کد خبر: ۷۰۱۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری؛

ایران و آمریکا باید شهامت برداشتن گام‌های بلند را داشته باشند

کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با بیان اینکه اکنون میان ایران و آمریکا هیچ اعتمادی وجود ندارد و دیوار بی‌اعتمادی میان تهران و واشنگتن بیش از هر زمان دیگری است، تاکید کرد: هم ایران و هم آمریکا برای احیای برجام باید شهامت برداشتن گام‌های بلند را داشته باشند.
ایران و آمریکا باید شهامت برداشتن گام‌های بلند را داشته باشند
آفتاب‌‌نیوز :

«دیاکو حسینی» درباره تاثیر اقداماتی که دولت ترامپ در چهار سال گذشته انجام داد در بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای گفت: اولین پیامدی که چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ در روابط ایران و آمریکا به ویژه پس از خروج این کشور از برجام گذاشت، تشدید بی‌اعتمادی میان روابط میان دو کشور بود. آن سیاست‌ها و این خروج در ایران هم در مورد نوع راهبرد چگونگی مواجهه با آمریکا شکاف‌ها را افزایش داد.

وی با بیان اینکه آن دو پیامد سیاست‌های ترامپ آثارش را در دولت بایدن نشان می‌دهد، اظهار داشت: اکنون میان ایران و آمریکا هیچ اعتمادی وجود ندارد و دیوار بی‌اعتمادی میان تهران و واشنگتن بیش از هر زمان دیگری است و همین مسئله منجر به آن شده که رسیدن به یک نقطه مشترک برای رسیدن به توافق دشوار باشد.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: شکافی هم که در ایران بر اثر سیاست‌های آمریکا تقویت شد، اکنون در مورد احیای دیپلماسی پدیدار شده و کار را برای رسیدن به اجماع و وحدت نظر دشوارتر کرده است.

احیای برجام مستلزم بها دادن به دیپلماسی است

حسینی با بیان اینکه اقدامات ترامپ شکاف‌ها را در آمریکا هم تشدید کرده است، تصریح کرد: سیاست ترامپ در قبال ایران در تداوم قطب‌بندی‌های درونی آمریکا بود. اقدامات او این قطب‌بندی‌ها را تقویت کرده و موجب شده اگر بایدن بخواهد به نحوی به برجام بازگردد که از سوی هر دو حزب اصلی آمریکا مورد حمایت قرار گیرد، سخت باشد و نیاز به اقداماتی باشد که آن اقدامات مورد پذیرش ایران نیست.

وی رسیدن به درک مشترک میان ایران و آمریکا برای احیای برجام را آسان ندانست و خاطرنشان کرد: ایران از یکسو خود را قربانی سیاست‌های آمریکای ترامپ می‌داند و طرفی هم نیست که کوتاه بیاید. از سوی دیگر آمریکای بایدن هم به دنبال توافق بهتری است و درصدد تشدید محدودیت‌ها و اعمال سیاست‌های کنترلی بیشتر در مورد ایران است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه احیای برجام مستلزم آن است که دو طرف به دیپلماسی بیشتر از مسائل حاشیه‌ای بها دهند، ابراز داشت: طرفین باید متوجه باشند که فرصت‌ها همیشگی و ماندگار نیستند و تداوم شرایط موجود می‌تواند موجب از بین رفتن فرصت‌ها شود و سیاست تست طرف مقابل به یک سنت سیاسی بدل شود.

دوماه‌ آینده مهمترین فرصت احیای برجام است

حسینی افزود: فارغ از جنبه حقوقی و مسائل داخلی، هم ایران و هم آمریکا باید شهامت برداشتن گام‌های بلند را داشته باشند، هرچند ممکن است این رویکرد در بدو کار در داخل با مخالفت‌های جدی همراه باشد ولی این کار، تنها راه‌حل است که از ادامه حیات چرخه باطل تقویت خصومت‌ها میان دو کشور جلوگیری کند.

وی دو ماه آینده را مهمترین فرصت برای احیای برجام دانست و بیان کرد: اکنون دولتی در ایران بر سرکار است که خود مذاکره‌کننده آن بوده و آن را میراث خود قلمداد می‌کند ولی ممکن است بعد از انتخابات، دولتی شکل بگیرد که اعتقاد چندانی به آن نداشته باشد و حتی آن را نقطه ضعفی در سیاست خارجی ایران قلمداد کند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به انتقاد دولت بایدن نسبت به سیاست‌های ترامپ یادآور شد: دولت بایدن در آغاز فعالیت خود است و سیاست‌ها و سنت‌هایش هنوز شکل نگرفته است. ادامه یافتن وضع موجود و تاخیر در بازگشت به برجام می‌تواند موجب سستی و ایجاد رخوت در دولت کنونی شود بنابراین پیشگام شدن آنها برای مذاکره طی دو، سه ماه آینده بهترین زمان برای احیای برجام است.

عمر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران کوتاه است

حسینی در پاسخ به این سوال که دولت بایدن آیا حاضر به کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری علیه ایران خواهد بود، عنوان کرد: هرچند بایدن تحریم‌ها را لغو نکرده ولی او اذعان دارد که سیاست فشار حداکثری، سیاست او در قبال ایران نیست. با این حال، به نظر می‌رسد افرادی از تیم امنیت ملی او گمان می‌کنند که ادامه وضع موجود موجب می‌شود ایران در فرصت کوتاهی نه تنها حاضر به احیای برجام، بلکه انجام مذاکرات درخصوص مسائل غیربرجامی است.

وی با بیان اینکه دولت بایدن بهتر از هر کس دیگری می‌داند عمر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و سیاست‌های فشار حداکثری کوتاه و محدود است، گفت: معنای این سخن آن منتفی بودن اعمال تحریم‌ها از سوی دولت بایدن نیست. حتما این دولت هم تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال خواهد کرد ولی آنها تحریم‌هایی را وضع می‌کنند که ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین