کد خبر: ۷۰۰۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

عوامل موثر بر قیمت خودرو‌های کارکرده

بررسی بسیاری از این موارد، به خصوص در بخش فنی و یا بدنه، از آن مواردی است که باید به کارشناسان این حوزه سپرد چرا که عدم شناسایی یکی از آن‌ها، می‌توان قیمت خودرو را خیلی بالا و یا پایین ببرد.
عوامل موثر بر قیمت خودرو‌های کارکرده
آفتاب‌‌نیوز :

یک خریدار برای خرید خودروی صفر معمولا مشکلی بابت اطلاع از قیمت ندارد. اما زمانی که شما به سراغ یک خودروی کارکرده می‌روید، آن وقت، عوامل بسیاری وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند قیمت خودرو را مقدار زیادی بالا و یا پایین ببرد. این روز‌ها البته با پیشرفت تکنولوژی شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خودرو در سامانه‌های مربوط به این موضوع، قیمت خودروی مورد نظرتان را محاسبه کنید. اما برآورد دقیق قیمت، مستلزم مشورت با یک متخصص این موضوع و بررسی مواردی است که با یک نگاه نمی‌توان آن را فهمید. در ادامه مواردی که تاثیر زیادی بر نوسان قیمت خودروی کارکرده دارد را برایتان خواهیم گفت.

۱. تصادف یکی از مهمترین دلایل افت خودرو است

وقتی می‌گوییم تصادف، منظورمان برخورد‌های کوچک و ناچیز نیست. در اینجا بحث در مورد تصادف‌هایی است که ضربات محکمی به سقف، شاسی و یا ستون‌های خودرو می‌زند. مثلا خودرویی که چپ کرده! در این موارد افت قیمت خودرو، بسیار زیاد خواهد بود.

۲. عمر مفید خودرو در قیمت آن تاثیر گذار است

هر خودرویی بر اساس سال تولیدش و البته فاکتور‌های مختلف دیگر، دارای یک سن و عمر مفید است که وقتی از آن می‌گذرد، ارزش خرید آن کم می‌شود؛ بنابراین به هنگام خرید خودروی کارکرده باید به مقدار عمر مفید سپری شده خودرو توجه کرد.

۳. مدل و سال تولید خودرو نکته‌ای حائز اهمیت است

عموما، در بازار خودرو‌های کارکرده، قوانینی در مورد سال تولید خودرو‌ها و قیمت هرکدام وجود دارد، که بر اساس آن قیمت خودرو تعیین می‌شود. مثلا اگر از سال تولید خودرو یک سال گذشته باشد قیمت آن ۱۲ درصد کاهش پیدا می‌کند و همین طور به ترتیب با گذشتن از سال تولید، درصد بیشتری کم خواهد شد.

۴. مدت زمان اعتبار بیمه خودرو اهمیت دارد

این از جمله مواردی است که شاید خیلی از افراد به آن توجه نکنند و به همین دلیل لزوم مشورت با یک کارشناس خودرو رسمی، بیشتر در موارد حقوقی خودرو، خودش را نشان می‌دهد. در صورتی که خودروی مورد نظر بیمه نداشته باشد، بر اساس مدل آن بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان از قیمتش کم خواهد شد. اما مثلا خودرو‌هایی که تخفیف بیمه دارند با انتقال آن به مالک جدید، مقداری به قیمت خودرو اضافه خواهد شد.

۵. رنگ شدگی خودرو باعث افت قیمت می‌شود

یکی از عوامل مهم در کاهش قیمت خودرو‌ها تصادفی بودن و رنگ‌شدگی آن است. عموما رنگ‌شدگی هر قسمت از خودرو باعث کاهش سه تا پنج درصدی قیمت کل خودرو می‌شود البته رنگ‌شدگی قسمت جلوی خودرو بیشتر افت قیمت بیشتری را به دنبال دارد.

۶. وضعیت فنی خودرو را در نظر داشته باشید

ایراداتی از قبیل دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، خراب بودن سیستم تعلیق، وجود ایراد در سیستم ترمز، روغن سوزی و … هم قیمت خودروی دست دوم را کاهش می‌دهند. توصیه می‌شود هرگونه نقص فنی در خودرو پیش از خرید جدی گرفته شود.

۷. آپشن‌های خودرو عامل تعیین‌کننده دیگری است

در خودرو‌هایی که آپشن‌های زیادی دارند، کم بودن هر آپشن باعث افت قیمت می‌شود. لازم به ذکر است که تنها آپشن‌های کارخانه‌ای فابریک هستند که دارای ارزش هستند. آپشنی که خارج از کارخانه بر روی خودرو نصب شده باشد، قیمت خودرو را افزایش نمی‌دهد. نقص در کارکرد آپشن‌ها نیز در محاسبه قیمت خودرو دست دوم لحاظ می‌شود. البته امکانات اضافی و جانبی که فروشنده بر روی خودرو نصب کرده است نیز مد نظر قرار می‌گیرد.

۸. میزان کارکرد خودرو، موضوعی که باید مورد توجه باشد

یکی از مهمترین عوامل در تعیین قیمت خودرو، کارکرد آن است. این کارکرد بر اساس سن خودرو و میزان استفاده از آن متغیر است. اگر شما بخواهید به صورت تقریبی و بر اساس کارکرد خودرو و اطلاعات محدود، قیمت آن را به دست آورید می‌توانید از بخش کارشناسی قیمت خودرو کارکرده آنلاین استفاده کرده و ببینید که کارکرد خودرو، چقدر در تغییر قیمت آن موثر است.

۹. وفور لوازم یدکی عاملی موثر در قیمت خودرو است

اگر خودروی کارکرده مورد نظر شما، توقف تولید خورده و یا از مدل‌های کمیاب باشد، دردسر تهیه لوازم یدکی را نیز باید در نظر بگیرید. این موضوع قطعا در تعیین قیمت خودرو نیز تاثیر گذار است.

۱۰. سلامت کابین را جدی بگیرید

سلامت کابین خودرو یکی از موارد تاثیر گذار در قیمت آن است. تمیز بودن سقف و کفپوش‌ها، سالم بودن روکش صندلی، و عدم شکستگی در قسمت‌های مختلف داشبورد و کنسول، باعث بالا رفتن قیمت خودرو خواهد شد.

بررسی بسیاری از این موارد، به خصوص در بخش فنی و یا بدنه، از آن مواردی است که باید به کارشناسان این حوزه سپرد چرا که عدم شناسایی یکی از آن‌ها، می‌توان قیمت خودرو را خیلی بالا و یا پایین ببرد. ما به شما استفاده از سرویس قیمت‌گذاری خودرو کارنامه را پیشنهاد می‌دهیم که با وجود افراد خبره در این زمینه خیال شما را کاملا راحت خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین