کد خبر: ۷۰۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

بلینکن: چین در آسیا تهاجمی و سرکوبگرانه عمل می‌کند

وزیر خارجه آمریکا که در تور ضد چینی خود در ژاپن به سر می‌برد، در نشستی با روزنامه‌نگاران این کشور به اتهام‌زنی علیه پکن پرداخت.
بلینکن: چین در آسیا تهاجمی و سرکوبگرانه عمل می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که در تور ضد چینی خود در شرق آسیا به سر می‌برد، امروز (چهارشنبه) مدعی شد چین با خشونت و سرکوبگری رفتار می‌کند.

وی در میزگردی با روزنامه‌نگاران ژاپنی در توکیو بدون اشاره به حضور ناوهای آمریکایی در دریای جنوبی چین و تنش‌زایی در این منطقه، ادعا کرد پکن با اقدامات دریایی و استقرار در نزدیکی تایوان باعث افزایش تنش می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش، گفت پکن در داخل سرکوبگرتر شده و در خارج هم با خشونت بیشتر از جمله در دریای چین شرقی، در ارتباط با سن‌کاکو (مجمع‌الجزایر فاقد سکنه‌ای در دریای چین شرقی که در اختیار ژاپن است و چین آن را دیائو می‌نامد و بر آن ادعای مالکیت دارد) و همچنین دریای جنوبی چین و همینطور در خصوص تایوان رفتار می‌کند.

او در توضیحی درباره مذاکراتش با مقامات ژاپنی در روز سه‌شنبه اظهار داشت: ژاپن به آنچه در ارتباط با تایوان و تنگه تایوان اتفاق می‌افتد توجه دارد و ما زمانی را صرف مذاکره در این خصوص کردیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اظهارات، مشابه سخنان مشترک بلینکن، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و همتایان ژاپنی آن‌ها است که بعد از دیدارهای خود در توکیو و پیش از اولین دیدار حضوری وزیر خارجه آمریکا و همتای چینی وی که برای چند روز دیگر در آلاسکا برنامه‌ریزی شده، بیان کردند.

بلینکن گفته بود «ما منتظر فرصتی برای ابراز نگرانی‌های خود به همتایان چینی درباره برخی اقدامات این کشور به صورت بسیار شفاف هستیم.»

بلینکن و آستین قرار است بعد از ژاپن، در سفر به سئول، تا روز پنجشنبه مذاکرات دوجانبه‌ای را با همتایان کره جنوبی خود داشته باشند.

بلینکن و آستین، وزرای خارجه و دفاع آمریکا در اولین سفر خارجی خود، به شرق آسیا آمده و هدف از این سفر را تقویت اتحادهای آسیایی آمریکا برای مقابله با تهدیدات چین و کره شمالی خوانده‌اند.

دولت آمریکا همزمان با حضور مقامات این کشور در آسیا، روز سه‌شنبه ۲۴ مقام چینی و هنگ‌کنگی را به بهانه سرکوب آزادی‌های سیاسی در هنگ‌کنگ، تحریم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین