کد خبر: ۶۹۷۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

تیم بایدن در آستانه اولین مذاکرات با طالبان

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان قرار است برای گفتگو با مقام‌های افغان و نمایندگان طالبان به کابل و دوحه سفر کند.
تیم بایدن در آستانه اولین مذاکرات با طالبان
آفتاب‌‌نیوز :

 منابع مطلع به دیلی‌بیست اعلام کردند، مذاکره‌کننده افغانستان در دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سفر دیپلماتیکی را آغاز کرده که شامل اولین نشست دولت جدید آمریکا با طالبان خواهد بود. وزارت خارجه آمریکا بلافاصله توضیحی در مورد دستور کار "زلمای خلیل‌زاد" برای طالبان- که مذاکرات صلح با نماینده آمریکا در دولت افغانستان را هفته گذشته با تأخیر از سر گرفته- ارائه نداد. خلیل‌زاد ابتدا برای نشست‌هایی با دولت افغانستان که- دوام آن بعد از خروج نیروهای آمریکایی مورد سؤال است- به کابل سفر می‌کند. وی به دیگر پایتخت‌های مهم منطقه هم سفر خواهد کرد.

به گزارش دیلی‌بیست، یک مقام وزارت خارجه گفت: خلیل‌زاد در ادامه، صحبت با رهبران افغان، نمایندگان طالبان و کشورهای منطقه‌ای را که منافع آن‌ها با دستیابی به یک توافق سیاسی بادوام و منصفانه و آتش‌بس دائم و فراگیر حاصل می‌شود، از سر می‌گیرد.

خلیل‌زاد که نماینده افغانستان برای ۳ رئیس جمهور مختلف آمریکا بوده است، در زمان مهمی وارد منطقه می‌شود. دو ماه تا توافق دوحه مانده، توافقی که خلیل‌زاد سال گذشته درباره آن با طالبان مذاکره کرد و نیازمند خروج کامل سربازان آمریکایی است. در این خصوص که آیا بایدن از توافقی که آمریکا را از جنگ ۲۰ ساله خارج می‌کند پیروی می‌کند یا خیر، گمانه‌زنی‌های بین‌المللی بسیاری وجود دارد.

بایدن به محض آغاز فعالیت خود به عنوان رئیس جمهور، توافق افغانستان را که در دولت ترامپ حاصل شده بود، مورد بررسی قرار داد. این موضوع، اولین تصمیم حیاتی سیاست خارجه در ریاست جمهوری وی است. در حالی بنا بر گزارش‌ها این بررسی به مرحله نهایی خود نزدیک می‌شود، منابع مطلع یا نزدیک به دولت، حرفی نزده و تنها این را مطرح کرده‌اند که بررسی فوق تکمیل نشده، اقدامی تصمیم گرفته نشده و آن‌ها روند آن را سخت‌گیرانه تلقی می‌کنند.

بایدن که در زمان تصدی خود به عنوان معاون باراک اوباما، مخالف تشدید اوضاع در افغانستان بود، تحت فشار قابل توجه نخبگان برای جلوگیری از عقب‌نشینی نیروهای آمریکا که موعد آن ۱ مه است، قرار دارد. برجستگان سیاست خارجه دموکرات و اندیشکده‌های معتبر خواهان تأخیر در عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی هستند.

اما به تأخیر انداختن عقب‌نشینی، خطر از بین رفتن تنها راه دیپلماتیک برای خروج از افغانستان را در پی دارد. "کریستوفر کولندا"، سرهنگ بازنشسته ارتش که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در دوحه، دیپلماسی مقدماتی با طالبان را فراهم کرد، گفت: اگر بایدن این توافق را از بین ببرد، عواقبش از آن خودش خواهد بود، و این عواقب خوشایند نیستند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود آورده است: زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و تیمش به افغانستان، قطر و چند کشور دیگر می‌روند. او قرار است گفتگوها درباره مذاکرات صلح افغانستان را از سر بگیرد. خلیلزاد گفتگوها را در مورد آینده با افغانستان و رهبران این کشور، نمایندگان طالبان و کشورهای منطقه که منافع آنها با دستیابی به یک توافق سیاسی عادلانه و بادوام و آتش بس دائمی و جامع تأمین می‌شود، از سر خواهد گرفت.

این نخستین سفر خلیلزاد از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته بود که توافق‌های به دست آمده میان دولت آمریکا و طالبان در سال ۲۰۲۰ از سوی دولت بایدن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲۹ فوریه سال گذشته میلادی، آمریکا و طالبان توافق صلحی را در دوحه، قطر امضا کردند که شامل خروج تدریجی نیروهای آمریکایی و آغاز مذاکرات بین افغان‌ها و تبادل زندانی‌ها می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین