کد خبر: ۶۹۸۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
"ریچارد نفیو" که در جریان مذاکرات هسته‌ای نقش داشت، به تیم بایدن پیوسته است

با تیم خاورمیانه‌ای جو بایدن آشنا شوید؟ چه کسانی به رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران مشاوره می‌دهند؟

مقام‌های تازه که برخی از آنان زیر نظر "مک گورک" کار کرده بودند سیاست امریکا را در مورد سخت‌ترین بحران‌ها در سرتاسر جهان مدیریت خواهند کرد. به نظر می‌رسد علیرغم هدف‌گذاری بایدن برای تمرکز بر روی چین، تیم بایدن مجبور شود به تمرکز بر روی خاورمیانه ادامه دهد چرا که قصد دارد ایران را پای میز مذاکرات هسته‌ای بازگرداند و برای برقراری صلح در یمن جنگ‌زده تلاش کند.
با تیم خاورمیانه‌ای جو بایدن آشنا شوید؟ چه کسانی به رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران مشاوره می‌دهند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "برت مک گورک" که در دولت بوش، اوباما و ترامپ فعالیت کرده است یک تیم متشکل از کارشناسان خاورمیانه را به شورای امنیت ملی آمریکا آورده که چندین تن از کارکنان سابق کارزار تحت رهبری آمریکا علیه داعش نیز جزو آن هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" در گزارشی به معرفی اعضای تیم خاورمیانه دولت "جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب امریکا پرداخته و می‌نویسد: "جو بایدن" در حالی دوران ریاست جمهوری خود را آغاز کرده که به نظر می‌رسد قصد دارد تمرکز اصلی واشنگتن را بر روی چین متمرکز کند و امریکا را از جنگ‌های پرهزینه دو دهه اخیر در خاورمیانه دور کند. این در حالی است که او با نوسانات و التهابات خاورمیانه مواجه شده است.

مقام‌های مطلع می‌گویند از زمان روی کار آمدن "بایدن" هفت مقام تازه به تیم خاورمیانه شورای امنیت ملی امریکا پیوسته‌اند. سخنگوی آن شورا در پاسخ به "فارین پالسی" این انتصابات را تایید کرده است. این افراد باید به "برت مک گورک" نماینده بایدن در امور خاورمیانه که قبلا نماینده کارزار ضد داعش در زمان ریاست جمهوری اوباما و ترامپ بوده گزارش دهند.

مقام‌های تازه که برخی از آنان زیر نظر "مک گورک" کار کرده بودند سیاست امریکا را در مورد سخت‌ترین بحران‌ها در سرتاسر جهان مدیریت خواهند کرد. به نظر می‌رسد علیرغم هدف‌گذاری بایدن برای تمرکز بر روی چین، تیم بایدن مجبور شود به تمرکز بر روی خاورمیانه ادامه دهد چرا که قصد دارد ایران را پای میز مذاکرات هسته‌ای بازگرداند و برای برقراری صلح در یمن جنگ زده تلاش کند.

"سم پارکر" از کارکنان باسابقه وزارت خارجه امریکا به عنوان مدیر بخش ایران، "زهرا بل" به عنوان مدیر بخش عراق و سوریه و "مکس مارتین" به عنوان مدیر بخش لبنان و اردن کار خواهند کرد. "جاش هریس" یکی از مقام‌های وزارت خارجه که به عنوان معاون رئیس ماموریت در سفارت امریکا در لیبی کار کرده بود نیز برای رسیدگی به مسائل شمال آفریقا به شورای امنیت ملی امریکا می‌پیوندد.

"پارکر" و "بل" هر دو زمانی که "مک گورک" فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری در ائتلاف برای شکست داعش تحت رهبری اوباما و ترامپ بود فعال بودند. "پارکر" کارمند دولت بود و پیشتر به عنوان مدیر بخش سوریه و عراق در دوران اوباما در شورای امنیت ملی فعالیت کرده بود و "بل" یک افسر خدمات خارجی حرفه‌ای و مسلط به زبان عربی بود که سال‌ها در خاورمیانه کار کرده بود. "بل" اخیرا مسئول سیاسی در استانبول برای کمک به دولت انتقالی سوریه بود. "مارتین" نیز مشاور "مایکل راتنی" نماینده سابق امریکا در امور سوریه بود و از نزدیک با "مک گورک" همکاری داشته است. مک گورک در سال 2018 میلادی پس از اعلام ناگهانی خبر خروج نیروهای امریکایی از سوریه توسط ترامپ از مقام‌اش استعفا داده بود.

از آنجا که دولت بایدن امیدوار است به دنبال برنامه صلح دولت ترامپ در خاورمیانه روابط خود را با تشکیلات خودگردان فسلطین بازسازی کند و تلاش‌ها برای راه حل دو کشور اسرائیلی – فلسطینی را احیا کند، "جولی ساویر" دستیار سابق نماینده ویژه اوباما در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین به عنوان مدیر بخش اسرائیل – فلسطین در شورای امنیت ملی منصوب شده است. همچنین، "اوینیا سایدریس" به عنوان مدیر بخش شبه جزیره عربستان و "کی سی ایوانز" به عنوان مدیر امور سیاسی – نظامی یمن در شورای امنیت ملی امریکا فعالیت خواهند کرد و هر دو می‌توانند نقش مهمی در پشت صحنه برای تلاش امریکا به منظور انجام مذاکرات صلح در یمن بین دولت مورد حمایت عربستان و شورشیان انصارالله مورد حمایت ایران به رهبری "تیم لندرکینگ" نمیانده امریکا داشته باشند.

گفتنی است که "هریس" و "سایدریس" در دوران دولت ترامپ نقش‌های اصلی را در امور شمال آفریقا در وزارت خارجه برعهده داشتند. پیش از آن که "ریچارد نورلند" به عنوان سفیر در لیبی در سال 2019 میلادی از سوی ترامپ منصوب شود "هریس" به عنوان دیپلمات ارشد در لیبی فعالیت می‌کرد. همچنین، بایدن "رابرت مالی" که پیشتر عضو تیم مذاکره کننده در مورد توافق با ایران در دوره اوباما بود را نیز به عنوان نماینده در امور ایران- علیرغم فشار شدید جمهوری خواهان در کنگره در این باره که او برای سیاست خارجی به زعم آنان اشتباه دولت اوباما در قبال ایران مسئول بوده- را معرفی و منصوب کرده است. جمهوری‌خواهان در کنگره معتقدند "مالی" بیش از اندازه نسبت به ایران موضع نرم و میانه‌روانه دارد و بیش از اندازه در قبال اسرائیل موضعی تند و سخت‌گیرانه اتخاذ کرده است. دیپلمات‌های سابق اما از "مالی" در برابر انتقادات دفاع کرده و او را فردی متخصص، توانمند و باتجربه در امور خاورمیانه قلمداد کرده‌اند.

"ریچارد نفیو" نیز که به عنوان کارشناس ارشد تحریم‌ها در وزارت خارجه دولت اوباما فعالیت می‌کرد و در جریان مذاکرات منجر به برجام نقش داشت نیز به عنوان معاون "مالی" به تیم بایدن پیوسته است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین