کد خبر: ۷۰۱۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳

بازتاب کشف دروازه کوروش در رسانه‌های ایتالیا

استاد دانشگاه بولونیای ایتالیا گفت دروازه تل آجری یکی از مهمترین اکتشافات باستان شناسی دهه‌های اخیر است.
بازتاب کشف دروازه کوروش در رسانه‌های ایتالیا
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری آدی ان کرونوس در گزارشی با عنوان «دروازه تل آجری در تخت جمشید، مظهر فتح بابل از سوی ایرانیان است» نوشت: دروازه‌ای باستانی در محوطه تل آجری، به فاصله اندکی از تخت جمشید، توسط یک هیات باستان شناسی مشترک ایرانی – ایتالیایی نمایان شده است.

این هیات به سرپرستی مشترک علیرضا عسکری چاوردی استاد دانشگاه شیراز، و پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا، از سال ۲۰۰۵ در ایران فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۱ در حین حفاری در تپه‌ای معروف به تل آجری در سه کیلومتری ایوان تخت جمشید، برای نخستین بار با اثری خارق العاده که نسخه ایرانی دروازه ایشتار است، مواجه شد.

در ادامه این گزارش امده است: این دروازه، بنای یادبود جشن فتح بابل توسط ایرانیان به شمار می‌رود و پس از ده سال کاوش، قرار است مورد مرمت قرار گرفته و متعاقبا در معرض دید عموم قرار بگیرد.

این بنای یادبود به احتمال زیاد به دستور کوروش یا پسرش کمبوجیه، برای بزرگداشت فتح بابل در سال ۵۳۹ پیش از میلاد ساخته شده بود.

خبرگزاری آدی ان کرونوس افزود: دروازه معروف ایشتار در بابل واقع شده بود و امروز در موزه پرگامون در برلین از آن نگهداری می‌شود.

کشف این دروازه باستانی محصول تلاش‌های مشترک باستان شناسان دو کشور همراه با موسسه ایزمئوی ایتالیا است.

در سال ۲۰۱۷ وزارت میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کار سامان دهی و آماده سازی محوطه برای بازدید عموم از این دروازه باستانی را آغاز کرد که قرار است در پاییز آینده به طور رسمی گشایش یابد.

پی یرفرانچسکو کالیری استاد دانشگاه بولونیا در این خصوص می‌گوید: «دروازه تل آجری یکی از مهمترین اکتشافات باستان شناسی دهه‌های اخیر است. نه تنها به دلیل تایید وجود سلسله پادشاهی در تخت جمشید در دوره اول امپراتوری پارسی، بلکه به دلیل اینکه یک مورد منحصر به فرد در تاریخ باستان شناسی به شمار می‌رود. این دروازه ایرانی نسخه‌ای از دروازه ایشتار است که در ابعادی بزرگتر و با اندک تفاوت‌هایی در روش ساخت، بنا شده است».

روزنامه پرشمارگان ایل مساجرو چاپ رم نیز این گزارش را در تارنمای خود منتشر کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین