کد خبر: ۶۹۷۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲

۹ هشدار که مردان باید جدی بگیرند

توصیه متخصصان به مردان این است که به علائم و نشانه های سرطان که معمولا نادیده گرفته می شوند، اهمیت دهند تا عواقب مرگبار گریبان گیرشان نشود.
۹ هشدار که مردان باید جدی بگیرند
آفتاب‌‌نیوز :

در اینجا شایع ترین علائم ابتلا به سرطان در مردان معرفی شده اند:

سرفه غیر معمول: سرفه از علائم شایع در افراد سیگاری یا مبتلایان به سرماخوردگی یا آلرژی است اما سرفه مداوم می تواند نشانه اولیه ابتلا به سرطان ریه باشد. اگر شما هر گونه علامت های دیگر از قبیل گرفتگی بین، آب ریزش و یا تب ندارید، یا این که سرفه شما همراه با خلط خونی است، باید از نظر ابتلا به سرطان ریه و یا رد آن با پزشک تان در تماس باشید.

خستگی بیش از حد: این علامت با تعدادی از بیماری های مزمن و اختلالات مربوط است. اما رشد سلول های سرطانی نیز می تواند علامت خستگی بیش از حد را به همراه داشته باشد. خستگی از علامت های شایع سرطان روده بزرگ در مردان است. اگر شما حتی بعد از یک خواب خوب شبانه همچنان این علامت را تجربه می کنید، با پزشک تان در تماس باشید.

کاهش وزن بی دلیل: کاهش وزن ناگهانی، و غیر قابل توضحی می تواند نشان دهنده یک مشکل بهداشتی عمده از جمله سرطان ب اشد. اگر شما بدون هیچ گونه رژیم غذایی خاص و یا ورزش در حال از دست دادن وزن هستید این موضوع را حتما با پزشک تان در میان بگذارید.

تغییرات ظاهری پوست: بنا به اعلام بنیاد ملی سرطان در ایالات متحده، مردان بالای ۵۰ سال دو برابر بیشتر از زنان احتمال دارد که به سرطان پوست مبتلا شوند. مردان معمولا زمان بیشتری را زیر نور خورشید صرف می کنند و با احتمال کمتری نسبت به استفاده از محصولات ضد آفتاب اقدام می کنند. ضایعات پوستی افزایش یابنده، ضایعات سفید، سیاه و چند رنگ پوستی، خال هایی که به تازگی تغییر رنگ، شکل و اندازه داده اند و...می توانند از جمله علایم و نشان های ابتدایی ابتلا به سرطان پوست باشند. با انجام دادن معاینات ماهانه می توان علایم و نشانه های بروز این سرطان ایجاد و تغییر رنگ خال های بزرگ تر از شش میلی متر که بیش از سه هفته است باقی مانده اند را شناسایی کرد.

تغییرات در روده: مشکلات گاه به گاه روده طبیعی است اما برخی تغییرات روده ممکن است نشان دهنده ابتلا به سرطان کولون یا رکتال و در نهایت سرطان روده بزرگ باشد. اسهال و یبوست دائم از نشانه های اولیه هستند بخصوص اگر به طور ناگهانی و همراه با شکم درد شدید و نفخ باشند.

خونریزی از رکتوم: این علامت از نشانه های اولیه ابتلا به سرطان رکتوم است به ویژه اگر خونریزی به حدی باشد که منجر به کم خونی فقر آهن شود. وجود خون در مدفوع نیز از علامت های دیگر است. خونریزی از رکتوم هر چند می تواند نشانه ابتلا به بیماری دیگری مانند بواسیر باشد، اما برای تشخیص و یا رد سرطان رکتوم باید با پزشک تماس داشت. همچنین از نظر ابتلا به سرطان روده و رکتوم بعد از سن ۵۰ سالگی، باید معاینات مکرر انجام شود.

تغییرات ادراری: بی اختیاری ادرار و سایر تغییرات ادراری ممکن است در نتیجه بالا رفتن سن اتفاق بیفتد اما برخی علامت های دیگر حکایت از ابتلا به سرطان پروستات دارند. سرطان پروستات در مردان سنین ۶۰ سال و بالاتر شایع است. علائم ادراری شایع عبارتند از: نشت ادرار، بی اختیاری ادراری، ناتوانی در ادرار کردن، تاخیر در ادرار.

وجود خون در ادرار: این علامت می تواند حاکی از ابتلا به سرطان مثانه باشد. این نوع سرطان در افراد سیگاری فعلی شایع تر است. پروستاتیت، سرطان پروستات، و عفونت دستگاه ادراری نیز می تواند با این علامت همراه باشد.

کمردردی که قطع نمی‌شود: کمرد درد شایع ترین علت ناتوانی در میان مردان است اما تعداد کمی از مردان به این نکته آگاهی دارند که این علامت می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان باشد. سرطانی که به استخوان های ستون فقرات گسترش یافته است. سرطان پروستات مستعد گسترش به استخوان و ایاد علائم در استخوان های ران و کمر دارد.

readersdigest/ترجمه از ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین