کد خبر: ۶۹۸۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

ادعای بلومبرگ: امارات از منازعات بین‌المللی کنار می‌کشد

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که رویکرد امارات متحده عربی در مسائل خارجی به ویژه درگیری‌ها و منازعات بین‌المللی در دوره جدید آمریکا و روی کار آمدن «جو بایدن» دچار تغییر اساسی شده و این کشور به تدریج از منازعات خارجی کنار می‌کشد.
ادعای بلومبرگ: امارات از منازعات بین‌المللی کنار می‌کشد
آفتاب‌‌نیوز :

این خبرگزاری آمریکایی با انتشار مطلبی در این باره نوشت که ابوظبی با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا برای کاهش نقش خود در منازعات خارجی و دوری از سیاست های گذشته خود می کوشد.

این گزارش می افزاید که امارات متحده عربی همزمان با آغاز به کار دولت جدید آمریکا و تغییر در سیاست واشنگتن در تلاش برای کاهش نقش خود در منازعات خارجی و فاصله گیری از سیاست‌هایی است که در مرحله پس از بروز بهار عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی اتخاذ کرده بود.

بلومبرگ با استناد به سخنان پنج منبع آگاه و آشنا به این موضوع نوشت: امارات متحده عربی، کشور نفت خیز حاشیه جنوبی خلیج فارس پشتیبانی نظامی و تسلیحاتی خود را از «خلیفه حفتر» در لیبی کاهش داده است.

در این میان برجسته ترین اتفاق در یمن رخ داد، جایی که امارات متحده عربی به ائتلافی به رهبری عربستان برای بیرون کردن انصارالله از صنعا پیوست. امارات با وجود این و گذشت شش جنگ، در حالی که در وقوع بدترین فاجعه انسانی جهان نقش داشت به همراه عربستان در دستیابی به اهداف خود در یمن نیز ناکام ماند، وضعیتی که منجر به درخواست بایدن برای توقف جنگ یمن و توقف فروش تسلیحات به عربستان و امارات شد.

دو منبع که مایل به فاش شدن نامشان نبودند، گفتند که امارات در حال برچیدن پایگاه نظامی خود در بندر «عصب» در کشور اریتره و خروج نیروها و تجهیزات نظامی خود در قالب ائتلاف عربی به رهبری عربستان از یمن است.

به گفته این دو منبع، امارات متحده عربی اکنون کاملاً از لیبی خارج شده است و پس از مداخله نظامی سال گذشته ترکیه در لیبی از حمایت خلیفه حفتر و سرنگونی دولت وفاق ملی ناامید شده‌ است.

بلومبرگ اعلام کرد که ابوظبی در حالی این اقدام ها را انجام داده که دولت جدید آمریکا به رهبری بایدن در صدد بازبینی روابط واشنگتن با شرکای خود در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

این خبرگزاری نوشته، هنگامی که انقلاب‌ها در سال ۲۰۱۱ میلادی منطقه را درنوردید، امارات تلاش کرد تا در مقابل تاثیرات اسلام سیاسی که مورد حمایت آنکارا، دوحه و تهران بود، بایستند و انقلاب معکوس را در مقابل این جریان به راه بیاندازد چرا که این تحرکات را تهدیدی برای تداوم حکمرانی خود می دید.

تحلیلگران سیاسی در همین پیوند معتقدند که ابوظبی شیوه خود را تغییر داده و به راهکارهای سیاسی از طریق گروه‌های داخلی در کشورهای مورد منازعه گرایش پیدا کرده است تا خود را از پیامدهای دخالت مستقیم و پرهزینه برهاند.

«طارق مجریسی»، کارشناس سیاسی در اتحادیه اروپا گفت که با روی کار آمدن بایدن، امارات فهمیده است که باید سیاست خود را تغییر دهد به ویژه که ابوظبی برای سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ میلادی نامزد عضویت غیر دائم در شورای امنیت است لذا باید برای حفظ وجهه خود احتیاط لازم به خرج دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین