کد خبر: ۶۹۸۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵

تجمع مخالفان دولت ارمنستان در ایروان برگزار شد

هزاران مخالف نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان که جمعی از نظامیان بازنشسته نیز آنها را همراهی می کنند عصر امروز شنبه در نزدیکی ساختمان پارلمان این کشور در ایروان جمع شده اند و خواستار استعفای پاشینیان هستند.
تجمع مخالفان دولت ارمنستان در ایروان برگزار شد
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه های محلی در تجمع امروز صدها نفر از بازنشستگان نظامی در حمایت از «اونیک گاسپاریان» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که پاشینیان درخواست برکناری وی را کرده به تطاهرات پیوستند.

معترضان همچنین قصد دارند به محل اقامت ارمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان برسند که در فاصله کمی از پارلمان واقع شده است.

برخی از معترضان نیز برای تحصن اقدام به برپایی چادر کرده اند.

از روز ۱۰ روز پیش در خیابان های ایروان، درگیری بین طرفداران و مخالفان پاشینیان در جریان است که پس از امضای قرارداد آتش‌بس با جمهوری آذربایجان در ماه نوامبر، میزان محبوبیت وی به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

پاشینیان به دلیل رهبری خود در جنگ اخیر قره باغ و امضای آتش بس با جمهوری آذربایجان تحت فشار شدید مخالفان قرار گرفته است. نیروهای ارمنی در این درگیری ۴۴ روزه شکست خوردند.

هفته گذشته، نیکول پاشینیان فرماندهان ارتش را به "تلاش برای کودتا" متهم کرد. شاهد این اتهام نامه ای امضا شده توسط تعدادی از فرماندهان و افسران عالی رتبه نیروهای مسلح ارمنستان است که خواستار برکناری نخست وزیر شده بودند.

نخست وزیر ارمنستان چندی پیش اظهار داشته بود که موشک های روسی "اسکندر" تحویل داده شده به ایروان خراب هستند و این موشک های مورد استفاده نیروهای مسلح ارمنستان در قره باغ عمل نکرده یا فقط ۱۰درصد کارایی داشته اند. این ادعا خشم ارتشیان ارمنستان و مخالفان پاشینیان را برانگیخت و آنها گفتند که نخست وزیر ارمنستان در تلاش است تا شکست های خود را توجیه کند.

وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود ارمنستان در درگیری در قره باغ از موشک های اسکندر خود استفاده نکرده و این سامانه های موشکی در انبارهای نیروهای مسلح این کشور بوده است.

پس از آن، یک بحران سیاسی جدید در ارمنستان آغاز شد. به پیشنهاد پاشینیان، آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان، تیران خاچاطوریان، معاون اول رئیس ستاد کل را برکنار کرد که به گفته رسانه ها سخنان نخست وزیر در مورد موشک های اسکندر را به سخره گرفته بود.

ارتش نیز به نوبه خود خواستار استعفای پاشینیان شد. نخست وزیر این حادثه را تلاش برای کودتا خوانده و قول داد اونیک کاسپاریان، رئیس ستاد کل ارتش را برکنار کند.

درگیری میان نخست وزیر ارمنستان و فرماندهان نظامی با برکناری معاون رئیس ستاد مسلح از سوی پاشینیان، به اوج خود رسید.

احزاب مخالف و تعداد زیادی از شهروندان ارمنستان آتش بس با جمهوری آذربایجان را "شرم ملی" خوانده و پاشینیان را مسئول شکست نیروهای ارمنستان می دانند، اما نخست وزیر بارها گفته است که چاره ای جز امضا توافق برای جلوگیری از تلفات بیشتر نداشت. جنگ اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باعث کشته شدن صدها نفر از هر دو طرف شد.

شب ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان ۹۹) ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه ای را در مورد توقف جنگ امضا کردند که طی آن ایروان قسمت قابل توجهی از قره باغ و هفت منطقه دیگر را به باکو منتقل کرد. در مقابل، ارمنستان چیزی به جز پایان جنگ، که طی آن بیش از ۲۵۰۰ نفر را از دست داد، دریافت نکرد.

در ارمنستان امضای توافق نامه برای شهروندان این کشور دردناک بود و بلافاصله اعتراضات در کشور با شعار "نیکول خیانتکار است" آغاز شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین