کد خبر: ۶۹۶۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

فقدان حس چشایی و بویایی تا ۵ ماه بعد از کرونا

محققان "دانشگاه کبک" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند از دست دادن حس بویایی و چشایی ممکن است تا پنج ماه بعد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ همچنان باقی بماند.
فقدان حس چشایی و بویایی تا ۵ ماه بعد از کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

 بیماران بهبود یافته از بیماری کووید-۱۹ که پس از آلوده شدن به ویروس کرونا، حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اند ممکن است تا پنج ماه این علائم در آنها وجود داشته باشد. تقریباً از هر شش فرد دارای علائم کووید-۱۹ یک نفر از انها از "آنوسمی" رنج می‌برند.

به گزارش دیلی میل، نابویایی یا کربویی یا آنوسمی(Anosmia) به طور رسمی به عنوان علامت عفونت ویروس کرونا شناخته می‌شود. داده‌های اداره آمار ملی نشان می‌دهد که نیمی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا دچار علائم می‌شوند که ۱۶ و ۱۷ درصد آنها به ترتیب دچار نوعی از علائم از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شوند. محققان دانشگاه کبک طی این مطالعه ۸۱۳ نفر از کارکنان بهداشتی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

بیش از یک سوم(۳۸ درصد) از کسانی که حواس خود را از دست داده بودند پس از گذشت پنج ماه همچنان به طور کامل حس چشایی خود را به دست نیاورده بودند.

شرکت کنندگان این مطالعه چند پرسشنامه‌ را پر کردند و آزمایشاتی را نیز برای ارزیابی حس چشایی و بویایی خود انجام دادند. این موارد به طور متوسط ​​پنج ماه پس از ابتلای افراد به کووید -۱۹ انجام شد و بنابراین محققان قادر به گفتن این موضوع نیستند که آیا نابویایی بیش از این مدت طول می‌کشد یا خیر.

دکتر "یوهانس فراسنلی"(Johannes Frasnelli) نویسنده تحقیق گفت: در حالی که کووید-۱۹ یک بیماری جدید است اما تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که بیشتر افراد در مراحل اولیه بیماری حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند. ما می‌خواستیم بیشتر مطالعه و بررسی کنیم تا دریابیم تا چه مدت علائمی مانند از دست دادن بویایی و چشایی در افراد ادامه دارد و در افراد مبتلا به کووید-۱۹ این علائم چقدر شدید است.

افراد حس بویایی و چشایی خود را در مقیاس ۰ تا ۱۰ درجه‌بندی کردند و صفر به معنای کاملاً بی حس است و ۱۰ به معنای یک حس قوی است.

میانگین نمره افرادی که از کووید بهبود یافته بودند نمره هشت بود در حالی که قبل از اینکه بیمار شوند، نمره آنها برای این حواس ۹ بود. از بین ۸۱۳ شرکت کننده، ۵۲۷ نفر حس چشایی خود را در طی مراحل اولیه بیماری از دست دادند. سی و هشت درصد(۲۰۰ نفر) از این افراد پنج ماه بعد حس چشایی خود را به دست نیاورده بودند.

این مطالعه هنوز مورد بازنگری بادقت قرار نگرفته است و در ۷۳ امین نشست سالانه آکادمی مغز و اعصاب آمریکا بین ۱۷ تا ۲۲ آوریل ارائه خواهد شد.

از دست دادن بویایی و چشایی به طور رسمی به عنوان یکی از علائم کووید-۱۹ در ۱۸ ماه مه سال ۲۰۲۰ شناخته شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین