کد خبر: ۶۹۹۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
تبلیغات

آیا خرید تیرآهن دست دوم فایده‌ای دارد؟

معامله در بازار آهن مثل بسیاری از بازارهای دیگر، پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد. البته شاید برای عامه مردم این کار ساده به نظر آید. اما باید بدانید که گستردگی برندهای تولید کننده و تنوع مقاطع موجب می‌شود تا خرید و فروش چندان راحت نباشد. علاوه بر این سرنوشت بازارهای مختلفی نظیر مسکن به این معاملات آهنی گره خورده است. در میان تمام صنایع مختلف که محل مصرف آهن آلات هستند، ساختمان سازی به دلیل حجم بالای مصرف انواع مقاطع فولادی، بیشترین وابستگی را با بازار آهن دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

معمولا زمانی که یک سازه فولادی کارایی خود را از دست بدهد، کاملا دور انداخته نمی‌شود. اغلب اجزای قابل استفاده را جدا می‌کنند تا در ساخت و سازهای بعدی مورد استفاده قرار گیرد. آهن آلات قراضه نیز معمولا به عنوان شارژ کوره ذوب مصرف می‌شود. مقاطع مختلف فولادی چون میلگرد و یا تیرآهن ممکن است در ساختار هر کدام از تجهیزات بلافاصله وجود داشته باشد که اگر با دقت جدا شود و آسیبی نبیند، می‌تواند مجددا در موارد دیگری قابلیت استفاده داشته باشد.

تیرآهن در کنار ورق و میلگرد به عنوان ماده اولیه فولادی در ساختمان سازی و یا واگن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از آن که واگنی از رده خارج شد و یا ساختمانی تخریب شود، تیرآهن را با احتیاط از آن جدا می‌کنند تا به دست مصرف کننده بعدی برسانند. این محصول با نام تیرآهن دست دوم در بازار به فروش می‌رسد. این نوع تیرآهن به دلیل آنکه به مرور زمان کمی دچار استهلاک شده اغلب در مواردی مصرف می‌شود که ریسک بالایی نداشته باشد. قیمت تیرآهن دست دوم معمولا از قیمت تیرآهن تازه تولید شده کمتر است. به همین دلیل اغلب افراد متمایل به خرید تیرآهن دست دوم هستند.

آیا خرید تیرآهن دست دوم فایده‌ای دارد؟

خرید تیرآهن دست دوم

تیرآهن پس از استفاده می‌تواند به عنوان کالای دست دوم در بازار آهن به فروش برسد. در چنین حالتی به طور مثال قیمت تیرآهن فایکو با نمونه کارکرده آن یکسان نخواهد بود. خرید کالای دست دوم برای برخی از انواع تیرآهن مثل تیرآهن IPB یا هاش بیشتر سود بیشتری برای خریدار خواهد داشت. چرا که تولید این مقاطع به تکنولوژی پیشرفته‌ای نیاز دارد و نبود این امکانات در داخل، موجب گرم داشتن بازار واردات شده است. به همین دلیل قیمت تیرآهن وارداتی با توجه به نرخ روز دلار می‌تواند خرید گران قیمتی برای مشتری این بازار تمام شود. در نتیجه خرید تیرآهن دست دوم در کنترل قیمت به خریدار کمک بسیار شایانی خواهد کرد. البته دقت کنید که برای ارزان تمام شدن نباید هر تیرآهن دست دومی را خریداری کنید. پیش از خرید این محصول باید تیرآهن کاملا بررسی شود و یا از فروشندگان معتبر خریداری کنید. بازرگانی فولاد آیرومارت از نمونه تامین کنندگانی است که با ارائه مشاوره رایگان خریداران خود را در زمینه خرید انواع تیرآهن راهنمایی می‌کند. بدین ترتیب کافی است شما فرم دریافت مشاوره را در سایت این مجموعه به آدرس www.iromart.com پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

آیا خرید تیرآهن دست دوم فایده‌ای دارد؟

خرید آهن آلات در بازار آهن ایران

معامله در بازار آهن مثل بسیاری از بازارهای دیگر، پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد. البته شاید برای عامه مردم این کار ساده به نظر آید. اما باید بدانید که گستردگی برندهای تولید کننده و تنوع مقاطع موجب می‌شود تا خرید و فروش چندان راحت نباشد. علاوه بر این سرنوشت بازارهای مختلفی نظیر مسکن به این معاملات آهنی گره خورده است. در میان تمام صنایع مختلف که محل مصرف آهن آلات هستند، ساختمان سازی به دلیل حجم بالای مصرف انواع مقاطع فولادی، بیشترین وابستگی را با بازار آهن دارد.

دخالت داشتن عوامل متعدد بر قیمت مقاطع فولادی از دلایل دیگری است که به پیچیده شدن معاملات دامن می‌زند. اگر بخواهیم لیستی از مجموعه عوامل ارائه دهیم، به لیست بلند بالایی خواهیم رسید. توجه کنید که نوع مقطع نیز در این لیست اهمیت دارد. به همین خاطر ما به طور خاص درباره عوامل موثر بر قیمت روز تیرآهن و بررسی روند آن در سال 99 صحبت خواهیم کرد.

دلار

فولاد و قطعات ساخته شده با این ماده به نرخ دلار وابستگی زیادی دارند. این تاثیرپذیری از دو جهت بر خرید و فروش آهن آلات قابل بررسی است. از یک سو در هر مرحله از تامین ماده و تولید تا تحویل به مشتری، ممکن است معامله‌ای بر پایه دلار انجام شود. از سوی دیگر برخی از انواع خاص تیرآهن مثل هاش سنگین وارداتی هستند و خرید آن‌ها با دلار انجام می‌گیرد. به همین خاطر نرخ دلار در معاملات این مقطع اهمیت دارد.

در سال جاری روند افزایشی دلار موجب شد تا در نتیجه آن شاهد بالا رفتن قیمت‌ها باشیم. هرچند که در برخی بازه‌های زمانی مثل اعلام نتایج انتخابات آمریکا دلار کمی آرام گرفت، اما دوره‌ها کوتاه مدت بودند و در کل روند دلار در سال 99 صعودی بود.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا مانند دو کفه ترازو عمل می‌کنند. در صورتی که تعادل آن‌ها به هم بخورد، بازار تیرآهن با نوسان قیمت مواجه خواهد شد. کم شدن عرضه مقاطع به بازار و به دنبال آن افزایش تقاضای خریداران باعث رشد قیمت‌ها می‌شود. در شرایطی عکس آنچه گفته شد، روند کاهشی خواهد بود. چنین حالتی باعث آشفتگی در بازار آهن آلات شده و فرصت را در اختیار دلالان قرار می‌دهد. جهت دهی بازار براساس میزان عرضه و تقاضا از جمله رایج‌ترین اتفاقات این حوزه است. اتفاقات زیادی می‌تواند در رخ دادن این ماجرا موثر باشد. اما آنچه برای خریداران اهمیت دارد، پیدا کردن بهترین زمان برای خرید تیرآهن مورد نیاز است.

بورس کالا

همان طور که در بورس سهام خرید و فروش می‌شود، در بورس کالا نیز شاهد چنین رویه‌ای هستیم. البته که این دو بازار تفاوت‌های زیادی با هم دارند. مقاطع فولادی نظیر تیرآهن نیز از جمله کالاهای هستند که در بورس کالا معامله می‌شوند. به دلیل تفاوت قیمتی که میان کالاهای بورسی و بازار آزاد وجود دارد، عرضه‌ها اهمیت پیدا می‌کند. چرا که قیمت‌ها در بازار آزاد تحت تاثیر آن دستخوش تغییر می‌شود.با عرضه منطقی کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن، قیمت این مقاطع را می‌توان کنترل کرد . به طور کلی بورس کالا در ادامه روند بازار آهن و به دنبال آن بازارهای مصرف تاثیرگذار خواهد بود. در میان تمام تولید کنندگان تیرآهن در ایران، عرضه تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بورس کالا نسبت به سایر برندها اهمیت بیشتری دارد. در واقع عرضه این کارخانه به عنوان تعیین کننده قیمت‎ها عمل می‌کند.

مسیر تولید تیرآهن

پس از تهیه ماده اولیه تیرآهن، یعنی شمش فولادی، خط تولید می‌تواند شروع به کار کند. برخی از کارخانه‌ها به دلیل داشتن واحد فولادسازی، نیازی به خرید شمش ندارند. به همین دلیل درگیر مسائل خرید ماده اولیه نخواهند شد. تولید تیرآهن به ترتیب زیراست:

از آنجا که فولاد در دمای اتاق، شکل پذیری پایینی دارد، باید ابتدا شمش‌ را درون کوره پیشگرم کرد. پس از رسیدن دمای کوره به 1200 درجه، شمش گداخته از کوره خارج می‌شود.

شمش گداخته پس از خروج از کوره به سمت خط نورد هدایت می‌شود. در این فرایند چندین غلتک با اعمال نیروی فشاری شکل شمش تغییر می‌کند. در انتها تیرآهن از خط نورد خارج می‌شود.

از مهم‌ترین مراحل تولید تیرآهن، مرحله خنک کردن است. چرا که نحوه خنک شدن فولاد بر خواص مکانیکی تاثیر دارد. به همین دلیل در این مرحله تیرآهن داغ در مجاورت هوا و یا با پاشش آب خنک می‌گردد.

پس از انجام تست‌های کنترل کیفی و برطرف کردن عیوبی چون چروکیدگی، تیرآهن را در طول‌های مشخصی برش می‌دهند.

استعلام قیمت تیرآهن

گرچه تیرآهن به صورت شاخه‌ای تولید می‌شود، اما وزن در معامله اهمیت دارد. علاوه بر آن برند و کیفیت نیز بر قیمت تمام شده تاثیرگذار است. بازرگانی فولاد آیرومارت با توانایی تامین انواع تیرآهن، آماده ارائه خدمت به مشتریان می‌باشد. برشکاری، زنبوری‌کردن و انبارداری از جمله خدماتی است که این مجموعه در کنار فروش به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در صورتی که به دنبال خرید بهترین برند تیرآهن با قیمت مناسب هستید تماس بگیرید تا کارشناسان مربوطه شما را راهنمایی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین