کد خبر: ۶۹۸۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

اگر می خواهید دچار مشکلات گوارشی نشوید به این نکات عمل کنید

دکتر احمدرضا درستی؛ عضو هیات علمی و مدیر گروه تغذیه با حضور در برنامه در انتهای الوند از شبکه دو سیما در مورد رابطه تغذیه و دستگاه گوارش توضیحاتی ارئه داد.
اگر می خواهید دچار مشکلات گوارشی نشوید به این نکات عمل کنید
آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید.

♦افراد زیادی در جامعه وجود دارند که دستگاه گوارش آن ها به مشکل برخورد کرده است؛ چاقی در برخی از افراد بارداری را دچار اشکال در برخی نیز مشکلات تنفسی به وجود آورده اند، لاغری و کم خوراکی نیز این دستگاه دچار مشکل می شود.

♦اسیدی که دستگاه گوارش ترشح می کند به شدت قوی است؛ دیواره های معده باید ماده ای را تولید کنند که از این اسید جلوگیری شود، افرادی که بد غذا و ضعف بدنی دارند این مورد را از دست می دهند و علاوه بر معده به دستگاه گوارش آن ها نیز صدمه وارد می شود.

♦برخی افراد فرصت غذا خوردن ندارند و خوراکی ها را با استرس، نگرانی و عجله مصرف می کنند که باعث بالا رفتن ترشح و اسید معده می شود.

♦غذا باید با آرامش و استراحت کامل مصرف شود، رعایت بهداشت مخصوصا شستن دست ها قبل از خوردن غذا از ورود باکتری به بدن جلوگیری می کند. ورود باکتری ها در بدن دیواره های معده را از بین می برد و مشکلات جدی و بزرگی به وجود می آورند.

♦بهداشت و تغذیه با هم باید باشد؛ درست غذا خوردن، ایمنی بهداشتی خوراکی ها و تغذیه سالم برای سلامت بدن مخصوصا دستگاه گوارش لازم است.

♦غذا در بهترین روش نگهداری 48 ساعت می ماند، اما اگر غذای باقی مانده و دست خورده باشد فقط یک روز، غذا های کنسروی نصف روز، شیر های استریل یک روز و شیر های پاستو ریزه تا تاریخ انقضا می توان نگهداری و مصرف کرد.

♦خیلی از افراد بیمار هستند اما در ظاهر سالم هستند پس نباید گفت در فلان روستا بهداشت رعایت نمی شود و بیماری وجود ندارد.

♦غذای به شدت داغ، مصرف فراوان آب به همراه غذا، خوردن نوشیدنی هایی که به شت سرد هستند مخصوصا آب، غذای جامد با مایع نباید باهم خورده شود؛ مانند بیسکویت به همراه چای، مخلوط آبگوشت با نان و…، ادویه فراون به شدت برای افرادی که مشکل معده و گرارش دارند مضر است.

♦برای پیشگیری و درمان بیماری گوارشی؛ درمان چاقی و لاغری بیش از حد، رعایت بهداشت، مواد جامد و مایع باهم نخورید، یک ساعت قبل و بعد از غذا نوشیدنی ننوشیم و از غذاهای پر ادویه و نوشابه پرهیز کنید وبلافاصله بعد از غذا به هیچ عنوان حتی نیم خیز استراحت نکنید.

♦خوردن سیب با پوست در میان وعده، نان های سبوس دار و مصرف برنج قهوه ای در درمان و پیشگری از بیماری گوارشی موثر است.

♦بهتر است تا نیم ساعت بعد از غذا از مصرف چای صرفه نظر کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین