کد خبر: ۶۹۹۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴

ادامه تظاهرات در میانمار/آمریکا فرزندان فرمانده ارتش را تحریم کرد

معترضان در کشور میانمار امروز پنجشنبه در مناطق مختلف کشور با نادیده گرفتن سرکوب‌گری نیروهای امنیتی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و این درحالی است که سازمان "عفو بین‌الملل" ادعا کرده که ارتش میانمار از تاکتیک‌های جنگی استفاده می‌کند.
ادامه تظاهرات در میانمار/آمریکا فرزندان فرمانده ارتش را تحریم کرد
آفتاب‌‌نیوز :

تصاویر و خبرهای شاهدان عینی در رسانه‌های اجتماعی حاکی است که حرکت‌های اعتراضی در شهر "تامو" استان "شین" و همچنین در منطقه‌ای از شهر یانگون انجام شده که نیروهای امنیتی در این هفته اقدام به تیراندازی و تجسس خانه‌ها کرده بودند.

به گزارش رویترز، شب گذشته هم گروهی از معترضان با نادیده گرفتن مقررات منع رفت و آمد در بخش‌هایی از شهر یانگون و همچنین در منطقه‌ای در جنوب غربی شهر "ماندالای" دومین شهر بزرگ این کشور تجمع کرده و شمع روشن کردند.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه کاربرد خشونت علیه معترضان در میانمار را محکوم کرد و از ارتش خواست خویشتنداری نشان دهد. شورای امنیت در عین حال از محکومیت کودتای ارتش در میانمار خودداری کرد و تهدید اقدامات بیشتر را هم مطرح نکرد که رویترز ادعا کرد این موضع شورای امنیت در نتیجه مخالفت روسیه و چین بوده است.

از سوی دیگر ، سازمان عفو بین‌الملل ارتش میانمار را به استفاده از تاکتیک‌های جنگی متهم کرده و ادعا کرد:" فرماندهان نظامی مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند و آشکارا از نیروها و روش‌های جنایتکارانه استفاده کرده‌اند".

یک سخنگوی هیات حاکمه نظامی در میانمار از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده اما اعلام کرد که شورای نظامی بعدازظهر امروز به وقت محلی یک کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد.

ارتش میانمار در گذشته تاکید کرده که در مواجهه با معترضان و شورشگران با نهایت خویشتنداری برخورد کرده است. این درحالی است که گزارش رویترز حاکی است بیش از 60 معترض در جریان اعتراضات کشته شده و حدود 2 هزار نفر بازداشت شده‌اند.

در همین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در اقدامی که گفته می‌شود هدف از آن فشار بر شورای نظامی میانمار همزمان با ادامه سرکوب‌ها است ، روز چهارشنبه تحریم‌هایی علیه دو تن از فرزندان "مین اونگ هلانگ" فرمانده نظامی میانمار و شش شرکت تحت کنترل آنها اعمال کرد.

ارتش میانمار که بنام "تاتمادا" Tatmadaw شناخته می‌شود، روز 13 بهمن ماه (اول فوریه ) با ادعای تقلب در انتخابات پارلمانی آبان ماه اقدام به تصاحب قدرت کرد. این کودتا یک دهه پس از پایان حکومت نظامی ۴۹ ساله روی داد و منجر به یک کارزار نافرمانی مدنی شامل اعتصابات و تظاهرات در سرتاسر این کشور جنوب آسیا شده است. تظاهرات برگزار شده در دو هفته گذشته عمدتا صلح‌آمیز بوده است اما روز شنبه دوم اسفند ماه زمانی که سربازان و نیروهای پلیس اقدام به شلیک به سمت کارگران اعتصابی در شهر ماندالای کردند، تنش‌ها شدت گرفت.

ادامه تظاهرات در میانمار/آمریکا فرزندان فرمانده ارتش را تحریم کرد

کودتای روز دوشنبه 13 بهمن ماه پس از چند ماه نزاع سیاسی بین دولت و ارتش درباره ادعای تقلب در انتخابات روی داد. کمیسیون انتخابات میانمار به کرات وقوع تقلب در انتخابات را رد کرده است. برخی تحلیلگران می‌گویند که این کودتا ارتباطی با تقلب ادعایی نداشته و بیشتر اقدام ارتش برای اعمال قدرت و مربوط به آمال شخصی "مین اونگ هلانگ‌" Min Aung Hlaing فرمانده ارتش است که قرار بود سال جاری میلادی از مقام خود کنار برود. کودتای ارتش و برکناری آنگ سان سوچی از قدرت در حالی روی داد که شهرت و اعتبار بین‌المللی سوچی به علت سرکوب اقلیت مسلمانان روهینگیا در این کشور تا حد زیادی لطمه خورده است. میانمار مسلمانان را مهاجران غیرقانونی می‌داند و از دادن تابعیت به روهینگیایی ها خودداری می‌کند و بسیاری از آنها در طول چند دهه گذشته برای فرار از آزار و سرکوب ناچار از ترک کشور میانمار شده‌اند. در پی سرکوب سال ۲۰۱۷ در استان راخین نیز هزاران تن روهینگیایی ها کشته شدند و بیش از ۷۰۰ هزار تن به بنگلادش فرار کردند. با این حال سوچی سال ۲۰۱۹ در دیوان المللی کیفری بین المللی ICJ ارتکاب نسل کشی از سوی ارتش میانمار را تکذیب و انکار کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین