کد خبر: ۶۹۹۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹

میانمار: کودتای مرگ و زندگی

خشونت‌ها و اعتراضات به کودتای نظامی میانمار همچنان ادامه دارد. رسانه‌های محلی میانمار از کشته شدن ۸ معترض در طول اعتراضات روز شنبه در میانمار خبر دادند.
میانمار: کودتای مرگ و زندگی
آفتاب‌‌نیوز :

«رویترز» به نقل از رسانه‌های محلی میانمار اعلام کرد که امروز در تیراندازی نیروهای امنیتی حداقل ۳ نفر در مقابل یک ایستگاه پلیس در شهر ماندالای کشته شدند.


۵ نفر دیگر از معترضان به کودتا و بازداشت‌های چند روز اخیر در شهر پیای کشته شده است.


در تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی میانمار، چند معترض نشان داده می‌شوند که به شدت مجروح شده‌اند.


این درحالی است که روز گذشته هزاران نفر در شهر یانگون اجتماع کردند تا یاد و خاطره افرادی که در جریان اعتراضات کشته شده‌اند را گرامی بدارند. از زمان آغاز کودتای میانمار از ماه گذشته تاکنون بیش از ۷۰ نفر کشته شده‌اند.


روز پنجشنبه در اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف میانمار، حداقل ۱۰ معترض کشته شدند. ۶ نفر در مقابل یک ایستگاه پلیس در شهر مرکزی یانگون در حالی که خواهان آزادی زندانیان شده بودند به دست پلیس کشته شدند.


«رویترز» اعلام کرد که خشونت پلیس و ارتش میانمار در مقابل افراد معترض افزایش یافته است و نیروهای امنیتی با آزادی عمل بیشتر به سوی معترضان تیراندازی می‌کنند.


فوی فوی تای یک معترض میانماری گفت: پلیس با خشونت کامل به سوی ما حمله می‌کند، آن‌ها بی‌رحمانه مردم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، به سوی آن‌ها تیراندازی می‌کنند و افراد را بازداشت می‌کنند.


اعتراضات روز شنبه هم به مناسبت سالگرد مقاومت سال ۱۹۸۸ در مقابل حکومت نظامی میانمار برگزار شد.

این جنبش مقاومتی به انقلاب ۸، ۸، ۸۸ معروف شده است. در این سال بود که ارتش میانمار معترضان را به شدت سرکوب کرد و در جریان این سرکوب بیش از ۳ هزار نفر کشته شدند. همچنین در همین سال انگ سان سو چی رهبر دولت مردمی میانمار که اکنون در بازداشت ارتش این کشور قرار دارد وارد سیاست شد.

واکنش جامعه بین المللی به کودتای میانمار
روز گذشته رهبران کشورهای آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن در جریان اجلاس مجازی گروه ۴ اعلام کردند که با یکدیگر برای احیای خواست مردم در میانمار همکاری خواهند کرد.


روزنامه «آر تی‌ای» در این خصوص نوشت: کودتا در میانمار یک آزمایش زود هنگام برای دولت جو بایدن محسوب می‌شود. دولت بایدن برای نشان دادن تعهد دوباره آمریکا برای امنیت منطقه‌ای در اجلاس مجازی گروه ۴ با حضور رهبران هند، استرالی و ژاپن شرکت کرد.


در بیانیه رهبران این کشورها آمده است: به عنوان حامیان قدیمی میانمار و مردم آن، ما بر احیای دموکراسی و اولویت استحکام اصول مردمی تاکید می‌کنیم.


آمریکا پیش از این ۱۰ رهبر نظامی میانمار را تحریم کرده است. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه از حکومت میانمار خواست حق مردم این کشور را در اعتراض مسالمت آمیز به رسمیت بشناسد و دولت غیرنظامی را دوباره بر سر کار بیاورد.


روز گذشته توماس اندروز کارشناس حقوق بشر سازمان ملل اظهارات مقامات میانماری مبنی بر خویشتن داری نیروهای این کشور در مقابل معترضان را غیر واقعی خواند.


به گزارش شبکه تلویزیون سی ان ان آمریکا وی در سخنرانی روز پنجشنبه خود در ژنو گفت ۷۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر بازداشتی نتیجه سرکوبی است که از نزدیک به یک ماه پیش در پی کودتا در میانمار آغاز شده است.

او گفت بیش از نیمی از کسانی که کشته شده‌اند زیر ۲۵ سال داشته‌اند.

توماس اندروز در سخنرانی خود حکومت میانمار را به جنایت علیه بشریت متهم کرد و گفت محکوم کردن این حکومت با قطعنامه‌های شورای امنیت کافی نیست و باید برای کمک به مردم این کشور دست به کار شد.


از سوی دیگر، کشور انگلیس با صدور بیانیه‌ای به شهروندان خود اخطار داده است به دلیل شرایط سیاسی و وقوع خشونت‌های گسترده در میانمار، هرچه زودتر این کشور را ترک کنند.


نشریه «اشین نیوز» هند در این خصوص نوشت: کره جنوبی اعلام کرده است همکاری‌های دفاعی خود با میانمار را متوقف می‌کند و در مورد کمک‌های مالی به این کشور تجدید نظر خواهد کرد.


روسیه نیز اعلام کرده است از ادامه خشونت‌ها در میانمار نگران است و در حال بررسی توقف همکاری‌های نظامی با میانمار می‌باشد.


به گزارش شبکه یورو نیوز، روزارت خارجه لهستان اعلام کرد است که یک خبرنگار این کشور در میانمار بازداشت شده است. این دومین مورد از بازداشت خبرنگاران خارجی در میانمار است. پیش از این یک خبرنگار ژاپنی بازداشت شده بود که پس از مدتی آزاد شد.


تخلیه بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها توسط سربازان ارتش میانمار
خبرگزاری آسوشیتدپرس «‌ای پی» آمریکا اعلام کرد پلیس ضد شورش و سربازان مسلح با حضور در بیمارستانی در شهر هاکا واقع در استان غربی چین، بیماران و کادر درمان را مجبور به تخلیه این بیمارستان کردند.


این اقدام سربازان با هدف سرکوب نافرمانی مدنی که با کارمندان دولتی مانند پزشکان و معلمان آغاز شد و به سرعت به سایر بخش‌های اقتصادی میانمار سرایت کرد، انجام می‌شود.


اعتصاب‌های گسترده در میانمار که در اعتراض به کودتا انجام می‌شوند، بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را فلج کرده‌اند.


ارتش میانمار آنگ سان سوچی، از رهبران برکنار شده این کشور را به دریافت صدها هزار دلار به صورت غیرقانونی متهم کرده است.


معترضان خواستار پایان حکومت نظامیان و آزادی رهبران دولت منتخب - از جمله خانم سوچی - که در جریان کودتا سرنگون و بازداشت شدند بوده‌اند.

نگاهی اجمالی به تاریخ میانمار
میانمار، که با نام برمه هم شناخته می‌شود، استقلال خود از امپراطوری بریتانیا را در سال ۱۹۴۸ به دست آورد و بیشتر تاریخ بعد از استقلال خود را تحت حکومت نظامیان گذراند.


محدودیت‌های سیاسی از سال ۲۰۱۰ به بعد به تدریج کاهش یافت و در سال ۲۰۱۵ انتخابات آزاد و بدون محدودیت نامزدها برگزار شد و در سال بعد، یک دولت غیرنظامی به رهبری آنگ سان سوچی، رهبر حزب اتحاد برای دموکراسی، اداره کشور را در دست گرفت.


در سال ۲۰۱۷، ارتش میانمار با ادعای حمله یک گروه شبه نظامی روهینگیایی، به سرکوب گسترده مسلمان روهینگیایی دست زد که نتیجه آن، فرار بیش از نیم میلیون مسلمان روهینگیایی به بنگلادش بوده است.


سازمان ملل اقدامات ارتش میانمار در مورد مسلمانان روهینگیایی را "نمونه کامل پاکسازی قومی" خوانده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین