کد خبر: ۶۹۷۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷

آمریکا: برای آوردن ایران به میز مذاکره لزومی ندارد اقدامی کنیم

به دنبال پاسخ منفی ایران به پیشنهادمذاکره با آمریکا، یک مقام ارشد آمریکایی به صراحت گفت که لزومی برای انجام حرکتی برای آوردن ایران به میز مذاکره نیست.
آمریکا: برای آوردن ایران به میز مذاکره لزومی ندارد اقدامی کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال پاسخ شبانگاه یکشنبه ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در مذاکره با آمریکا و رد آن از سوی تهران، یک مقام ارشد آمریکایی به صراحت گفت که لزومی برای انجام کاری برای آوردن ایران به میز مذاکره نیست.

به نوشته روزنامه «فایننشال تایمز» چاپ لندن، یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه گفت: «فکر نمی‌کنیم که باید برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات حرکتی انجام دهیم.»

این مقام ارشد ناشناس آمریکایی با عنوان کردن اقدام ایران در رد پیشنهاد گفت وگو با آمریکا به عنوان یک رقص دیپلماتیک گفت: «تصور نمی‌کنیم که باب مذاکرات بسته است.»

یک دیپلمات اروپایی نیز با ابراز ناامیدی عمیق از تصمیم ایران در رد گفت‌وگو با آمریکا گفت: «فکر می‌کنم این مسئله خیلی جدی است.»

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد نوشت که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تنظیم گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است. این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «دو دیپلمات ارشد غربی گفتند که ایران برگزاری دیدار در اروپا برای حال حاضر را رد کرده و گفته که نخست خواستار ضمانتی است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را پس از دیدار بردارد.»

این دیپلمات‌ها گفته‌اند که مخالفت ایران تمامی امیدها برای مذاکرات مستقیم طی ماه‌های آتی را از بین نبرده و ممکن است که اقدام ایران تلاشی برای بدست آوردن اهرمی برای مذاکرات آتی باشد و این گفت‌وگوها می‌تواند پیش از سال جدید ایرانی‌ها در اواخر مارس (اواخر اسفند) آغاز شود.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امشب (یکشنبه) در پی انتشار اخباری درباره مخالفت ایران با شرکت در نشستی با حضور آمریکا اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

یک مقام ارشد ایرانی به شبکه خبری «الجزیره» گفت که آمریکا بخشی از گروه 1+5 نبوده و پیش از بازگشت آمریکا به برجام، هیچ مذاکره‌ای انجام نخواهد شد. وی ادامه داد، آمریکا قبل از آنکه درباره هرگونه پیشنهادی برای مذاکره درباره توافق هسته‌ای صحبت کند باید تحریم‌ها با لغو کند.

این مقام ارشد ایرانی که الجزیره به نام آن اشاره‌ای نکرده، اضافه کرد: «دولت بایدن در صورتی که بخواهد به توافق هسته‌ای بازگردد،‌ می‌داند چه کاری باید انجام دهد و این نیازمند مذاکره نیست.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین