کد خبر: ۶۹۹۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
پلیس عنوان کرد:

تمام آنچه که باید از ماموری که به خانه‌تان مراجعه می‌کند، بخواهید

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان از شهروندان درخواست کرد هنگام مراجعه افراد ناشناس تحت عنوان پلیس و درخواست ورود به منزل برای بازرسی، از این افراد کارت شناسایی بخواهید.
تمام آنچه که باید از ماموری که به خانه‌تان مراجعه می‌کند، بخواهید
آفتاب‌‌نیوز :

 سرهنگ "محمود خلجی" در این‌باره بیان کرد: برخی از افراد مامورنما، با استفاده از مدارک شناسایی جعلی، با عناوین مختلف مانند مامور مبارزه با مواد مخدر، مامور مبارزه با مفاسد و ... به منازل افراد مراجعه و اقدام به اخاذی می‌کنند، این افراد بعضا با کسب اطلاعات مورد نیاز خود در حین صحبت، زمینه را برای ارتکاب جرایمی نظیر سرقت فراهم می کنند.

به گزارش پلیس، وی با اشاره به اینکه ماموران قلابی از ارائه کارت شناسایی خودداری کرده یا کارت نامعلومی را فقط یک آن جلوی چشم قربانیان خود می‌گیرند و هرگز فرصت ملاحظه دقیق را به آنها نمی‌دهند، اظهار کرد: باید همواره توجه داشته باشیم که ماموران مسئول تعیین و اعمال هیچ نوع مجازات کیفری یا مالی(اخذ مبلغ جریمه و ...) به صورت مستقل نیستند و کلیه‌ مأموران نیروی انتظامی چه با لباس انتظامی و چه با لباس شخصی، حتی بدون درخواست فرد یا مکان مورد بازرسی، مکلف به نشان دادن کارت شناسایی خود، دستورقضایی ورود به منزل و کارت شناسایی ضابطین قضایی(هرسه با هم ) هستند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: شهروندان آگاه باشند قبل از ارائه هرگونه پاسخ یا توضیح، با حفظ آرامش و خونسردی، از مأمورینی که به آنها مراجعه می‌کنند، کارت شناسایی بخواهند و به دقت مندرجات کارت را ملاحظه کرده و ضمن تطبیق عکس با صاحب کارت، به تاریخ اعتبار آن توجه کنند.

سرهنگ خلجی افزود: طبق ماده 555 قانون مجازات اسلامی هر کس بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت، خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد یا معرفی کند، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور، سندی جعل کرده باشد، مجازات جعل را نیز خواهد داشت.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در پایان تصریح کرد: در صورتی که فرد مدعی در برابر درخواست شما مبنی بر ارائه‌ کارت شناسایی، تحکم کرد یا برخورد شدیدی از خود بروز داد، خونسردی خود را حفظ کرده و بر حق قانونی خود پافشاری کنید.

این مقام انتظامی در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده چنین مواردی موضوع را هر چه سریعتر از طریق تماس با مرکز فوریت های 110 به پلیس اطلاع دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین