کد خبر: ۶۹۸۹۳۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
اسرائیل علیرغم مخالفت‌هایش، با احیای برجام مواجه خواهد بود

رویارویی اسرائیل و آمریکا بر سر ایران؛ بایدن چه تصمیمی خواهد گرفت؟

اسرائیل گزینه های دشواری برای انتخاب در قبال ایران در اختیار خواهد داشت. در صورت حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران پیش از مذاکرات امریکا با تهران این اقدام توهینی به بایدن قلمداد خواهد شد.
رویارویی اسرائیل و آمریکا بر سر ایران؛ بایدن چه تصمیمی خواهد گرفت؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نشریه "آسیاتایمز" در گزارشی تحلیلی درباره هراس اسرائیل از بهبود رابطه میان ایران و آمریکا می نویسد: "اورشلیم (بیت المقدس) از این موضوع نگران است که دولت بایدن نتواند بر مهارت‌های برتر ایران در مذاکره غلبه کند و با بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موافقت کند؛ توافقی که از دید اسرائیل ناقص است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ آسیاتایمز افزوده است: علیرغم شعارهای لفظی درباره دستیابی به توافق هسته‌ای بعید به نظر می‌رسد دولت بایدن در این زمینه موفق باشد. بایدن در حال کنار گذاشتن اهرم فشار اقتصادی بر ایران است و بعید به نظر می‌رسد خواستار اصلاح جدی نواقص برجام باشد. دولت بایدن به اسرائیل و متحدان عرب امریکا در منطقه وعده داده تا درباره مذاکره با ایران با آنان رایزنی کند. با این وجود، اسرائیل چندان به این وعده توجه و باوری ندارد. این موارد نگرانی دولت‌های اروپایی را نیز موجب شده‌اند.

اسرائیل بدان خاطر که برنامه اتمی ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند، نمی‌تواند رویکرد دولت بایدن در قبال برنامه هسته‌ای آن کشور را بپذیرد. همچنین، بدان خاطر که برخی جریان ها در ایران مرتکب اشتباهی نمی‌شوند که فرصت مذاکره با دولت بایدن را از بین ببرد، اسرائیل به این نتیجه رسیده که علیرغم مخالفت‌هایش باید با احیای برجام مواجه شود‌‌. در نتیجه، رژیم بعدی اسرائیل گزینه‌های دشواری برای انتخاب پیش رو خواهد داشت.

ارتش اسرائیل دستور به‌روزرسانی برنامه‌ها برای اقدام نظامی علیه ایران را صادر کرده است‌‌. امریکا چندان بدش نمی‌آید برای تقویت دست خود در عرصه دیپلماتیک از وجود تهدید نظامی در قبال ایران استفاده کند. با این وجود، هرگونه حمله نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای تهران پیش از آغاز رسمی مذاکرات امریکا با ایران و یا در حین گفتگوهای دیپلماتیک توهینی آشکار به دولت بایدن قلمداد خواهد شد.

بسیاری در اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم اقتصادی و دیپلماسی کارایی خود را در قبال ایران از دست داده‌اند. عملیات پنهانی نیز علیرغم آنکه از روند پیشرفت برنامه اتمی ایران کاسته اما نتوانسته آن را متوقف سازد. اگر اسرائیل برنامه اتمی ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود قلمداد کند و به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند به طور اجتناب‌ناپذیری رویاروی دولت بایدن قرار خواهد گرفت که برخلاف نطر نتانیاهو معتقد است برنامه اتمی ایران تهدیدی وخیم و جدی نیست و به دیپلماسی باور دارد.

رویکرد دولت بایدن به توافق "صلح ابراهیم" که دستاورد دولت ترامپ بود و با رویکردی ضدایرانی حاصل شد نیز نامشخص است. آیا واشنگتن از این توافق به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده خواهد کرد؟ آیا دولت بایدن از این توافق برای تقویت روابط با اسرائیل و کاهش بدگمانی و تردید فیمابین استفاده می‌کند؟ پاسخ این پرسش‌ها مشخص نشده‌اند.

همچنین، اورشلیم (بیت المقدس) با نگرانی به حساسیت دولت بایدن در قبال موضوع حقوق بشر در خاورمیانه نگاه می‌کند. اقدامات اخیر امریکا علیه نقض حقوق بشر عربستان و مصر باعث نگرانی اسرائیل هستند چرا که از دید اسرائیلی‌ها به نفع ایران تمام خواهد شد؛ اشتباهی که از دید اسرائیل در دوره دولت اوباما نیز رخ داد.

علاوه‌بر این، اسرائیل نگران است که جنگ یمن به نفع ایران به پایان رسد. نکته دیگر آنکه اسرائیل معتقد است هزینه بهبود رابطه اتحادیه اروپا و امریکا را متحدان سنتی امریکا خواهند پرداخت. اتحادیه اروپا خواستار احیای برجام است و نهادهای اروپایی رویکرد دوستانه‌ای نسبت به اسرائیل ندارند.

از سوی دیگر، همکاری بین روسیه و اسرائیل در عرصه نظامی در سوریه نیز به روابط اسرائیل و امریکا آسیب می‌زند. این همکاری در راستای منافع ملی اسرائیل برای مقابله با حضور نظامی نیروهای مورد حمایت ایران در مرز شمالی اسرائیل با سوریه است. آخرین مورد از همکاری اسرائیل و روسیه توافق آن دو برای رساندن واکسن به دولت سوریه در ازای آزادی یک زن اسرائیلی بازداشت شده به دلیل ورود به خاک سوریه بوده است.

از سوی دیگر، نتانیاهو باور دارد که دولت بایدن آرزو دارد او در انتخابات شکست خورده و نخست‌وزیری انعطاف پذیرتر در اسرائیل روی کار آید. از همین رو، او نگران مداخله امریکا در انتخابات داخلی اسرائیل است. این موضوع به بدتر شدن رابطه امریکا و اسرائیل دامن می‌زند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
2
تا زمانی که کاسبان تحریم تشریف دارند ، اسرائیل بطور کلی نباید نگران باشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
2
0
این مقاله هم باز از اون مقالات سفارشی و پولی است که در روزنامه های خارجی منتشر میشود
ebi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
4
0
حکومت نا مشروع اسراییل تا یک جدل بزرگ راه نندازه ول کن نیست ... این همه بهانه تراشی و مشکل سازی برای ایران بیشتر ریشه ایدئولوژیک داره تا واقعیت ... خدا عاقبت ما رو به خیر کنه با این قوم بنی اسراییل ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اسراییل اگر می توانست اقدامی بکند درنگ نمی کرد. تل اویو و حیفا را با خاک یکسان می شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین