کد خبر: ۶۹۷۶۴۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
بایدن می‌تواند با لغو تحریم‌های ایران، پیام حسن نیت خود را ارسال کند

چرا جو بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام، تعلل کرده؟

دولت بایدن فرصت خوبی را در هفته نخست قدرت‌گیری خود برای ارسال پیام قوی‌تر به منظور نشان دادن حسن نیت به طرف ایرانی از دست داد. در آن زمان دولت بایدن می‌توانست فعال‌تر عمل کند و به ایران نشان دهد که برای احیای برجام و بازگرداندن آمریکا به آن عزمی جدی دارد. ایران انتظار موضعی نرم‌تر را از دولت بایدن داشت چرا که این ترامپ بود که امریکا را از برجام خارج ساخت و مسئول ایجاد بحران بر سر برجام بود.
چرا جو بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام، تعلل کرده؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- منتقدان رویکرد "جو بایدن" رئیس جمهوری امریکا معتقدند او که با حضور نمایندگان تندرو در کنگره مواجه است برای حفظ برجام و وارد ساختن ایران به روند مذاکرات دوباره بیش از اندازه تعلل کرده و زمان را از دست داده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" در مقاله‌ای با بیان این موضوع که بایدن بیش از اندازه برای وارد ساختن ایران به روند مذاکرات تعلل کرده، می‌نویسد: "به نظر می‌رسد بایدن بیش از اندازه تعلل به خرج داده و اکنون برای اعتمادسازی با ایران و رفع بشردوستانه تحریم‌های وضع شده علیه آن کشور قدری دیر است. او زمان خوبی برای متقاعد کردن ایران به منظور بازگشت پای میز مذاکره داشت. میانه‌رو‌ها در ایران منتظر علائم و نشانه‌هایی از سوی واشنگتن برای لغو تحریم‌های اقتصادی وضع شده در دوره ترامپ بودند. با این وجود، بایدن هیچ تحریمی را لغو نکرد. کارشناسان معتقدند این تعلل از سوی بایدن به دلیل نگرانی او نسبت به مخالفت تندرو‌ها در کنگره و وجود اختلاف‌نظر در حلقه درونی اطرافیان‌اش بوده است.

"کلسی داونپورت" رئیس سیاستگذاری خلع تسلیحات در انجمن کنترل تسلیحات می‌گوید: "من گمان می‌کنم دولت بایدن فرصت خوبی را در هفته نخست قدرت‌گیری خود برای ارسال پیام قوی‌تر به منظور نشان دادن حسن نیت به طرف ایرانی از دست داد. در آن زمان دولت بایدن می‌توانست فعال‌تر عمل کند و به ایران نشان دهد که برای احیای برجام و بازگرداندن آمریکا به آن عزمی جدی دارد. ایران انتظار موضعی نرم‌تر را از دولت بایدن داشت چرا که این ترامپ بود که امریکا را از برجام خارج ساخت و مسئول ایجاد بحران بر سر برجام بود".

این نشریه می‌نویسد: "بایدن می‌توانست با لغو تحریم‌های ضد ایرانی پیام حسن نیت خود را ارسال کند. همچنین، واشنگتن می‌توانست با متحدان‌اش، چون کره جنوبی برای آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران همکاری و رایزنی کند و یا آنکه به صندوق بین‌المللی پول اجازه دهد به ایران کمک بشردوستانه ارائه دهد. به عنوان رئیس‌جمهوری صاحب اختیارات، بایدن می‌توانست کار‌های زیادی در مورد ایران در هفته‌های اخیر انجام دهد، اما کار چندانی نکرد.

"علی واعظ" رئیس پروژه ایران در گروه بین المللی بحران می‌گوید: تردیدی وجود ندارد که تحریم‌ها توانایی ایران برای مقابله با شیوع کرونا را کاهش داده‌اند. دولت امریکا از نظر اخلاقی و سیاسی می‌تواند به ایران کمک بشردوستانه ارائه دهد. عدم گام برداشتن در این راستا مانع اعتمادسازی بین ایران و امریکا می‌شود و این احساس را در میان مقام‌های ایرانی ایجاد می‌کند که دولت بایدن قصد دارد فشار حداکثری ترامپ علیه آن کشور را ادامه دهد. تنها تفاوت در آن است که بایدن با لبخند بر روی لب این سیاست را دنبال می‌کند.

"الی گرانمایه" پژوهشگر شورای روابط خارجی اروپایی معتقد است که اروپایی‌ها به طور آشکار اعلام کرده‌اند که برای متقاعد ساختن ایران به بازگشت به تعهدات برجامی‌اش نیاز است تا امریکا بخشی از تحریم‌های اقتصادی را لغو کند. با این وجود، منابع آگاه می‌گویند "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه امریکا و "جیک سولیوان" نگران هستند که لغو تحریم‌ها در قبال ایران باعث شود تا آنان با مخالفت جدی از سوی نمایندگان کنگره مواجه شوند و دولت بایدن برای تصویب قوانین مورد نیاز برای مقابله با سایر بحران‌های دارای اولویت از جمله بحران شیوع کرونا در کنگره با مشکل مواجه شود.

آن دو نمی‌خواهند تجربه دولت اوباما در درگیر شدن با کنگره را تکرار کنند و بیش‌تر با نمایندگان رایزنی و مشاوره می‌کنند. در این میان، مانع تنها نمایندگان جمهوری‌خواه نیستند بلکه طیفی از نمایندگان دموکرات، چون "باب منندز" رئیس کمیته روابط خارجی نیز مخالف لغو تحریم‌های ضد ایرانی هستند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
1
9
چه داستان پر غصه ای شده برای مردم ... زوری نداریم ولی با همه هم دعوا داریم ... خدا خودش بداد ما مردم برسه ... من که چندان امیدوار نیستم اولش که گفتن تحریم کاغذ پاره هست ولی ثابت شد که اینجور نیست نمی دونم چرا مردم اینقدر باید عذاب بکشن به همسایه ها نگاه می کنم اونا چه پیشرفتهایی کردند ولی ما اندر خم یک کوچه ایم .... خدایا به فریادمون برس به حق آقا امام زمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
2
5
آخه مگه عقلشون کمه بیان سالی صد میلیارد دلار بزارن تو سینی تقدیم دشمن خودشون کنند؟ شما خودتون رو بزارین جای جو بایدن.بین و بین الله همچین کاری می کردین؟ دفعه قبل هم که اوباما دست به چنین کاری زد تصورات دیگری داشت.
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
3
2
از فعالان نفوذی چین و روسیه خبر داشت .
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
1
2
بابا به حضرت عباس مشکل اقتصاد ایران تحریم نیست.
مشکل اینکه پولش جای دیگه خرج میشه!
افتاب مدیونی پیامما نزاری!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
بایدن داشت برمیگشت که روحانی سه ماه دیگه بهش مهلت داد! و این بود دیپلماسی..‌‌..آقای روحانی،احیانا هر روز تاخیر در لغو تحریما ضرر نداره یا اون فقط واسه اجرای برجام بود؟سه ماه از جیب مردم مایه گذاشتی؟مردم توی فشارن،شما با فرصت دادنت علنا گفتی سه ماه دیگه هم نمیخواد تحریما رو لغو کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
3
عزیز ان ایشان سیاستمدار کار کشته است .عین ترامپ دیوانه نیست. شتابزده عمل کند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
دو ماهه که پشت پرده ایران و آمریکا دارند مذاکره میکنند این را تمام روزنامه های آمریکا نوشته اند همه سر کار هستیم دولت بایدن مثل اوباما عمدا ایران را در برابر کشورهای منطقه قرار میدهد تا آنها را بدوشد آمریکایها و کشورهای غربی امنیت و اقتصاد خود را بر کشورهای مسلمان منطقه ترجیح میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
خداوکیلی اگر شما جای بایدن بودید با شنیدن سخنرانیهای مسئولین ایران و اقدامات آنها آیا حاضر بودید کوچکترین گام موثری در جهت بهبود روابط بر دارید؟ واقعاً شما چه انتظاری از دیگر کشورها دارید. اینکه همه در مقابل شما سر تعظیم فرود بیاورند؟!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین