کد خبر: ۷۰۱۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸

مردم از نوازش نوزادان وحوش پرهیز کنند/ مادر نوزاد را رها می کند

حیوانات وحشی فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: مردم از نوازش نوزادان وحوش در طبیعت پرهیز کنند زیرا این امر سبب می شود تا مادر نوزاد را رها کند.
مردم از نوازش نوزادان وحوش پرهیز کنند/ مادر نوزاد را رها می کند
آفتاب‌‌نیوز :

محمدحسین صالحی اظهار داشت: لمس و نوازش نوزاد وحوش سبب می شود تا بوی انسان بر روی حیوان بماند و مادر از پذیرش نوزاد، خودداری کند، در این شرایط حیوان عمدتا در طبیعت تنها مانده و به علت ناتوانی در تامین غذا جان خود را از دست می دهد.

وی افزود: مردم از روی دلسوزی و علاقه، نوزاد وحوش را نوازش می کنند اما لمس حیوان می تواند مرگ او را رقم بزند، بعضا برخی از افراد در طبیعت با مشاهده نوزاد وحوش گمان می کنند که مادر او را تنها گذاشته است و او را به محیط زیست تحویل می دهند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: چند روز گذشته ۲ توله خوک به محیط زیست تحویل داده شد، اما مراقبت از این وحوش کار سختی است.

وی گفت: دست زدن و لمس لانه پرندگان و یا تخم پرنده در لانه که با نشستن بوی انسان همراه است، سبب می شود تا پرنده مادر هرگز به لانه بازنگردد.

صالحی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در تعطیلات نوروز، نظارت محیط زیست بر عرصه های طبیعی استان تشدید شده است گفت: محیط بانان در عرصه های تحت مدیریت و مناطق آزاد حضور دارند و تخلف ها را رصد می کنند.

وی گفت: حدود ۶۰ نفر نیروی محیط بان، کار حفاظت از مناطق تحت مدیریت و نیز مناطق آزاد استان را بر عهده دارند و با هر گونه تخلف بویژه شکار و صید ماهی برخورد می کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: در روزهای آخر اسفندماه پارسال ۲ نفر شکارچی که در رختیان شهرستان بجنورد، ۲ راس قوچ وحشی را شکار کرده بودند، دستگیر شدند.

وی گفت: حمل سلاح در طبیعت در روز طبیعت به مثابه اقدام و آغاز به شکار است از این رو با متخلفان برخورد قانونی می شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از نگرانی و دغدغه های ما، برداشت غیراصولی گیاهان دارویی و خسارت های ناشی از آن به طبیعت است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: برداشت غیرمجاز و غیراصولی گیاهان دارویی خسارت های زیادی را به عرصه های طبیعی وارد کرده است.

خراسان شمالی دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور است.

برخی از این گونه های جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ است با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین