کد خبر: ۶۹۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲

اخذ سند حدنگاری برای یک سوم اراضی ملی دماوند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با بیان اینکه تاکنون سند حدنگاری (کاداستر) یک سوم اراضی ملی اخذ شده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۳ مورد سند کاداستر را در مساحتی بالغ بر ۴۳هزار و ۵۱۴ هکتار اخذ کرده و در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.
اخذ سند حدنگاری برای یک سوم اراضی ملی دماوند
آفتاب‌‌نیوز :

جمشید جویباری روز یکشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی با اشاره به عملکرد این نهاد طی یکسال اخیر در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در اجرای پروژه های آبخیز داری با توجه به تغییرات اقلیمی رخ داده در سال جاری اجرای پروژه های گابیون بندی در حوزه آبعلی به حجم ۲۳۰۰ مترمکعب با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۳۵۳ میلیون ریال شامل احداث احداث ۴سازه سنگ و گابیون و سنگ و ملات انجام شد.

وی اضافه کرد: همچنین یک پروژه دیگر در روستای زره‌در به اجرا رسیده که دو سازه سنگ و ملات به حجم ۱۱۰۰متر مکعب با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در حوزه آبخیز سد مملو بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند اجرای ۳سازه سنگ و گابیون به حجم ۲۹۷متر مکعب در منطقه کلاک با اعتباری بالغ بر ۱۳۷میلیون تومان را یکی از دیگر پروژه‌های اجرایی در این حوزه برشمرد.

این مقام مسئول همچنین اجرای پروژه مرمت ۵ سنگ و گابیون به حجم ۷۵ متر مکعب و احداث ۲سازه خاکی به حجم ۹۹۰ متر مکعب با اعتبار ۴۳۸ میلیون تومان را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه قلمداد کرد.

جویباری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای پایش و مبارزه با آفات گفت: نظارت بر سطح ۶ هزار متر مربع از مراتع منطقه تار، سربندان، آیینه ورزان و جابان را به منظور مبارزه و جلوگیری از هجوم به مراتع را در دستور کار قرار دادیم.

این مقام مسئول در خصوص اقدامات انجام شده در راستای اصلاح هندسی و تثبیت مالکیت دولت، اظهار داشت: تاکنون نقشه کاداستر ۲۲پلاک اصلی شهرستان در مساحتی بالغ بر ۵۳ هزار هکتار تهیه شده است و در گام بعدی باید این نقشه ها را تبدیل به اسناد تک برگ‌ کاداستر کنیم که گام مهمی در تثبیت مالکیت دولت خواهد بود و اجازه صدور اسناد معارض نیز صادر نخواهد شد.

اجرای ۱۰۰هکتار بذرپاشی گیاه باریجه در دماوند

این نهاد در راستای ترویج فرهنگ درختکاری آمادگی انجام اقدامات مشارکتی در قالب زراعت چوب را دارد و برهمین اساس نهال صنوبر را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می دهیم تا در اراضی کشاورزی خود با داشتن منابع تامین آب پایدار، بکارند.

این مقام مسئول ادامه داد: به منظور بهبود وضعیت بهره‌برداران مرتعی و جلوگیری از نگاه تک بعدی به مراتع، بحث تغییر معیشت را در تهیه طرح های مرتع داری تلفیقی در دستور کار داریم که یکی از این اقدامات در سال جاری، کاشت گونه باریجه در منطقه رودبار شهر دماوند بود که دارای ارزش اقتصادی نیز هست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند اضافه کرد: دراین راستا هم اکنون ۶۳ هکتار کوپه کاری و ۱۰۰هکتار بذرپاشی گیاه باریجه را در منطقه به اجرا رسانده ایم.

وی همچنین با اشاره به طرح بهره‌مندی از مشارکت‌های مردمی، گفت: طرح جذب همیار طبیعت را در سه سطح دانش آموزی، مروج و محافظ در دستور کار داریم که هم اکنون شهرداری ها و دهیاری ها در کنار منابع طبیعی حافظ اراضی ملی و منابع طبیعی هستند؛ با این کار میتوانیم پیرو منویات مقام معظم رهبری، فرهنگ منابع طبیعی را به فرهنگ معارف عمومی تبدیل کنیم.

اجرای ۲۳۰هکتار جنگل کاری در سال جاری

جویباری با اشاره به اقدامات مربوط به حوزه جنگل و مرتع تصریح کرد: در سال جاری در نظر داریم در حوزه روستای هویر ۱۲هکتار و در حوزه روستای کهنک نیز ۵۰هکتار جنگل کاری انجام دهیم؛ امسال نیز در سه منطقه شبلی، آبعلی و جیلارد در مساحتی بالغ بر ۲۳۰هکتار جنگل‌کاری اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز ۷هزار اصله نهال در سطح شهرستان توزیع شده و تاکنون یک هزار اصله کاشته شده است، گفت: سالانه ۲۵۸ هزار اصله نهال در ایستگاه ازدیاد بذر شهرستان تولید و در هفته منابع طبیعی در بین شهرستان های استان توزیع می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند به بیان مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه حقوقی، بیان داشت: ۳۱ پرونده حقوقی به منظور خلع ید و رفع تصرف اراضی در مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و ۱۲۷ فقره پرونده کیفری به مساحت ۱۷۲ هکتار تشکیل شده است.

جویباری با اشاره به مجموع آرا صادر شده، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۱۷۸ مورد رای صادر شده که از این تعداد ۱۲۷فقره به نفع و ۵۱ مورد علیه این نهاد بود که با اعتراض های صورت گرفته در مرحله تجدید نظر قرار دارد.

جویباری در ادامه با اشاره به اینکه در ۶پلاک ثبتی شهرستان به مساحت یکهزار و ۹۴۵ هکتار که تاکنون اجرای مقررات نشده بود، نسبت به اجرای مقررات اقدام کردیم و مراحل قطعیت آن در دست اقدام است.

وی ادامه داد: یک سامانه مرتعی به مساحت ۱۵۹هزار هکتار با ۷۹هزار و ۲۸ واحد دامی را داریم که بحث مدیریت چرا، دریافت عوارض دولتی و پلاک کوبی دام را پیگیری میکنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث پاسخگویی به استعلامات در سامانه سامط، گفت: از ابتدای سال تاکنون پاسخگویی به ۱۲۰۰استعلام انجام شد.

اجرای ۱۹مورد حکم قطعی قضایی و آزادسازی ۶۱ هکتار از اراضی ملی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات دیگر بر اساس تفویض اختیار صورت گرفته در ماده ۹ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی به این نهاد و امور اراضی تعیین تکلیف و رفع تداخلات در نقاط دارای اجرای مقررات موازی در کارگروه شهرستانی است.

این مقام مسئول گفت: بر همین اساس از ابتدای سال جاری تعیین تکلیف ۱۶ پلاک اصلی را در مساحتی بالغ بر ۴۹ هزار هکتار در کارگروه رفع تداخلات بررسی و نتیجه را به کارگروه استانی ارسال کردیم.

جویباری اظهار داشت: متأسفانه در سال جاری ۵۹ مورد حریق در اراضی ملی را داشتیم که ۶۰۲ هکتار از اراضی مرتعی طعمه حریق شده بود.

وی افزود: همچنین اجرای ۱۹مورد حکم قطعی قضایی را داشتیم که منجر به آزادسازی و خلع ید ۶۱ هکتار از اراضی ملی شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند تاکید کرد: با تعامل میان دستگاه قضایی و منابع طبیعی و بدون طی سیکل اداری، ۱۰۶ مورد تبصره ذیل ماده ۵۵ را اجرا کردیم و ۳۲ هکتار از اراضی ملی خلع ید شد.

وی نظارت بر فعالیت معادن موجود در اراضی ملی و نظارت بر واگذاری های صورت گرفته در سنوات گذشته را از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین