کد خبر: ۷۰۱۰۱۶
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲

خواب ناآرام به خاطر کرونا

با شروع پاندمی کرونا، بسیاری از افراد شاغل می‌توانند بواسطه دورکاری، کمی بیشتر بخوابند و در حالیکه کارشناسان این پدیده را برای سلامتی مثبت می‌دانند اما هشدار می‌دهند که بحران کرونا می‌تواند ما را در خواب نیز تعقیب کند و منجر به کابوس دیدن و خوابی ناآرام شود.
خواب ناآرام به خاطر کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

در جوامعی مانند آلمان که میزان بهره‌دهی و ظرفیت‌های کاری انسان‌ها از معیارهای تعیین‌کننده برای حفظ شغل است، معمولا افراد شاغل کمتر از میزان لازم می‌خوابند و اغلب دچار کمبود خواب هستند.

این شرایط در درازمدت مضر است زیرا به قول "یان بورت"، یک متخصص سلامت خواب در آلمان، "کسی که خواب خوبی نداشته در طول روز نیز بیدار نیست."

اکنون با ادامه پاندمی کرونا، دورکاری در بسیاری از مشاغل شکل غالب است و بسیاری که افراد از خانه، کارها و وظایف خود را انجام می‌دهند و در نتیجه مجبور به رفت و آمد نیستند و می‌توانند مدت بیشتری بخوابند.

این به خصوص برای افرادی که سحرخیز نیستند و ساعت بیولوژیکی خواب آنها طوری است که شب‌ها دیر می‌خوابند و روزها دیرتر بیدار ‌می‌شوند، مفید است. آنها در مجموع سرحال‌تر و پرانرژی‌ترند. در حقیقت در دوران پاندمی بدن ما می‌تواند سال‌ها و ماه‌های کم‌خوابی را جبران کند.

کابوس و خواب ناآرام به خاطر کرونا

اما همه پزشکان و محققان، پاندمی کرونا را برای خواب مثبت نمی‌دانند. یک مطالعه که توسط تیمی از دانشگاه هلسینکی در فنلاند انجام شده است، نشان می‌دهد که بحران کرونا بسیاری از افراد را در شب و در رویا نیز تعقیب می‌کند.

متخصصان علوم پزشکی در این مطالعه نتیجه گیری کرده‌اند شرایطی که کرونا بر جامعه حاکم کرده، هم ریتم خواب و هم محتوای خواب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش دویچه وله، برای این مطالعه حدود ۴۰۰۰ داوطلب محتوای رویاهای خود را توصیف کرده و بیش از یک چهارم گفته‌اند که کابوس‌های شبانه بیشتری نسبت به قبل دارند. حدود یک سوم هم گفته‌اند خواب‌شان منقطع شده و در طول شب بیشتر بیدار می‌شوند.

با توجه به نتایج فوق، متخصصان تاکید دارند که در چنین شرایطی افراد ناگزیر هستند به این ناآرامی‌ها و آشفتگی‌ها در خواب شبانه اهمیت داده و ضرورت دارد که برای بهبود وضعیت سلامت خود از یک درمانگر و متخصص کمک و مشورت بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین