کد خبر: ۷۰۱۵۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
تمام تلاش ما پایان دولت بدون تحریم و کرونا خواهد بود

روحانی: پیک کرونا پایان یافت/ ترامپ رفته ولی آثار شوم آن اَبله هنوز باقی است

رئیس جمهور گفت: همه تلاش ما این است که کاری کنیم پایان این دولت مهار قابل قبول کرونا و اگر بگذارند رفع بخشی از تحریم‌ها باشد. مبنای ما در هر دو مساله باید عقلانیت و منافع ملی باشد. ترامپ رفته، ولی آثار شوم آن اَبله هنوز باقی است./ مردم ما می‌بینند ما می‌رویم از یک کشوری واکسن می‌خریم پولش را هم پرداخت می‌کنیم بخش از واکسن با یک هواپیما می‌آید و بخش دیگر را دادستان آن کشور مانع می‌شود. این‌ها چیز‌های پیش روی ماست که پیش می‌آید. به یک کشور سفارش واکسن می‌دهیم می‌گوید هنوز از تحریم آمریکا می‌ترسم.
روحانی: پیک کرونا پایان یافت/ ترامپ رفته ولی آثار شوم آن اَبله هنوز باقی است
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه همه تلاش ما در دولت این است که کاری کنیم که پایان دولت مهار قابل قبول کرونا و ان شاءالله اگر بگذارند حداقل پایان بخشی از تحریم‌ها باشد، گفت: مبنای ما در هر دو موضوع باید عقلانیت و منافع ملی باشد و باید منافع ملی و چارچوب خردورزی را مورد نظر قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا با بیان اینکه«سال ۹۹ را با سختی و فراز نشیب فراوان پشت سر گذاشتیم»، اظهار کرد: سالی که گذشت را در حالی که همچنان تحریم‌ها ادامه داشت و با جنگ اقتصادی شدید مواجه بودیم و از طرف دیگر کرونا به عنوان ویروسی خطرناک مردم را با مشکلاتی مواجه کرد، پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: بایداز مردم که در سال قبل بسیار همراهی کردند، از مقام معظم رهبری که همه جانبه حمایت کردند و از علما و مراجع و به ویژه کادر درمان که با تمام توان و وجود از جان مایه گذاشتند، تشکر کنم. الحمدالله کشور ما در مقایسه با جهان، شرایط مناسبی دارد و تلاش‌های گسترده‌ای شده است. مردم سنگ تمام گذاشتند و من شهادت می‌دهم که مسئولین همه به صحنه آمدند و همه نهاد ها کمک کردند و به میدان آمدند. کسبه نیز با وجود اینکه در سختی بودند، مراعات کردند و هر زمان که محدودیتی اعمال شد، پذیرفتند و مراعات کردند.

رییس جمهوری با اشاره به آمار سفرهای نوروزی مردم با تاکید بر اینکه باید در برابر عظمت مردم سپاسگذاری کنیم، گفت: آمار سفر قشم را روز پنجشنبه شنیدم که در این جزیره نسبت به سال ۹۸ ده الی ۱۵درصد مسافر سفر کرده‌اند؛ اینکه مردم مراعات کردند و با وجود اینکه این جزیره در شرایط زرد رنگ بود، خودشان به سفر نرفتند، بسیار ارزشمند است. در جلسه امروز وزیر کشور اعلام کرد که در برخی مناطق شمالی از جمله مازندران بیش از ۸۰ درصد مسافرت‌ها کاهش یافته که نشان می‌دهد که مردم خودشان مراعات کردند و اگر این مراعات ها نبود مشکلات بسیاری داشتیم؛ البته در ایام عید بطور طبیعی مقداری رعایت پروتکل ها ضعیف شد و در سفرها نیز با وجود تلاش مردم برای مراعات با این حال مقداری مشکلات ایجاد شد.

روحانی خاطر نشان کرد: همه تلاش ما در دولت این است که کاری کنیم که پایان دولت مهار قابل قبول کرونا و ان شاءالله اگر بگذارند حداقل پایان بخشی از تحریم‌ها باشد؛ مبنای ما هم در هر دو موضوع باید عقلانیت و منافع ملی باشد و باید منافع ملی و چارچوب خردورزی را مورد نظر قرار دهیم.

وی بابیان اینکه « همه وزرا در صحنه و در حال تلاش هستند»، اظهار کرد: همه می‌خواهیم پایان دولت به گونه ای باشد که نه تنها در اول مهر، بلکه در شهریور شرایط به گونه ای باشد که دولت بعدی بتواند برای جبران شرایط قبل مدارس را باز کند؛ تحقق این هدف بستگی به کارها از جمله همکاری و زمان دستیابی ما به واکسن‌ دارد؛ با این حال امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد.

ریس جمهوری با تاکید بر اینکه ما آماده‌ایم قدم های برای لغو برخی تحریم ها یا کل تحریم ها برداریم، گفت: تلاش ما این است که پایان دولت، دولتی بی کرونا و بدون تحریم را تحویل دهیم. اگر ملتی با هم تصمیم بگیرد، به نتیجه خواهند رسید؛ در قرآن نیز آمده که اگر یک ملت یکپارچه شد و رفت، قضا و قدر هم بر اراده جمعی متکی است. مردم همیشه در صحنه و در کنار هم بودند؛ ما جنگ، سیل در ۲۵ استان، زلزله های کم نظیر در تاریخ، جنگ اقتصادی سه ساله را پشت سر گذاشتیم و امروز نیز با کرونا مواجه هستیم.

روحانی با اشاره به سنگ‌اندازی های ایالات متحده آمریکا در مسیر واردات واکسن کرونا به ایران اظهار کرد: مردم می‌بینند که ما از کشوری واکسن می‌خریم و پول آن را پرداخت می‌کنیم و بخشی از این واکسن با هواپیمای اول وارد می‌شود، اما وقت هواپیمای دوم برای تحویل واکسن به آن کشور می‌رود، دادستان آن کشور مانع می‌شود؛ اینها موضوعات غیر قابل پیش‌بینی است که پیش می‌آید. ما به کشوری سفارش واکسن می‌دهیم، اما او می‌گوید من هنوز از تحریم آمریکا می‌ترسم؛ متاسفانه تروریسمی که از سوی آمریکا و از زمان ترامپ آغاز شد، همچنان ادامه دارد و آثار شوم آن ابله همچنان در جامعه ما باقیست.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت برخی شرایط در اختیار ما نیست،ادامه داد: یک سازمان بین‌المللی نیز از ما پول گرفته و به ما قول داده، اما به او فشار می‌آورند که بجای اسفند، در ماه فروردین واکسن را به ما تحویل دهد؛ با این حال ما همه توان و تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و امروز هم تصویب کردیم که بخش خصوصی هم بتواند با قیمت ارز نیمایی و در چارچوب و نظارت وزارت بهداشت واکسن بیاورد.


رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است که همان تلاش پارسال را امسال هم ادامه دهیم؛ تلاش ما اینست که در هر موضوعی پروتکل‌ها را به مردم توضیح دهیم؛ در سال قبل هزاران صفحه پروتکل‌ها نوشته، ابلاغ و اطلاع رسانی شد. در سال قبل شناسایی زودهنگام، قطع زنجیره سرایت و درمان زودهنگام و مطمئن از جمله اولویت‌های ما بود که این سیاست و برنامه امسال هم با اضافه شدن واکسن در دستور کار است.

روحانی گفت: طبق گفته وزیر بهداشت ۷۹۰ هزار دور واکسن وارد شده و به گروه‌های هدف در حال تزریق است و ان شاءالله در ماه فروردین واکسیناسیون گسترش می‌یابد و در آخر بهار واکسن تولید داخل اضافه و شرایط بهتری در کشور ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه «کرونا وقتی وارد شد خیلی ترک تازی کرد و به هیچ کسی رحم نکرد و با جهش‌های مختلفی جلوه کرد»، تاکید کرد: لازم بود علم در برابر این بیماری قیام و آن را مهار کند؛ اولین قیام علم، تعیین و اعمال پروتکل‌هایی بود که اعلام شد، گام دوم علم و دانش در برابر کرونا ساخت واکسن بود؛ ممکن است تاثیر گذاری واکسن‌های مختلف متفاوت باشد، اما واکسن بیماری با عدم تزریق آن تفاوت بسیاری دارد؛ در کشورهایی که امروز توانستند در حد بالایی واکسن تزریق کنند، نتایج را مشاهده می‌کنیم؛ تزریق واکسن ممکن است در بیماری تاثیر کمی داشته باشد اما در مرگ و میر موثر است؛ واکسیناسیون می‌تواند از نظر روانی نیز تأثیرگذار باشد و اگر بتوانیم اکثریت جامعه را واکسینه کنیم، در واقع زنجیره را قطع کرده‌ایم.

رییس جمهوری اظهار کرد: به نظر من پیک کرونا با وجود همه جهش‌ها و مشکلات در دنیا تمام شده و با گسترش واکسناسیون این پیک رو به کاهش است؛ با گسترش واکسناسیون از ماه‌های اخیر مقابله با کرونا سهل تر شده است. امیدم این است که تا پایان دولت بیماری به طور کامل در داخل کشور مهار شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ نیز همه مردم واکسینه شوند و از این معضل به شکلی که الان مواجهیم، عبور کنیم؛ امید داریم واکسن داخلی ما به گونه‌ای باشد که حتی تا آخر سال آن را صادر کنیم.

روحانی در پایان گفت: تنها خواهش من این است که در همه کمیته‌ها، ستادها، نهادها به ویژه کادر درمان تلاش‌شان را در چند ماه پیش رو بطور مضاعف ادامه دهند، امیدواریم واکسن به میزان کافی در اختیار ما قرار بگیرد و شرایط سهل‌تری داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین