کد خبر: ۶۹۸۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶

درمان این روزهای سخت بورس، محدود کردن دامنه نوسان نیست!

یک تحلیلگر و فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه متأسفانه با اعمال قانون کاهش محدودیت دامنه نوسان سهام از پنج به دو درصد حجم معاملات به شدت پایین آمده و روند شاخص بورس کاملا منفی شده است، گفت: با محدود کرن دامنه نوسان سهام دردی از بورس دوا نمی‌شود بلکه مشکلات نقدشوندگی تشدید می‌یابد.
آفتاب‌‌نیوز :

حسین سمیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اعمال قانون دامنه محدودی را برای شاخص بورس گذاشته شده بود، اظهارکرد: این دامنه محدود باعث شد سهم‎‌ها سریع تر به صف فروش برسند و صف نشینی بیشتر شود، از طرفی اوراقی که دولت برای کسری بودجه منتشر کرد که امسال بیشتر و شدیدتر بود، علتی شد که سهم‌ها در صف فروش قفل شوند و روند کاملاً منفی شود.

وی با اشاره به اینکه میل به فروش سهام بیشتر شده است، تصریح کرد: خبر اینکه «الزامی برای تسویه اعتبارات تا پایان سال نیست» خیلی دیر اعلام شد چراکه اثر خود را گذاشته بود به‌طوریکه فعالانی که با اعتبار کار می‌کردند دوست داشتند فروششان انجام شود اما زمانی اعلام شد الزامی در فروش نیست که همه در صف فروش نشسته بودند.

یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه روند کامل منفی شده فشار فروش همچنان بالاست، خاطرنشان کرد: از طرفی عرضه اولیه اُپال که فکر می‌کردند اثر مثبتی بر شاخص بورس داشته باشد، قوز بالا قوزی شد و فشار فروش را بیشتر کرد.

وی با تأکید بر اینکه عرضه اولیه اُپال در ششم اسفند منجر به افزایش فشار فروش شده و اتفاق مثبتی با این اقدام صورت نگرفت، با اشاره به همزمانی خروج ایران از معاهده NPT و اعمال قانون محدودیت دامنه نوسان ۵ درصدی سهام، تصریح کرد: احتمال دارد اعمال قانون محدودیت نوسان ۲.۶ درصدی برای این گذاشته شده باشد که بتواند اثر سیاسی خروج ایران از NPT را کاهش دهد و شاخص کمتر از یک میلیون ریزش نکند که متأسفانه این اقدام ناکارآمد بوده است.

این فعال بازار بورس با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد در صف فروش قرار دارند، اظهار کرد: احتمال دارد بعد از اینکه دامنه نوسان باز شود، افردی که در صف فروش هستند بیرون بروند و شاخص به یک میلیون و حتی پایین تر برسد.

سمیعی با تأکید بر اینکه با این اتفاقات شرایط حساسی را ایجاد کرده‌اند، گفت: محدود کردن دامنه نوسان سهام برای مهار فشار فروش بوده اما این اتفاق نیفتاده و فشار فروش خیلی زیاد است و در حال حاضر ۴۱۷ نماد در صف فروش هستند و بازارگردان ها این نمادها را جمع نمی‌کنند.

وی یادآور شد: بازارگردان ها برای به تعادل کشاندن بازار فعالیت می‌کنند اما در حال حاضر به علت اینکه دامنه منفی دو درصد است؛ بازارگردان ها کنار نشسته‌اند اما اگر پنج درصد بود برای بازارگردان ها هم صرفه اقتصادی داشت.

سمیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر این فشار فروش در حال جمع شدن نیست، افزود: نمادهای بانکی و فولادی در صف فروش هستند این در حالیست که در خارج از ایران افزایش قیمت در نرخ فلزات اساسی رخ می دهد و این مشکلات از بی تدبیری است که دامنه محدود نه تنها کمکی نکرده بلکه یک اهرم فشار فروشی شده تا سهم‌ها سریع تر به صف فروش بروند در صورتی که در دامنه پنج درصد به علت اینکه سه یا چهار اُردر خرید وجود داشت این اتفاق دیرتر می‌افتد.

وی ادامه داد: امروز که ۱۸ روز از اتفاقات منفی و صف فروش می‌گذرد و قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است، به نظر می‌رسد شاخص کل به نقاط حمایتی خود نزدیک می‌شود و انتظار می رود از یک میلیون و ۱۶۶ هزار واحد به تعادل بیشتری برسد و امیدواریم برای امسال از یک میلیون و ۱۲۰ هزار واحد پایین تر نرود.

سمیعی با اشاره به محدودیت نوسان سهام دو درصد، بیان کرد: نمی‌توان با حجم فشار روانی که به سرمایه‌گذار می‌آید را با دو درصد کنترل کرد بلکه بهتر بود سهم‌ها به روال عادی معامله می‌شدند حتی با روال منفی اما نقدشوندگی داشتند.

این تحلیگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه از زمانی که دامنه محدود شد، نقدشوندگی بازار از بین رفته است، افزود: همین موضوع باعث شده ارزش معاملات به شدت کاهش پیدا کند و رونق از بورس رفته است.

وی گفت: در عرضه اولیه اُپال سطح پایین ترین قیمت را دیدیم و سرمایه گذارها روی ۱۲۰۰ تومان قیمت خرید دادند نه سقف قیمت و این نشان می‌دهد اقبال از بازار سرمایه رو برگردانده است و سرمایه‌گذارانی که با تشویق مسئولان وارد بازار شدند، بیرون می‌روند.

سمیعی با تأکید بر اینکه تعداد مشارکت در بورس پله پله در حال سقوط است، تصریح کرد: سرمایه گذاران حتی میلی به خرید عرضه اولیه هم ندارند به طوریکه عرضه اولیه اُپال با کمترین تقاضا نسبت به عرضه اولیه قبلی خود که زغال بود، انجام گرفت.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه مشکل نه با دامنه نوسان حل می‌شود و نه با عرضه اولیه، اظهار کرد: باید بازارگردان ها فعال تر شوند و دامنه نوسان به حالت عادی برگردد ضمن اینکه فروش حقوقی‌ها نیز باید محدود شود. روزهای سختی در بورس می‌گذرد، درمان این روزهای سخت محدود کردن دامنه نوسان نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین