کد خبر: ۷۰۰۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۰

نگرانی از کیفیت اینترنت در نوروز

سازمان تنظیم مقررات به‌منظور نظارت بر کیفیت خدمات اینترنتی در نوروز ۱۴۰۰ و آمادگی برای افزایش حجم ترافیک دیتا، کارگروه تشکیل داد.
نگرانی از کیفیت اینترنت در نوروز
آفتاب‌‌نیوز :

کارگروه «نوروز ۱۴۰۰» برای نظارت بر کیفیت خدمات در ایام نوروز، حفظ و ارتقای کیفیت خدمات، مدیریت ترافیک و ارائه خدمات باکیفیت به مشترکان اینترنت تشکیل شده است.

در این کمیته نمایندگان شرکت‌های ارتباطات زیرساخت، مخابرات ایران، همراه اول، ایرانسل، رایتل، شاتل، های‌وب و آسیاتک حضور دارند.

مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری که این کمیته را تحت مدیریت دارد، می‌گوید پیش از تشکیل این کمیته نیز بخشنامه‌ای به اپراتورها با هدف حفظ کیفیت خدمات به‌ویژه در ساعات پرترافیک نزدیک تحویل سال، دریافت مجوزهای تردد برای تیم‌های فنی و عملیاتی اپراتورها و آمادگی برای افزایش حجم ترافیک صوت و دیتا در نوروز ابلاغ شد.

او اضافه کرد: براساس تصمیمات این کارگروه، اپراتورها موظف شدند اقدامات لازم درباره بررسی و کنترل تغذیه سایت‌ها و تجهیزات ارتباطی و افزایش تاب‌آوری آن‌ها در مواقع بحران را انجام داده و منابع تغذیه پشتیبان برای سایت‌ها را تأمین کنند. علاوه بر این، اپراتورها باید برای افزایش ظرفیت لینک‌های ارتباطی اقدام کرده و مشکل اشباع در لینک‌های انتقال و اینترنت را نیز رفع کنند.

به گفته‌ی حقی، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران متعهد شده‌اند لینک‌های مورد نیاز اپراتورها برای رفع مشکل اشباع و افزایش ظرفیت شبکه را در اختیار آن‌ها قرار بدهند.

این گفته‌ در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش، مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده‌ی رگولاتوری خبر از قطع شدن مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت در قطر داده بود. پیمان قره‌داغی گفت:
نامناسب بودن کیفیت در ساعات پیک مورد تأیید ما نیز قرار گرفته است. این موضوع در اصفهان و استان‌های جنوبی کشور بیشتر محسوس است. اما در خصوص دلایل آن باید عرض کنم که از چند هفته قبل، مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق قطر، با قطعی همراه بوده و ۸۵۰ گیگابیت از ظرفیت اینترنت زیرساخت از دست رفته است.

قره‌داغی پیش‌بینی کرد که این قطعی حداقل تا ۱۵ فروردین به طول بیانجامد. بااینکه رگولاتوری شرکت زیرساخت‌ را مسئول رزرو پهنای باند برای شرایط قطعی می‌داند، در توضیح عملکرد این شرکت می‌گوید مرکز ملی فضای مجازی باید مجوز افزایش ظرفیت بین‌الملل می‌داد و در این روند تعلل کرده است.

بااین‌حال مجوز ۴۰۰ گیگابیت ظرفیت ذخیره صادر شده اما طبق قول شرکت زیرساخت، این حجم هنوز وارد مدار نشده؛ چرا که مشترکان اینترنت در کشور همچنان با مشکل مواجه هستند و بیم آن می‌رود که با آغاز تعطیلات نوروز که به دلیل شیوع کرونا، خانه‌نشین شدن مردم را به دنبال دارد، کیفیت اینترنت وخیم‌تر شود. پیگیری‌ها از شرکت ارتباطات زیرساخت هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و پاسخی در بر نداشته است.

به‌ گفته‌ حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، یکی دیگر از اقدامات کارگروه «نوروز ۱۴۰۰» الزام تیم‌های فنی و عملیاتی شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها به پاسخگویی در تمام ساعات شبانه‌روز است.

او در این زمینه گفت: مشترکان می‌توانند در صورت بروز مشکل در اپراتور همراه اول با شماره ۹۹۹۰، در ایرانسل با شماره ۷۰۰، در رایتل با شماره ۲۰۰، در مخابرات با شماره ۲۰۲۰، در شاتل با شماره ۹۱۰۰۰۰۰۰، در های‌وب با شماره ۱۵۶۵ و در آسیاتک با شماره ۱۵۴۴ تماس بگیرند.

منبع: زومیت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین