کد خبر: ۶۹۸۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

آمریکا از بودن یا نبودن نام بن سلمان در لیست تحریم‌هایش حرفی نمی‌زند

وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره اینکه آیا نام محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی جزو آن دسته از مقام‌های سعودی است که هدف محدودیت‌های ویزای آمریکا طبق "ممنوعیت جدید خاشقجی" قرار گرفته‌اند یا خیر، خودداری کرد.
آمریکا از بودن یا نبودن نام بن سلمان در لیست تحریم‌هایش حرفی نمی‌زند
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه گاردین، براساس ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که جمعه از حالت محرمانه خارج شد، این ممنوعیت به نام جمال خاشقجی، مخالف سعودی و ستون‌نویس واشنگتن پست اعمال شد که دستور قتل و امحای او در ۲۰۱۸ به تایید محمد بن سلمان رسید.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، ۷۶ تبعه سعودی هدف محدودیت‌های جدید قرار گرفته‌اند. این محدودیت همچنین افرادی که به نظر میرسد در ارعاب مخالفان سعودی در آمریکا نقش دارند، هدف گرفته است.

روز دوشنبه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با اینکه نام ولیعهد سعودی هم در این لیست قرار دارد یا خیر اظهارنظری نکرد. پرایس گفت: ما نه تنها در موضعی نیستیم که جزئیاتی از هویت ۷۶ نفر موجود در این لیست ارائه دهیم، بلکه نمیتوانیم از هویت کسانی که ممکن است در آینده به این لیست افزوده شوند، صحبت کنیم.

هنگامی که او درباره محمد بن سلمان تحت فشار قرار گرفت، تاکید کرد: من نام کسی را به طور خاص در این فهرست وارد یا حذف نمیکنم. این را هم بگویم که من قطعا از هیچ برنامه‌ای در رابطه با سفر ولیعهد عربستان به ایالات متحده در آینده نزدیک اطلاع ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تایید کرد که تنظیم مجدد روابط با سعودی‌ها به معنای قطع روابط نیست. جو بایدن در روزهای گذشته گفته بود که دوشنبه تغییرات "چشمگیری" در سیاست عربستان اعلام می‌کند، اما ند پرایس عمدتا گام‌های اعلام‌شده در روز جمعه از طریق انتشار گزارشی از جمال خاشقجی را به طور خلاصه بازگو کرد.

ند پرایس گفت، ایالات متحده روی "رفتار آتی" عربستان سعودی متمرکز است و خواستار انحلال یگان واکنش سریع ولیعهد سعودی شد که در قتل خاشقجی دست داشت.

او مولفه‌های سیاست تنظیم مجدد را فهرست‌وار بیان کرد و به ویژه به خاتمه فروش تسلیحاتی که گمان استفاده از آنها در جنگ تحت امر سعودی‌ها در یمن برود، اشاره داشت. پرایس همچنین افزود که فروش‌های تسلیحاتی در آینده مورد ارزیابی تک به تک قرار می‌گیرند. این سخنگو گفت که ایالات متحده تلاش‌های دیپلماتیک برای خاتمه جنگ یمن را افزایش داده و به حدود ۱۹۱ میلیون دلار کمک بشردوستانه بیشتر آمریکا متعهد است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، واشنگتن به دقت بر وضعیت حقوق بشر در عربستان نظارت دارد. او همچنین از آزادی تعدادی زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر زن در هفته‌های اخیر استقبال کرد، اما از آل سعود خواست گام‌های بیشتری بردارد، ممنوعیت سفر آزادشدگان را حذف کند، مدت حبس‌ها را بکاهد و پرونده‌های حقوق بشری زنان را حل و فصل کند.

او گفت: ما همچنین می‌خواهیم روشن کنیم که رهبری ما رفتارهای ناشایست را نادیده نمی‌گیرند یا کم اهمیت قلمداد نمی‌کند.

ند پرایس و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید بارها روز دوشنبه برای پاسخ به این پرسش که آیا حذف تحریم‌های مستقیم علیه ولیعهد سعودی به معنای مصونیت ضمنی مقام‌های ارشد همدست در قساوت‌هاست، تحت فشار قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت خارجه آمرییکا در توجیهات خود گفت: ما احساس می‌کنیم وقتی می‌توانیم بیشترین تأثیر را بر این مشارکت داشته باشیم که به عنوان یک تنظیم مجدد و نه یک گسست روابط مطرح شود. اگر چیز دراماتیک‌تری وجود داشته باشد، فکر می‌کنم نفوذی که ما بر هر رهبر خارجی، اعم از محمد بن سلمان یا هر رهبر دیگر جهان خواهیم داشت، بسیار کاهش می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین