کد خبر: ۶۹۹۱۴۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

واکسن کرونای "شهید فخری‌زاده" در مرحله تست انسانی/ دسترسی به واکسن‌های ایرانی از شهریور ۱۴۰۰

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین جزئیات تولید واکسن‌های ایرانی کرونا را تشریح کرد.
واکسن کرونای
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مصطفی قانعی درباره جزییات آغاز فاز انسانی واکسن کرونای شهید فخری زاده، گفت: واکسن شهید فخری زاده، واکسنی است که با آنچه که در واکسن برکت و واکسن مربوط به وزارت دفاع می بینیم، متفاوت است. به طوری که این واکسن نوترکیب است و در آن تقریبا از قطعات پروتئینی و قطعات ویروس استفاده شده است.

وی افزود: بر همین اساس این واکسن به سه دوز نیاز دارد که یک دوزآن را به صورت استنشاقی طراحی کرده اند. این واکسن فعلا در حال گذراندن مرحله یک کارآزمایی بالینی است و تا پایان مرحله یک، قضاوت درباره ایمنی و اثربخشی آن زود است و نمی توان فعلا در این باره صحبت کرد.

قانعی گفت: در این واکسن دو دوز تزریقی داریم و یک دوز استنشاقی است و فاز اول آن با حدود ۲۰۰ نفر آغاز می شود و حداقل دو تا سه ماه این فاز طول خواهد کشید.

وضعیت "کووبرکت"، "کووپارس" و "واکسن ایرانی_کوبایی"
رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سایر واکسن های ایرانی نیز گفت: واکسن برکت بسیار خوب پیش رفت و فاز اول کارآزمایی بالینی این واکسن کاملا موفق بود. فاز دوم و سوم آن با هم ادغام و آغاز شده است و بر روی چند صد نفر در این فازها تست می شود. به نظر می رسد تا پایان خرداد ماه نتایج این فاز هم مشخص می شود و احتمال زیاد مجوز ورود به بازار را خواهد گرفت.

قانعی افزود: واکسن‌های کووپارس و وزارت دفاع هم در حال طی مسیر است و باید منتظر ماند تا نتایج تحقیقات‌شان مشخص شود.

قانعی گفت: از خرداد ماه ۱۴۰۰ به بعد تولید واکسن‌ها شروع می شود و در شهریور ماه می‌توان گفت که از واکسن های ایران می‌شود در واکسیناسیون عمومی، در حد قابل نیاز تولید شده باشد. از یکسال قبل هم همین پیش بینی می شد که حدود شهریور ماه این اقدام انجام شود. شاید حدود پنج تا شش واکسن ساز داشته باشیم که امید این است که هر کدام بتوانند ۱۰ میلیون دوز تحویل دهند.

وی درباره وضعیت واکسن ایرانی_کوبایی (انستیتوپاستو) نیز گفت: پیش بینی می شد که فاز سوم این واکسن به صورت مشترک در پایان اسفند ماه آغاز شود، اما با توجه به شرایط احتمالا به بعد از تعطیلات فروردین موکول می شود. به هر حال این پروژه در حال تدوین است و از آنجایی که پروژه مشترک بین دو کشور است، سیر مراحلش مقداری طولانی‌تر از زمانی است که برای کشورمان باشد.

قانعی درباره وضعیت تولید با اسپوتنیک وی در کشور نیز، گفت: یک شرکت داخلی ایرانی وارد قرارداد شده تا با زیرساخت خودش برای اسپوتنیک تولید کند. بنابراین این کار تولید مشترک نیست، بلکه این شرکت برای اسپوتنیک در داخل ایران تولید می کند. حال تا زمان شروع مراحل آن باید صبر کرد. به هر حال باید زیرساخت تولید را آماده کنند تا کار شروع شود.

وی همچنین گفت: یک واکسن دیگر هم هست که مانند واکسن مدرنای آمریکا است و با تکنولوژی MRNA است که فکر می کنم آن هم تا اواخر اسفند ماه فاز حیوانی‌اش تمام شود و برای کسب مجوز اخلاق اقدام کند که این واکسن برای شرکت رِنا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
این واکسن که قرار بود آخر بهار بیاد حالا چی شده که 3 ماه به عقب افتاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
تا شهریور نصف مردم مبتلا خواهند شد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
اونروزی که همه بزرگان علم پزشکی گفتند واکسن ایرانی یعنی...." همه آقایان دست اندر کار پاچه خوار گفتند این حرفها چیه و یه سری از بزرگان رو از مجموعه اخراج کردن، حالا ببین هر روز تاریخی رو که برای در دسترس بودن واکسن اعلام میکنند هی میندازن عقب، تا الان می گفتن خرداد ۱۴۰۰ حالا میگویند شهریور ۱۴۰۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
اسفندشدفروردین .آنهم شدخردادوحالاشهریور.بزک نمیربهارمیاد......‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
0
همه شون کارمند توجیه گر ناکارامدی سیستم هستند فقط ماموریت دارند هر چند روز یکبار بیایند صحبت های نفر قبلیشون را نفی کنند 6 ماهه تکرار میکنند خریدیم -میخریم - وارد کردیم - بدستمان رسید بدستمان میرسد تولید میکنیم تولید کردیم تا یکماه دیگه نه تا اخر اسفند نه تا بهار چند وقت دیگه هم میگند خوب همه گرفتند دیگه احتیاج به واکسن نیست واکسنا را میدیم سوریه لبنان یمن و .....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین