کد خبر: ۶۹۹۱۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶

بازی‌های خطرناک آمریکا در آسمان خاورمیانه

امریکا برای چهارمین‌بار در ۷۰ روز گذشته بمب‌افکن‌های استراتژیک خود را به غرب آسیا اعزام کرد.
بازی‌های خطرناک آمریکا در آسمان خاورمیانه
آفتاب‌‌نیوز :

بمب‌افکن‌های عظیم‌الجثه بی ۵۲ امریکایی روز یکشنبه برای چهارمین‌بار در سال ۲۰۲۱ گذشته در آسمان غرب آسیا به پرواز درآمدند. اقدام نظامی از سوی امریکا که دومین‌بار است در دوران کوتاه ریاست‌جمهوری جو بایدن انجام می‌شود و این‌بار یک چاشنی تازه کنار خود داشت: مشارکت جنگنده‌های اسراییل و دو کشور عربی جنوب خلیج‌فارس به صورت غیرهمزمان در گشت‌زنی هوایی تحریک‌آمیز بمب‌افکن‌های امریکایی. قطر و عربستان سعودی که تا چندی پیش در خصومت کامل با یکدیگر بودند در کنار اسراییل در این عملیات گشت‌زنی بمب‌افکن‌های استراتژیک امریکایی مشارکت کردند. در طول ماه‌های گذشته هر بار که دولت امریکا اقدام به اعزام بمب‌افکن‌های غول‌پیکرش به خاورمیانه کرده است، در میان رسانه‌ها یک تحلیل مشترک منتشر شده است: «هشدار به ایران». اما در بیانیه ارتش ایالات متحده امریکا در مورد اعزام این بمب‌افکن‌ها به غرب آسیا، اشاره‌ای به نام ایران نشده است. در این بیانیه آمده است: «هدف از این عملیات بازدارندگی در مقابل تهاجم و تضمین به شرکا و متحدان در‌خصوص تعهد ارتش ایالات متحده به امنیت در منطقه بود.»

درست یک هفته بعد از روی کار آمدن جو بایدن، ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱، عملیات مشابهی با استفاده از بمب‌افکن‌های ب ۵۲ بر فراز آب‌های خلیج‌فارس انجام شده بود. در آن عملیات بمب‌افکن‌هایی از یک پایگاه هوایی در ایالت لوییزیانا به منطقه اعزام شده بودند و نظامیان دولت‌های منطقه نقشی در حمایت از عملیات بازی نکرده بودند. مجموعه تروریستی «فرماندهی مرکزی امریکا» شاخه‌ای از ارتش امریکا که مسوولیت عملیات نظامی این کشور در غرب آسیا و خاورمیانه را بر‌عهده دارد، درباره این ماموریت‌ها نیز گفته بود، هدف از این پرواز‌ها «ارسال پیام بازدارنده و صریح برای هر کسی است که بخواهد به امریکایی‌ها یا منافع امریکا آسیب برساند.»

ارتش امریکا مبدا پرواز این بمب‌افکن‌ها را رسما اعلام نکرده بود، اما براساس اطلاعات وب‌سایت‌های پیگیری مسیر پرواز، این بمب‌افکن‌ها از پایگاه هوایی مینوت در ایالت داکوتای شمالی امریکا پرواز کرده بودند و برای ماموریت به غرب آسیا آمدند. ساعاتی بعد از اعلام خبر این پرواز، نیروی هوایی ارتش امریکا تصاویری از آماده شدن خلبان‌های عملیات مذکور برای پرواز از خاک امریکا به سمت غرب آسیا منتشر کرد. این نخستین‌بار بود که عملیات بمب‌افکن‌های غول‌پیکر امریکایی با عملیات پشتیبانی جنگنده‌های کشور‌های منطقه همراه می‌شد. براساس اطلاعات منتشر شده، دو کشور عربستان سعودی و قطر و رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، جنگنده‌های خود را در این عملیات برای پشتیبانی پرواز بمب‌افکن‌های امریکایی به کار گرفته‌اند. هر چند پرواز جنگنده‌های قطر، عربستان و اسراییل به صورت همزمان نبود و به ترتیب پس از ورود به آسمان هر سرزمین، جنگنده‌های ارتش مستقر در آن سرزمین برای پشتیبانی از این عملیات در مرز‌های خود به پرواز درآمده‌اند.

استمرار سیاست ترامپ

اعزام بمب‌افکن‌های استراتژیک ۵۲- B در یک سال گذشته، به ویژه بعد از عملیات تروریستی ارتش ایالات متحده علیه فرماندهان نبرد علیه تروریسم در عراق، به یک رویه معمول از سوی دولت امریکا برای آنچه از سوی برخی مقام‌های پیشین این کشور «هشدار صریح به ایران» توصیف می‌شد، تبدیل شده است. دولت جو بایدن نیز که با ادعای تلاش برای تعامل با تهران و بازگشت به تعهدات پیشین امریکا انتخاب شده‌بود، همچنان به سیاست‌های تحریک‌آمیز دولت پیشین به صورت مستمر ادامه می‌دهد. دولت بایدن در طول یک ماه گذشته در اقدام تحریک‌آمیز دیگری در یک عملیات هوایی به یک پایگاه نیرو‌های مقاومت عراقی در نزدیکی مرز سوریه حمله کرد و مدعی شد که این حمله را «در پاسخ به حمله یک گروه شبه‌نظامی علیه نظامیان امریکایی در اربیل» و برای «پاسخ به ایران» انجام داده است. علاوه بر این، دولت امریکا بی‌میل نیست که به سیاست دولت پیشین برای نزدیک کردن عربستان سعودی و اسراییل با رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین از طریق ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای و اقدام‌های مشترک ادامه دهد. دولت پیشین امریکا، بعد از چندین شکست پیاپی، از جمله در اجرای طرحی که از آن با عنوان «معامله قرن» یاد می‌شد، شهریور ماه سال جاری توانست دولت‌های بحرین و امارات متحده عربی را وادار کند تا روابط پنهانی خود با اسراییل را علنی کنند.

دولت پیشین امریکا چندین‌بار از جمله از طریق برگزاری کنفرانسی در ورشو، پایتخت لهستان با حضور کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس و رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین و همچنین با تلاش‌های دیپلماتیک تحت عنوان ایجاد «ناتوی عربی» تلاش می‌کرد تا یک ساز و کار نظامی مشترک با کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس و اسراییل تحت عنوان «ائتلاف علیه ایران» ایجاد کند. این تلاش‌ها در آن دوران به دلیل اختلافات میان قطر و عربستان سعودی، بی‌نتیجه ماند. اما در آستانه روی کار آمدن دولت جدید امریکا سران سعودی، تصمیم گرفتند برای نشان دادن پیام انعطاف و آمادگی برای همکاری، اختلاف‌های خود با قطر را کنار بگذارند. حالا قرار گرفتن سعودی، قطر و اسراییل در کنار امریکا در اجرای عملیات اخیر در آسمان غرب آسیا، نشان از این دارد که دولت جدید امریکا هم مانند دولت پیشین، تلاش‌ها برای تشکیل نوعی ائتلاف نظامی و امنیتی میان کشور‌های جنوب خلیج‌فارس با اسراییل را پیگیری می‌کند. به ویژه اینکه ماه گذشته یک رسانه اسراییلی به نقل از منابع آگاه از تلاش‌های دیپلماتیک تل‌آویو برای ایجاد یک «ائتلاف امنیتی مشترک با سه کشور عربی بحرین، امارات و عربستان سعودی» خبرداد. به گفته این مقام آگاه هر چند عربستان سعودی رابطه‌ای رسمی با اسراییل ندارد، اما تل‌آویو از طریق «مسیر‌های محرمانه» مذاکرات در این مورد را پیگیری می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
2
برادران قطری چقدر زود به دامان برادران عربستانی برگشتن ومارو تنها گذاشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
1
خسته نباشیم که که همه رو در دشمنی با خودمون متحد کردیم. حتما همه بدن ما خوبیم.
یکی از همین مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
1
در این بیانیه آمده است:
بازدارندگی در مقابل دشمن و تضمین به شرکا و متحدان
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین