کد خبر: ۷۰۱۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴

غذاخوردن آگاهانه باعث لاغری می‌شود

این روزها که اکثر افراد درگیر زندگی صنعتی شده‌اند سبک غذاخوردن نیز تغییر کرده است و مشکلات عدیده‌ای از جمله چاقی برای مردم به همراه داشته است.
غذاخوردن آگاهانه باعث لاغری می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

چاقی مفرط زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه‌ی بیماری‌های دیگری می‌شود علاوه بر بحث زیبایی در سلامت افراد نیز بسیار تاثیر دارد در این خصوص تصمیم گرفتیم موضوع چاقی را از بعد روانشناسی سلامت بررسی کنیم و راهکاری ساده برای جلوگیری از چاقی پیدا کنیم.

ابوطالب سعیدی صبح امروز در خصوص غذاخوردن آگاهانه گفت: رفتارهای تغذیه‌ای و الگوهای غذایی بخشی از زندگی ما انسان‌ها را تشکیل می‌دهد لذا افراد باید در تغذیه و غذاخوردن به دو موضوع اساسی توجه کنند اینکه چه چیزی بخورند و دیگر اینکه چگونه غذا بخورند.

دانش‌آموخته دکترای تخصصی روانشناسی سلامت و استاد دانشگاه افزود: «چه خوردن» به این معناست که در انتخاب چیزی که می‌خوریم الگوی غذایی سالمی را برگزینیم و در موقع خرید مواد غذایی به ارزش غذایی موجود در سبد خرید توجه کنیم تا دچار اشتباه بزرگ خرید مواد مضر مانند انواع چیپس و پفک و نوشیدنی‌های گازدار مضر که فاقد ارزش غذایی هستند نشویم.

سعیدی یادآورشد: علاوه بر کیفیت و نوع مواد غذایی چگونه خوردن نیز بسیار مهم است و به سبک غذا خوردن یا شیوه غذا خوردن ما انسان‌ها برمی‌گردد. برخی افراد دچار سبک غذاخوردن هیجانی هستند به این صورت که از غذا به عنوان یک پاسخ به هیجانات منفی و استرس‌ استفاده می‌کنند و بیشتر غذا می‌خورند تا با استرس مقابله کنند.

غذا خوردن ناآگاهانه باعث چاقی می‌شود

وی با اشاره به اینکه غذاخوردن هیجانی و ناآگاهانه باعث چاقی می‌شود بیان کرد: افراد باید در زندگی سبک غذاخوردن آگاهانه داشته باشند درست مانند زمانی که فرد مشغول مطالعه است و تمام حواس وی به مطالعه است غذا خوردن نیز دقیقا به این صورت است.

سعیدی گفت: در هنگام غذا خوردن باید ذهن متمرکز بر دهان باشد و به طرز غذا خوردن توجه شود به این صورت که در موقع غذا خوردن فقط غذا بخورید و از تلویزیون و فضای مجازی دور باشید و تمام حواس را متمرکز بر غذاخوردن کنید تا شکل، بو،رنگ و مزه غذا را درک کنید.

وی افزود: با قرار دادن هر لقمه در دهان مزه آن را بچشید و غذا را آرام و آهسته بخورید و به تمام مراحل از گرفتن قاشق در دست تا بلعیدن غذا فکر کنید در این شرایط سرعت غذا خوردن کم شده و فرد متوجه زمان سیری و گرسنگی می‌شود و بیشتر از اندازه مورد نیاز غذا نمی‌خورد و از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین