کد خبر: ۶۹۷۵۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

خریدهای نوروزی به چه قیمتی؟!

بجنورد این روزها بیش از هر زمان دیگری پرهیاهو است. خیابان‌ها از ساعات اولیه روز مملو از اتومبیل می‌شوند و ترافیک بی‌وقفه تا پاسی از شب ادامه دارد. در سوی دیگر شهروندان سرگرم بازارگردی و خریدهای نوروزی هستند. گویی کرونا رخت بسته و برای همیشه از این شهر و سرزمین ریشه کن شده است.
خریدهای نوروزی به چه قیمتی؟!
آفتاب‌‌نیوز :

برخی از شهروندان با ماسک و برخی دیگر بدون ماسک اما بدون رعایت هیچ فاصله اجتماعی دوش به دوش یکدیگر یا از کنار یکدیگر عبور می کنند و یا اینکه پشت ویترین های مغازه ایستاده و در حال مشاهده اجناس به نمایش گذاشته شده هستند.

از داخل مغازه ها نمی گویم که چه صف شلوغی در پشت در اتاق پرو ایجاد شده و افراد منتظر هستند که فرد داخل اتاق بیرون بیاید و خود آن ها به داخل اتاق بروند، مغازه هایی تنگ که مشتری ها چفت در چفت کنار یکدیگر ایستاده و در برخی از مغازه ها نیز آنقدر مشتری ایستاده اند که حتی جای سورن انداختن وجود ندارد.

اما به راستی چه شده که آنقدر مردم نسبت به ویروس مرگبار کرونا بی توجه شده اند، از دست این ویروس خسته شد یا اینکه بی خیال سلامتی شده و خریدهای نوروزی را ترجیح دادند.

در این هیاهو و شلوغی بازار سری به چند از مغازه های شهر بجنورد می زنم وارد یکی از پارچه فروشی های واقع از در خیابان پای توپ می شوم مغازه ای ۱۲ متری انگار تعدادی از مشتری های این مغازه تاکنون حتی اسم کرونا را هم نشنیده اند.

جلوی پیشخوان مغازه غلغله است، " آقای کمالی این پارچه متری چند؟ مشتری دیگری، آقای کمالی از این پارچه رنگ دیگر آن را هم دارید، دیگری می گوید آقای کمالی پارچه های من را حساب کن که بروم.

یک تعداد از مشتری ها نیز تازه به مغازه آمدند دیگر جایی برای ایستادن آن ها نیست، یکی از آن ها با خود می گوید"ماشاالله انگار نانوایی است که همه صف گرفته اند". دیگری می گوید آقای کمالی کی خلوت می شود که برویم و آن موقع برگردیم".

آقای کمالی از پشت پیشخوان سلام می کند انگار از مشتری های ثابتش است و می گوید اگر می توانید نیم ساعتی منتظر بمانید تا این مشتری را راه بیندازم.

اما جالب تر از همه تعدادی از مشتری ها بودند که با این اوضاع بدون ماسک وارد مغازه شده بودند و آقای کمالی هم که نمی خواست دل هیچ یک از مشتری هایش را بشکند به هیچ کدام از آن ها چیزی نمی گفت و از آن ها درخواست نمی کرد که ماسک بزنند.

بالاخره یکی از مشتری های مغازه که خانم بود نسبت به مشتری دیگری اعتراض کرد که خانم ماسک نداری لطفا فاصله بگیرد و آن مشتری نیز گفت من کرونا ندارم، نگران نباش و همان جا بود که روسری خود را که بسیار نازک هم بود را با دست بر روی دهان خود قرار داد.

در قسمت میانی مغازه نیز یکی از مشتری های آقا ایستاده بود که ماسک نداشت و به نظر می رسید که این شخص تاکنون اصلا از ماسک استفاده نکرده است در آن میان صدای دختر خانمی را شنیدم که به مادرش می گفت مادر بیا این گوشه بایست، از آن ها فاصله بگیر و بالاخره گفت مادر بیا برویم، حالا حالاها نوبت به ما نمی رسد، خرید که نمی توانیم بکنیم کرونا را هم می گیرم و از مغازه خارج شدند.

به یکی از بوتیک های لباس فروشی در خیابان امیریه هم سری زدم، گویا به تارگی اجناس خود را آورده بود، تعداد زیادی خانم در مغازه ایستاده و در حال نگاه کردن به اجناسی بودند که به تازگی آورده شده بود هرچند که همگی ماسک به صورت داشتند اما در این مغازه رعایت فاصله اجتماعی هیچ معنایی ندارد.

یک مادر و دختر وارد مغازه شدند، دختر به مادرش گفت" مادر بیا روی پله ها بایستیم تا مغازه کمی خلوت شود" صاحب مغازه از پشت پیش خوان گفت، بفرمایید و یکی از آن خانم ها گفت کمی خلوت شود وارد می شویم و صاحب مغازه لبخندی زد و کار خود را ادامه داد.

اما مشتری ها آنقدر غرق در نگاه کردن اجناس بودند که قصد خرید و یا بیرون رفتن از مغازه را نداشتند که بالاخره آن مادر و دختر هم بعد از چند دقیقه مجبور شدند به جمع مابقی مشتری بپیوندند و رعایت فاصله اجتماعی را شکستند و در کنار سایر مشتریان ایستادند.

افرادی که ایستاده اند تصور می کنند با زدن ماسک دیگر به هیچ عنوان به کرونا مبتلا نمی شووند اما همان ماسک هایی که بر دهان آن ها است ایراداتی وارد است مشخص است بعضی از ماسک های بر دهان افراد دو سه روز استفاده شده و یا اینکه اسم ماسک سه لایه را یدک می کشد اما فقط یک لایه نازک دارد و از کیفیت لازم برخوردار نیست.

از خیابان امیریه تا میدان شهید را طی کردم اما حجم جمعیت آنقدر زیاد بود که باید مواظب می بودم تا به کسی برخورد نکنم، بیشتر افراد ماسک استفاده کرده اند اما در این میان بودند پسرهای جوانی که با اعتماد به نفس خیلی زیادی بدون ماسک در حال قدم زدن در خیابان بودند.

وارد یکی از پاساژهای شهر شدم راهرو و داخل مغازه پر از جمعیت و این افراد با شور و شوق خاصی مشغول خریدهای نوروزی بودند انگار آن ها عزم کرده اند که عید نوروز و دید و بازدیدها را همانند سال های قبل از شیوع ویروس کرونا به قوت خود برگزار کنند و چیزی که در رفتار این افراد مشخص بود این است که هم اکنون خریدهای نوروزی برای آن ها از سلامتی شان مهم تر است.

خراسان شمالی از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت هشدار قرار دارد

دکتر افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا د خصوص وضعیت خراسان شمالی از لحاظ شیوع ویروس کرونا گفت: این استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت هشدار و شکننده ای قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرهای خراسان شمالی در وضعیت آبی و زرد هستند، اظهارکرد: اما شرایط شکننده موجود در استان ممکن است سبب شود تا وضعیت خراسان شمالی رو به نارنجی و قرمز پیش رود همانطور که تعدادی از شهرهای استان خوزستان وارد وضعیت قرمز شدند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم نگران هستیم و در حال حاضر میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی ۷۰ درصد است.

دلشاد افزود: باید میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی تا ۹۰ درصد باشد که بتوان شیوع ویروس را کنترل کند.

وی در ارتباط با شیوع ویروس کرونای انگلیسی نیز بیان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از شیوع این ویروس در استان نداشته ایم.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر شیوع ویروس کرونا در استان افزایش یابد با وضعیت خطرناکی مواجه خواهیم شد چراکه هر وقت موج جدیدی از کرونا شیوع پیدا کرده به صورت شدیدتر ظاهر شده است.

قدرت چندین برابری سرایت پذیری در کرونای جهش یافته

برزگر کارشناس مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: سرایت پذیری کرونای جهش یافته که هم اکنون در حال شیوع است، چندین برابر است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه خراسان شمالی وارد فاز چهارم کرونا نشده است، اظهارکرد: وضعیت خراسان شمالی در حال حاضر در وضع آبی و زرد است اما اوضاع شکننده است و این احتمال وجود دارد که با روشن شدن یک جرقه خراسان شمالی در پیک چهارم قرار گیرد.

وی افزود: ویروسی که هم اکنون در حال چرخش است بیشتر گروه های سنی را درگیر می کند که در این میان گروه سنی پنج تا ۱۰ ساله را نیز شامل می شود.

برزگر ادامه داد: اما نگرانی آنجا است که گروه سنی پنج تا ۱۰ سال ارتباط زیادی با گروه همسالان در مکان هایی همانند مدرسه و ... دارند و از سوی دیگر همانند گروه بزرگسال به صورت جدی نمی توانند دستورالعمل ها را رعایت کنند، بنابراین احتمال انتقال ویروس در آن ها افزایش می یابد.

وی در ادامه تاکیدکرد: مردم باید توجه بیشتری نسبت به رعایت دستورالعمل ها داشته باشند از رفتن به مراسمات و تجمعات و یا برگزاری آن ها به شدت خودداری کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: خریدهای نوروزی آغاز شده اما باید مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند که سلامتی مهمتر از هرچیز دیگری است و نسبت به این ویروس خطرناک عادی نباشند و ساده از کنار آن نگذرند.

مردم هنگام بیرون رفتن از منزل از دو ماسک استفاده کنند

کارشناس مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه از افراد پنج تا 14 سال به عنوان ناقلان سالم برای شیوع ویروس کرونای انگلیسی یاد کرد.

برزگر در گفت و گو گفت: تا قبل از شیوع ویروس کرونای انگلیسی، ویروس کرونایی در سطح جامعه شیوع پیدا کرده بود بیشتر افراد بزرگسال را درگیر می کرد و میزان فوتی ها نیز در افراد میانسال و افرادی که به بیماری های خاص و زمینه ای مبتلا بودند، بیشتر بود.

وی افزود: اما متاسفانه کرونای انگلیسی در حال حاضر تمامی گروه های سنی از جمله گروه سنی پنج تا 14 سال را نیز درگیر می کند.

برزگر با بیان اینکه اما از آنجاییکه سطح ایمنی در این افراد زیاد است و شاید کرونا در افرادی که در این گروه سنی قرار دارد، خود را به صورت علنی نشان ندهد، ادامه داد: نگرانی ما از آنجا است که این افراد درگیر نتوانند به خوبی مشکلات خفیفی که در آن ها به وجود آمده را بیان کنند.

وی تصریح کرد: ممکن است یک بچه شش ساله ای که مبتلا به این ویروس شده و دچار تب شده است نتواند مشکل خود را اعلام کند و این امر، هم موجب شیوع ویروس می شود و هم اینکه درمان آن ها به تاخیر می افتد.

این مقام مسئول تاکید کرد: بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده باید افراد اعضای خانواده خود را مجاب به استفاده از ماسک کنند و از برگزاری دورهمی به شدت خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید استفاده از ماسک از منزل تا منزل باشد، گفت: منظور از منزل تا منزل آن است که از زمانیکه شخص از منزل خارج می شود باید از ماسک استفاده کند تا زمانیکه به منزل بازمی گردد و در این میان به هیچ عنوان نباید آن را از دهان و بینی خود جدا کند.

برزگر توصیه کرد: از آنجاییکه قدرت سرایت ویروس کرونای انگلیسی خیلی بیشتر بوده، بهتر است که افراد از دو ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را به طور جدی رعایت کنند.

وی در ادامه به مراجعه به موقع به پزشک نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم آن است که افراد تا زمانیکه حالشان بد نشود به پزشک مراجعه نمی کنند اما مراجعه به موقع نقش مهمی در درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین