کد خبر: ۶۹۷۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
در آستانه صدور اطلاعیه آمریکا مطرح شد

درخواست نامزد خاشقجی برای مجازات فوری ولیعهد عربستان

نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی خواستار مجازات و بازخواست فوری ولیعهد عربستان شد.
درخواست نامزد خاشقجی برای مجازات فوری ولیعهد عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

 خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای سه روز پس از انتشار گزارش آمریکا درخصوص قتل خاشقجی خاطرنشان کرد، ضروری است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که دستور قتل شنیع شخصی بی‌گناه را صادر کرده است، بدون هیچگونه تأخیری مجازات و بازخواست شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی و ستون‌نویس واشنگتن پست در ۵۹ سالگی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸ کشته شد.

در نهایت عربستان اعتراف کرد که خاشقجی طی "عملیاتی توسط نیروهای خودسر" کشته شد اما هر گونه دست داشتن ولیعهد در این عملیات را تکذیب کرد. پس از آنکه حکم اعدام برای پنج تن از متهمان دست داشتن در این جنایت صادر شد، با گذشت خانواده خاشقجی، این حکم به ۲۰ سال زندان تقلیل یافت.

جمعه، دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده خلاصه‌ای از گزارش سیا را منتشر کرد که محتوای آن تاکید دارد محمد بن سلمان با ربودن یا کشتن خاشقجی موافقت کرده است.

در این گزارش آمده است: "ما چنین ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نقشه عملیاتی برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تأیید کرده است."

در بخش دیگری از این گزارش همچنین آمده است: "بر اساس این که ولیعهد عربستان بر تمامی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور نظارت دارد، با توجه به دخالت مستقیم یکی از مشاوران اصلی و گروهی از اعضای کادر حفاظت محمد بن سلمان در عملیات مورد نظر و نیز با توجه به این موضوع که ولیعهد از به کارگیری اقدامات خشونت‌آمیز برای خاموش کردن مخالفان در خارج از کشور، از جمله خاشقجی حمایت کرده است، ما به این ارزیابی رسیدیم."

وزارت امور خارجه عربستان نیز روز (شنبه) در واکنش به گزارش سیا در مورد قتل جمال خاشقجی به شدت این گزارش را رد کرد و آن را نتیجه "استنباط نادرست" دانست!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین