کد خبر: ۶۹۹۸۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
فرصت زیادی برای دیپلماسی هسته‌ای ایران و امریکا باقی نمانده است

وضعیت پیچیده برجام و روابط ایران و آمریکا؛ بعد از دولت روحانی چه خواهد شد؟

ارنست مونیز" وزیر انرژی سابق امریکا گفته بود تنها ده هفته برای آمریکا به منظور پیشرفت دیپلماسی جدی با ایران وجود دارد. مونیز وزیر انرژی دوره دوم دولت اوباما که در مذاکرات هسته‌ای منجر به برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی نقش مهمی داشت، در گفتگو با "سی ان بی سی" می‌گوید: فرصت کمی باقی مانده و دولت بایدن باید هر آنچه می‌تواند را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجام دهد".
وضعیت پیچیده برجام و روابط ایران و آمریکا؛ بعد از دولت روحانی چه خواهد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- گفتگو‌ها میان امریکا و ایران در حال وقفه است. ایران در حال برنامه‌ریزی برای دوران پس از ریاست‌جمهوری روحانی است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "سی ان بی سی" امریکا با اشاره به اظهارات اخیر "ارنست مونیز" وزیر انرژی سابق امریکا در این‌باره که گفته بود تنها ده هفته فرصت برای امریکا به منظور پیشرفت دیپلماسی جدی با ایران وجود دارد می‌نویسد: "تحلیلگران معتقدند که نامزد‌های محافظه‌کاران در انتخابات ایران دست بالا را خواهند داشت. محبوبیت روحانی به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل یافته و تحریم‌ها اقتصاد ایران را در وضعیت نامطلوبی قرار داده‌اند. این موارد همگی چشم انداز مذاکرات هسته‌ای را پیچیده‌تر می‌سازند.

مونیز وزیر انرژی دوره دوم دولت اوباما که در مذاکرات هسته‌ای منجر به برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی نقش مهمی داشت، در گفتگو با "سی ان بی سی" می‌گوید: فرصت کمی باقی مانده و دولت بایدن باید هر آنچه می‌تواند را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجام دهد".

این شبکه خبری می‌افزاید: "با پایان کار دولت روحانی کار "ظریف" وزیر خارجه آن دولت که یکی از معماران کلیدی برجام بود به پایان خواهد رسید. با پیروزی احتمالی تندرو‌ها در انتخابات ایران پرونده هسته‌ای ایران برای امریکا پیچیده‌تر خواهد شد.

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در اندیشکده "چتم هاوس" معتقد است که دولت بایدن نمی‌خواهد گروگان زمان‌بندی‌های طرف ایرانی باشد؛ همانگونه که "رابرت مالی" نماینده ویژه امور ایران دولت بایدن نیز گفت دولت او عجله‌ای برای توافق با ایران ندارد. به نظر می‌رسد بایدن می‌خواهد موضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال ایران اتخاذ کند، اما این بدان معنا نیست که دولت او به ظرفیت‌های سیاسی در شرایط انتقال قدرت از دولتی به دولت دیگر در ایران بی‌توجه است.

مونیز معتقد است رد پیشنهاد اروپایی‌ها از سوی ایران یک استراتژی مذاکراتی است که از دید او کارآمد نیست. او معتقد است فرصت محدود و اندکی در زمانی کوتاه برای دستیابی به توافق میان ایران و امریکا وجود دارد. او می‌گوید دو طرف نباید انتظار برداشتن گام‌های بزرگ را در ابتدای کار از یکدیگر داشته باشد.

این شبکه خبری در ادامه می‌افزاید: "در جبهه اصولگرایان و راستگرایان نام "حسین دهقان" و "محمدباقر قالیباف" مطرح شده که هر دو دارای سوابق نظامی هستند. قالیباف علیرغم اصولگرا بودن از امکان مذاکره با امریکا سخن گفته، اما همزمان خواستار خروج نیرو‌های امریکایی از خاورمیانه و کاهش نفوذ امریکا در منطقه شده است. قالیباف از شکست ترامپ در انتخابات امریکا استقبال کرد، اما گفته بود فشار حداکثری ترامپ به فشار هوشمندانه بایدن تغییر شکل پیدا کرده است. علیرغم آنکه ایران به پیش‌بینی‌ناپذیر بودن نتیجه انتخابات مشهور است، اما احتمالا تندرو‌ها در انتخابات پیش رو دست بالا را خواهند داشت. رئیس جمهوری اصولگرای بعدی احتمالا علاقه‌ای به پایبندی به تعهدات دولت روحانی نخواهد داشت".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
1
0
همواره منتقد برجام بوده و هستم اما وضعیت ما در مورد برجام پیچیده نیست.
اگر امریکا عملا تحریم ها را لغو کند. ما بخشی از تعهدات برجامی را که طبق بند36برجام کنار گذاشته بودیم از سر خواهیم گرفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
1
4
هر كسي در ايران رئيس جمهور بشه و آمريكا هر چقدر هم فشار تحريم و بيشتر كنه، بدتر از دولت روحاني نيست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
1
3
هیچی حل نمیشه و وضع خوب نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
براي مردم بله
كاملاً حق با شماست
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
1
2
خشت کج با گذشت زمان راست نمی شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
1
0
حالا فکر میکنید با رفتن روحانی کشور از این که هست بدتر میشه؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
0
1
وضعیت پیچیده برجام و روابط ایران و آمریکا؛ بعد از دولت روحانی چه خواهد شد؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین