکان در مراحل بعدی زندگی نیز تاثیر دارد.

کریستینا رنو، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان Rigshospitalet در کپنهاگ دانمارک و از محققان این بررسی پیش‌ از این نشان داده بود که مداخله در سبک زندگی (فعالیت بدنی همراه با یا بدون رژیم غذایی سالم) زنان باردار با BMI بیش از ۳۰ منجر به کاهش وزن در این گروه می‌شود و همین گروه در این بررسی شرکت کردند.

وی عنوان کرد: افزایش فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم در دوران بارداری می‌تواند باعث کاهش وزن در زنان باردار مبتلا به چاقی و همچنین مقابله با خطرات مرتبط با BMI بالا شود. افزایش توده عضلانی در کودکان و DNA از بند ناف نشان داد که تغییرات DNA اپی‌ژنتیک نشان‌دهنده تاثیر قوی از سبک زندگی سالم بر سلامتی کودکان است.

یافته‌های این بررسی در مجله Diabetes منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین