کد خبر: ۶۹۸۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
دیپلمات آمریکایی:

فشارهای واشنگتن، ریاض را به تل‌آویو نزدیک می‌کند

 دیپلمات آمریکایی گفت: یکی از معیارهای احتمالی آینده روابط عربستان با رژیم صهیونیستی این است که آمریکا و دولت بایدن در روابط خود با ریاض تجدید نظر کند و این موضوع در تصمیمات عربستان درباره رژیم اسرائیل تاثیر گذار خواهد بود.
فشارهای واشنگتن، ریاض را به تل‌آویو نزدیک می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

«دان شابیرو» سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی روز دوشنبه در گفت و گو با روزنامه "یدیعوت أحرونوت" اظهار داشت: یکی از معیارهای احتمالی آینده روابط عربستان با رژیم صهیونیستی این است که آمریکا و و دولت بایدن به دلیل کشته شدن غیر نظامیان در جنگ یمن، تخلفات حقوق بشری و ترور جمال خاشقچی در روابط خود با ریاض تجدید نظر کند و این موضوعات در تصمیمات عربستان درباره اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عربی ۲۱، وی گفت: ارزیابی روابط سعودی و رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که سعودی‌ها به اسرائیلی‌ها به ویژه در زمینه عادی‌سازی نزدیک می‌شوند اما پیش بینی اینکه سطح روابط آن‌ها با اسرائیل چقدر خواهد بود دشوار است.

شابیرو افزود: به یقین عادی‌سازی رابط امارات و بحرین با رژیم اسرائیل بدون حمایت عربستان پیشرفت نمی‌کرد و مطمئناً اگر عربستان مخالف این عادی‌سازی بود آن‌ها نمی‌توانستند به این روابط دست یابند.

وی افزود: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به روشی متفاوت با نسل هم دوره پدرش «ملک سلمان» که هنوز زنده و از سلامتی خوبی برخوردار هستند، به مصالح فلسطین و امکان همکاری با رژیم اسرائیل نگاه می‌کند بنابراین ممکن است بیش از دیگران برای صلح با رژیم اسرائیل آماده باشد اما این مسئله زمان می‌برد.

سفیر پیشین آمریکا در تل آویو با بیان اینکه روند عادی‌سازی روابط اول از همه برای مقابله با تمام چالش‌های منطقه بسیار مهم است، افزود: وقتی اردوگاه پایدار و گسترده‌ای از شرکا که همه آن‌ها شریک آمریکا هستند در خاورمیانه وجود داشته باشد، آن‌ها می توانند برای هماهنگی جهت مقابله با تهدیدها از جمله ایران و سازمان‌های جهادی با یکدیگر بصورت علنی و نه زیر میز همکاری کنند و عادی‌سازی می‌تواند همه ما را در مواجهه با چالش‌ها یاری دهد.

وی ادعا کرد که "روند عادی‌سازی می‌تواند به یک حرکت مثبت در مسیر اسرائیل و فلسطین کمک کند، حداقل گزینه دو کشور در آینده حفظ شود و در آینده نزدیک مذاکره نشود، و همچنین می‌تواند به بسیج پشتیبانی اروپا کمک کند، که برای بسیاری از جمهوری خواهان دمکراتیک نیز مهم است.

شاپیرو با اشاره به اینکه مسیر فلسطین و رژیم صهیونیستی از نظر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبتنی بر فرضیه‌ حمایت از راه حل دو کشور است، افزود: اما من می‌فهمم که این راه حل شباهت بیشتری به تلاش‌های «بیل کلینتون» ، « جورج بوش» و «باراک اوباما» روسای جمهور سابق دارد و در عین حال طرح دونالد ترامپ با جاه طلبی بایدن ارتباط نزدیک خواهد داشت.

وی تاکید کرد که دولت بایدن معتقد است که زمان مناسبی برای بازگشت مذاکرات مستقیم سیاسی طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی نیست و در این بین بهتر است موارد کاربردی مانند تعمیق همکاری‌های امنیتی، توسعه اقتصاد و موسسات تشکیلات خودگردان فلسطین و پرداخت نکردن حقوق ماهانه به فلسطینی‌ها در زندانهای رژیم اسرائیل، متوقف کردن توسعه شهرک‌سازی و برنامه الحاق از سوی طرف اسرائیلی وجود دارد که می‌توانند ترویج شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره توانایی رژیم اسرائیل برای نفوذ در مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران و حجم فرصتی که این رژیم برای تأثیرگذاری در سیاست جدید آمریکا و بیان دیدگاه هایش در مورد آن دارد، اظهار داشت: اگرچه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای همیشه، یک چالش مشترک آن‌ها است، اما می‌دانیم که گفت و گوهای مورد علاقه و توافق‌های سربسته برای کاهش شکاف‌ها و شناسایی نقاط اختلاف و نحوه تعامل با آن‌ها بین دستگاههای اطلاعاتی و دیپلمات‌های دو طرف وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین