کد خبر: ۷۰۰۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵

در جنوب یمن چه می‌گذرد؟

خبرها از شهر «عدن» در جنوب یمن از دور جدید درگیری و به جان هم افتادن گروه موسوم به «شورای انتقالیِ جنوب» مورد حمایت امارات و دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور که از سوی عربستان پشتیبانی می‌شود، حکایت دارد.
در جنوب یمن چه می‌گذرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش رسانه‌های عرب زبان، گروهی از افراد طرفدار شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات هستند، دیروز (سه شنبه) به کاخ «المعاشیق» محل استقرار دولت منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن که مورد حمایت عربستان است، در عدن حمله‌ور شدند.

این افراد وارد کاخ المعاشیق شده و آن را کنترل آن را به دست گرفتند که همین امر باعث شد تا نخست وزیر و وزیران دولت دست نشانده منصور هادی از کاخ خارج شده و با قایق از راه دریا فرار کنند.

برخی استان‌های جنوبی یمن تحت کنترل دولت منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور قرار دارد که مورد حمایت عربستان است.

در این استان‌ها بویژه در عدن گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب که خواهان جدایی این منطقه از یمن است، فعال بوده و مورد حمایت امارات قرار دارد.

درپی اشغال جنوب یمن توسط عربستان و امارات هریک تلاش کرده‌اند که بر گستره نفوذ خود از طریق مزدورانش در این منطقه بیفزایند که همین امر در طول سالهای گذشته بارها باعث درگیری‌های خونینی بین عناصر دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب شده است.

این وضعیت در نهایت باعث شد که دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب در پنجم نوامبر سال 2019 میلادی توافقنامه‌ای را در ریاض برای تقسیم قدرت زیر نظر امارات و عربستان امضا کنند، اما با وجود امضای این توافقنامه نیز جنوب یمن هر ازچند گاهی شاهد درگیری بین دوطرف بوده است.

دولت جدید منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن در هجدهم دسامبر سال 2020 میلادی به ریاست «معین عبدالمللک» نخست‌ وزیر و 24 وزیر جدید در راستای اجرای توافقنامه ریاض تشکیل شد.

اما با وجود تشکیل دولت جدید و تقسیم قدرت، رقابت و درگیری بین امارات و عربستان از طریق این مزدوران همچنان ادامه دارد.

هدف از تشکیل این دولت، حل و فصل وضعیت نظامی در عدن و دیگر مناطق شاهد درگیری بین نیروهای عبدربه منصور هادی و عناصر مسلح شورای انتقالی در جنوب بود، اما درخصوص بخش نظامی توافقنامه ریاض خصوصا درباره ادغام نیروهای نظامی و امنیتی دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب تحت فرماندهی وزارتخانه‌های کشور و دفاع این دولت دست نشانده جدید و رسیدگی به وضعیت خدمات رسانی و فروپاشی اوضاع معیشتی، تاکنون پیشرفت محسوسی صورت نگرفته است.

به نوشته روزنامه «الاخبار»، به نظر می‌رسد شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت عربستان است، تهدید کرده که دولت جدید را - که خود 5 کرسی از 24 کرسی آن را در اختیار دارد- برهم خواهد زد، زیرا این شورا معترض و معتقد است که توسط عربستان به حاشیه رانده شده است. به نظر می‌رسد که ریاض - برخلاف امید شورای انتقالی جنوب برای سهیم شدن در قدرت - تلاش می‌کند که قدرت این شورا را از آن سلب کند.

این روزنامه، یورش دیروز به کاخ المعاشیق در عدن را در همین راستا تفسیر کرده و آن را اولین پیام شورای انتقالی جنوب به عربستان دانسته است.

به نوشته الاخبار، تظاهرکنندگانی که گمان می‌رود از طرفداران شورای انتقالی جنوب بودند، دیروز به کاخ المعایشق یورش بردند و خواهان بهبود خدمات رسانی و پرداخت حقوق شدند. این اقدام اولین پیام چالش آمیز ضمنی شورای انتقالی جنوب برای عربستان به شمار می‌رود.

استان‌های یمنی تحت کنترل منصور هادی شاهد وخامت شدید خدمات اساسی و سقوط بی‌سابقه ارزش پول محلی است و دولت جدید نیز که 30 دسامبر وارد عدن شد، از مهار وخامت اوضاع اقتصادی ناتوان شده است.

«مختار الرحبی» مشاور وزارت اطلاع رسانی دولت دست نشانده منصور هادی گفته است که یورش به کاخ المعاشیق بعد از تحریک شوررای انتقالی جنوب صورت گرفته است.

همزمان، «محمد قیزان» قائم مقام وزارت اطلاع رسانی دولت منصور هادی نیز شورای انتقالی جنوب را به هدایت تظاهرات برای یورش به کاخ المعایشق متهم کرده است. در مقابل، «احمد بن بریک» رئیس مجمع ملی در شورای انتقالی جنوب یمن نیز در اشاره ضمنی به دست داشتن این شورا در پس یورش به کاخ المعایشق گفته است که اراده مردم جنوب همواره پیروز است و عدن انتقام می‌گیرد.

وی همچنین تهدید کرد: امروز یا فردا وضعیت را برهم خواهیم زد و جایی برای فرار نیست. بیانیه شماره یک از «میدان التحریر» در منطقه «خور مکسر» در عدن بزودی صادر خواهد شد.

بریک گفت: طرح (ج) شامل استانهای «لحج» و «ابین» است و مردم جنوب حول محور رهبران خود در شورای انتقالی قرار دارند.

شهر عدن از چند هفته پیش شاهد اعتراض‌های مکرر به وخامت خدمات و اوضاع معیشتی است و معترضان از دولت دست نشانده جدید می‌خواهند که به سرعت به این وضعیت رسیدگی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین