کد خبر: ۷۰۰۷۶۴
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
سومین رییس بانک مرکزی ترکیه در دو سال اخیر با دستور اردوغان برکنار شد

اردوغان، رییس بانک مرکزی ترکیه را برکنار کرد

رجب طیب اردوغان با حکمی رئیس بانک مرکزی ترکیه را که در دوره چهار ماهه ریاست خود با افزایش نرخ سود بانکی و وعده‌ سیاست‌های مالی سخت‌گیرانه توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرده بود برکنار کرد.
اردوغان، رییس بانک مرکزی ترکیه را برکنار کرد
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهوری ترکیه در حکمی که روز شنبه ۲۰ مارس در روزنامه رسمی منتشر شد برکناری ناجی اقبال رئیس بانک مرکزی و وزیر پیشین دارایی را اعلام کرد. شهاب قافجی اوغلو طبق حکم اردوغان به این سمت منصوب شد.

پس از آنکه چهار ماه پیش ارزش لیر ترکیه پایین آمد و تورم افزایش یافت ناجی اقبال هدایت بانک مرکزی ترکیه را برعهده گرفت. وی سیاست‌های مالی سختگیرانه را در پیش گرفته و گفته بود تا زمانی که تورم که به ۱۵.۶۱ درصد رسیده است مهار نشود این سیاست ادامه پیدا می‌کند.

تغییر در ریاست بانک مرکزی ترکیه پس از آن رخ داد که سه روز پیش این نهاد، سود بانکی را از ۱۷ درصد به ۱۹ درصد افزایش داد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس اردوغان با سیاست افزایش نرخ بهره مخالف است و ادعا می‌کند که نرخ بالا باعث تورم می‌شود که در تقابل با نظریه‌ اصلی جریان اقتصادی قرار دارد. وی بانک مرکزی را تحت فشار قرار داده بود تا نرخ‌ها را پایین بیاورد. منتقدان می‌گویند که استقلال بانک مرکزی ترکیه به دلیل فشارهای سیاسی به شدت آسیب دیده است.

شهاب قافجی اوغلو که هم اکنون بر صندلی بانک مرکزی تکیه زده است استاد دانشگاه در حوزه بانکداری است و در روزنامه‌های طرفدار دولت نیز یادداشت می‌نوسد. وی از حامیان نرخ پایین بهره است. وی در دو سال اخیر چهارمین فردی است که به ریاست بانک مرکزی می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین