کد خبر: ۶۹۷۵۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

ناسا تصاویری از محل سقوط سیستم "اسکای کرین" مریخ‌نورد "استقامت" منتشر کرد

ناسا تصاویری از برخورد "اسکای کرین"(sky crane) با سطح مریخ منتشر کرد. این سیستم پس از آن که مریخ‌نورد "استقامت" را به درستی بر روی سطح سیاره‌ی سرخ فرود آورد، از آن دور شد و در جایی دیگر بر روی این سیاره سقوط کرد.
ناسا تصاویری از محل سقوط سیستم
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش دیلی‌میل، "اسکای کرین" مریخ‌نورد "استقامت" را به وسیله‌ی طناب‌هایی مکانیکی به سمت سطح مریخ هدایت کرد و سپس از آن دور شد تا آسیبی به مریخ‌نورد نزند و جایی دورتر به سطح مریخ برخورد کرد. " استقامت" این صحنه را ثبت کرده است.

صفحه‌ی توییتر مریخ‌نورد ناسا تصاویری از این رویداد منتشر کرد که در آن ردی از دود در فاصله‌ی دور دیده می‌شود که نشان از برخورد "اسکای کرین" است.

مرحله‌ی فرود به وسیله‌ی "اسکای کرین" آخرین بخش از عملیات فرود "استقامت" بود. این مانور در سال ۲۰۱۲ در هنگام فرود مریخ‌نورد "کنجکاوی" نیز مورد استفاده قرار گرفت. پیش از این مرحله "استقامت" باید از "هفت دقیقه وحشت" عبور می‌کرد که در آن مریخ‌نورد مانند یک ستاره‌ی دنباله‌دار وارد جو مریخ شد. فضاپیمایی که آن را حمل می‌کرد ۱۰ دقیقه قبل از ورود به جو از آن جدا شد و "استقامت" با سرعت ۱۲۰۰۰ مایل (۱۹۳۱۲ کیلومتر) وارد جو مریخ شد.

در پایان عملیات فرود یک "جت پک" شامل هشت موتور سرعت این فضاپیما را کاهش داد و از ۱۹۰ مایل بر ساعت( ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت) به ۱.۷ مایل بر ساعت( ۲.۷ کیلومتر بر ساعت) رساند سپس سیستم اسکای کرین آخرین مرحله‌ی فرود را انجام داد پیش از آن که طناب‌های نایلونی برای فرود خارج شوند چهار موتور خاموش شد.

هنگامی که حسگرهای مریخ‌نورد برخورد با سطح مریخ را تشخیص دادند طناب‌های متصل به "اسکای کرین" جدا شد تا بتواند جایی دورتر از "استقامت" حداقل در فاصله‌ی ۴۹۲ فوتی (۱۵۰ متری) فرود آید.

ناسا تصاویری از محل سقوط سیستم

ناسا تصاویری از محل سقوط سیستم

با این حال "اسکای کرین" روی سطح فرود نیامد بلکه عمدا روی آن سقوط کرد. ناسا تصاویری از محل سقوط به اشتراک گذاشته است.

ناسا در توضیح عکس نوشت: محل سقوط در سمت راست تصویر قرار دارد. چندین نقطه سیاه نیز دیده می‌شود که تصور می‌شود تاثیر ثانویه آواری باشد که در سطح مریخ جابه‌جا می‌شود. محل سقوط تیره‌تر است زیرا لایه رویی که قرمز رنگ و روشن‌تر است کنار رفته و شن‌های بازالتی زیرین نمایان شده است.

ناسا تصاویری از محل سقوط سیستم

ناسا تصاویری از محل سقوط سیستم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین