کد خبر: ۶۹۹۰۸۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
مردم به ترکیه و امارات نگاه می‌کنند و می‌پرسند چرا آنها از ما جلوترند

مطهری: کاندیدای پوششی لاریجانی نیستم/ باید با آمریکا مذاکره و رابطه داشته باشیم

نایب رییس مجلس دهم گفت: علی لاریجانی از اعلام نامزدی من بی خبر است و من هم در این رابطه با او مشورت نکرده‌ام، کاندیدای پوششی علی لاریجانی نیستم و این برداشت درست نیست، ضمن اینکه اگر لاریجانی را اصلح می‌دانستم وارد انتخابات نمی‌شدم.
مطهری: کاندیدای پوششی لاریجانی نیستم/ باید با آمریکا مذاکره و رابطه داشته باشیم
آفتاب‌‌نیوز :

«علی مطهری» عصر دوشنبه در نشست "انتخابات ایران در ۱۴۰۰" حزب ندای ایرانیان افزود: با توجه به شناختی که از کاستی ها و مشکلات کشور دارم احساس وظیفه کرده، آماده‌ام در معرض رای مردم قرار گیرم و نتیجه برایم مهم نیست. تا حد زیادی با کاستی‌ها آشنا شدم و فکر می کنم بسیاری از این کاستی‌ها قابل اصلاح است. به طور مثال در سیاست خارجی باید روابط خود با کشورهای عربی، دنیای اسلام و دنیای غرب را اصلاح کنیم.

وی یادآورشد: اگر با چند کشور انگشت شمار ارتباط داشته باشیم محدود می شویم و آسیب می بینیم. سیاست خارجی در ارتباط مستقیم با اقتصاد ما است. اقتصاد ما در بخش‌های دولتی، نیروهای مسلح و حکومتی و بخش خصوصی است. بخش خصوصی ضعیف است و نتوانستیم بازار خود را در دنیا پیدا کنیم و دیگران جای ما را گرفتند. زمانی که در روابط قطر که با عربستان مشکل ایجاد شد ما نتوانستیم از نظر اقتصادی جایگزین عربستان شویم و ترکیه جای ما را گرفت.

مطهری یکی دیگر از کاستی‌های کشور را بی توجهی به حقوق مدنی، قانونی، اجتماعی و سیاسی مردم معرفی کرد و یادآور شد: دولت باید چند وجهی باشد، نباید دولت بگوید فقط هدفم اقتصاد است. بلکه یک دولت باید بتواند همه مسائل مربوط به حکمرانی خوب را همزمان مدیریت و بهبود ببخشد، به همین دلیل احساس نیاز کردم که به عرصه انتخابات وارد شوم.

این فعال سیاسی ادامه داد: دولت باید مقتدر باشد به نهادهای خارج از دولت اجازه دخالت ندهد، رییس جمهور باید ثبات داشته باشد و بتواند مقاومت کند. نباید نا امید باشیم. گروه‌هایی دنبال مشارکت پایین هستند این رویکرد به کشور آسیب می زند. باید برای مردم شرایط کشور را ترسیم و آثار مشارکت حداکثری را به آنها بگوییم. مردم همیشه انتقاد داشته و دارند ولی اصل انقلاب را قبول دارند هر زمان لازم باشد حمایت می کنند، مانند هر ۲۲ بهمن. بنابراین اگر اهمیت موضوع برای مردم توضیح داده شود خواهند پذیرفت.

وی درباره لوازم مشارکت حداکثری در ۱۴۰۰ گفت: شورای نگهبان سخت گیری نکند و افرادی را که مردم قبول دارند را تایید کند، مثلا کسی را که مشکل مالی ندارند تائید کند. اگر مردم احساس کنند گزینه خود را در میدان دارند حضور می یابند.

مطهری درباره مذاکره ایران با غرب هم اظهار کرد: درباره مذاکره با غرب مشکلی نبوده بلکه مشکل با آمریکا بود. معتقدم برای برگشت به برجام نیازی به مذاکره با آمریکا نیست آن کشور باید به نقطه قبل از ترامپ برگردد ایران هم تعهدات خود را انجام می دهد. نظر مقامات هم همین است که وقت مذاکره نیست، چون آنها خارج شده‌اند. فراتر از برجام هم هیچ مذاکره‌ای تابو نیست مگر پیامبر (ص) با ابوسفیان مذاکره نکرد؟

نفس مذاکره برای ما مشکلی ایجاد نمی‌کند

وی با بیان اینکه ما هم در ترساندن کشورهای منطقه بی تقصیر نبودیم، عنوان کرد: پادشاه عربستان زمان آقای هاشمی چه روابطی با ما داشت؟ با آنها صحبت کنیم و پای غریبه ها را از منطقه قطع کنیم. اگر آمریکا اصرار دارد در مورد منطقه صحبت کنیم اشکالی ندارد. می گویند در منطقه نباشید ما هم می گوییم شما نباشید لذا نفس مذاکره مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند ولی در مورد موشکی نباید مذاکره کرد.

مطهری خاطرنشان کرد: قطع ارتباط با آمریکا به ما آسیب می زند. ما با وجود این همه نخبه که در آمریکا داریم، باید در کنگره آمریکا لابی داشته باشیم همانگونه که اسرائیل و عربستان آنجا لابی دارند. ما با روسیه چین و آلمان رابطه داریم آنها هم حامی اسرائیل هستند.

وی با بیان اینکه تسخیر سفارت کار غلطی بود، افزود: من آن زمان دانشجوی دانشگاه علم صنعت بودم این کار را قبول نداشتم و احتمال می دهم سفارت شوری در تسخیر سفارت آمریکا دخیل بود، حتی حضرت امام (ره) هم در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت. کاری انجام دادند که تا امروز تحریم های ناشی از گروگانگیری را تحمل می کنیم. امروز باید مصحلت کشور را بشناسیم از شعار های احساسی دور بشویم. مردم به ترکیه و امارات نگاه می کنند و می‌پرسند چرا آنها در برخی زمینه ها از ما جلوترند.

این نماینده سایق مجلس اظهار کرد: رابطه با آمریکا باید ضمن حفظ آرمان های فلسطین باشد. حتی شاید رابطه ایران با آمریکا به نفع فلسطین تمام شود چرا که در آن حالت می‌توانیم در سیاست‌های خارجی آمریکا هم اثرگذاری کنیم. برخی از اطرافیان بایدن متهم به طرفداری و نزدیکی به ایران هستند و این ظرفیت را باید در نظر بگیریم.

مطهری در مورد عملکرد مجلس دهم نیز افزود: حدود ۱۰۵ نفر اصلاح‌طلب در این مجلس حضور داشتند و این مجلس اصلاح‌طلب نبود و اصول‌گرا بود. همچنانکه لاریجانی ۴ سال ریاست آن را برعهده داشت. البته جلسه سران قوا شکل گرفت که از طریق آن بسیاری از تصمیمات مجلس را دور می‌زدند. در نتیجه تصمیمات این جلسات جایگاه مجلس را پایین آورد و مردم احساس کردند که مجلس کاره ای نیست.

وی در مورد عملکرد فراکسیون امید اظهار کرد: فراکسیون به دلیل روحیه عارف محتاط بود. در حقیقت کارهایی که می‌خواستیم در این فراکسیون انجام دهیم، با مخالفت عارف کنسل می‌شد. البته شرایط کشور هم سخت بود ابتدا ترامپ بود و بعد کرونا هم به آن اضافه شد. در مجموع عملکرد فراکسیون امید متوسط بود چنانکه به مباحثی نظیر حقوق ملت ورود پیدا کرد.

مطهری در خصوص انتخابات شوراها نیز گفت: با وجود اینکه بنده عضو هیچ حزبی نیستم اما بهتر است که اعضای شورای شهر و شهردار از سوی احزاب انتخاب شود. لذا اگر احزاب و گروه‌ها این افراد را معرفی کنند، مناسب است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه برای ورود به انتخابات با کدام حزب یا جناح همکاری خواهید کرد، گفت: به طور مستقل وارد شدم اما این استقلال به معنی بی‌توجهی به شرایط نیست. در حال حاضر بنده با هیچ گروه و حزبی وارد جریان انتخابات نشدم اما هر کدام از بنده حمایت کنند استقبال می‌کنم.

وی ادامه داد: اگر احزاب واقعی وجود داشته باشند بسیار خوب است اما در حال حاضر احزاب قوی نداریم. بنده در چارچوب اصولگریی و اصلاح‌طلبی قرار نمی‌گیرم. البته با اکثر آنها در ارتباط هستم و روابط دوستانه دارم.

مطهری در رابطه با چیدمان کابینه خود اظهار کرد: باید از همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی استفاده شود و دولت ائتلافی شکل بگیرد. چراکه افراد قدرتمند خارج از دولت ممکن است کارشکنی کنند. بنده به طور جدی وارد انتخابات شدم و امیدوار به تایید صلاحیت هستم.

مطهری در واکنش به اینکه با توجه به نسبت خانوادگی که با علی لاریجانی دارید، این احتمال وجود دارد که با اعلام کاندیداتوری از طرف وی از جریان انتخابات کناره‌گیری کنید؟ یادآور شد: در مورد حضور لاریجانی در انتخابات به عنوان کاندیدا اطلاع ندارم و در این مورد با وی گفت‌وگو نکردم. همچنان که لاریجانی از تصمیم بنده برای ورود به انتخابات اطلاعی نداشت و اینکه به عنوان کاندیدای پوششی آمده باشم، درست نیست. اگر لاریجانی را اصلح می‌دانستم وارد انتخابات نمی‌شدم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
1
0
آقای مطهری به هر کس می خواهی افترا بزن ولی سحنان صریح امام در مورد لانه جاسوسی را تحریف نفر مایید که انقلاب دوم نامیدند
شیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
1
0
بدون اجازه آب هم نمی تونی بخوری چی میگی برای خودت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
یکی از اصلی ترین اشتباهات بعد از انقلاب اشغال سفارت آمریکا بود و دست حزب توده و نیروهای چپ در این کار کاملا مشهود بود.
سید مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
علی اقا رییس جمهور کاره ای نیست فقط کارپرداز هست
دیده بان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
ایشان در حیات سیاسی یک رنگ نیستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
1
0
رای ما فقط احمدی نژاد بس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین