کد خبر: ۷۰۲۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
دولت در شرایط سخت جنگ اقتصادی سه ساله و مشکلات کرونا، کشور را اداره کرده است

روحانی: کالاهای انبار شده در گمرک کشور سریع‌تر آزاد شود

رئیس جمهور در جلسه امروز ظهر ستاد تنظیم بازار به تشریح شرایط اقتصادی و توزیعی کالاهای کشور پرداخت و رشد اقتصادی ایران را مثبت اعلام کرد.
روحانی: کالاهای انبار شده در گمرک کشور سریع‌تر آزاد شود
آفتاب‌‌نیوز :

حسن روحانی در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار کشور گفت: طی سال‌های گذشته کالا‌های اساسی مردم را امریکا تحریم کرده بود. این جزو ننگ‌های بزرگ و تروریسم بی‌نظیر امریکا در طول تاریخ است. ما در طول ۳ سال گذشته این همه فشار را تحمل کردیم. سال گذشته با مشکل کرونا مواجه شدیم که بعد از جنگ جهانی دوم این اتفاق و اپیدمی عظیمی بود که تبدیل به پاندمی شده و همه جهان را دچار مشکل کرده است. از سویی برخی کالا‌هایی که باید صادر می‌شد ارزان شد و خریداری نشد؛ و صنعت هم دچار مشکل شد.

وی ادامه داد: علی‌رغم تحریم می‌توانیم مشکلات را حل و فضل کنیم و مردم در رنج کمتری باشند. به نظر می‌رسد برخی اقلام در گمرکات انبار شده و باید ازاد و وارد بازار شود. بانک مرکزی و وزارت صمت و گمرک تلاش کنند که این کالا‌ها آزاد و به دست مردم برسد.

رئیس‌جمهور با اشاره به رکود ۳.۴ درصدی اقتصاد دنیا و رشد بالای ۲.۵ درصدی ایران گفت: برخی نباید به خاطر انتقام از انتخابات قبلی برخی سخنان را مطرح کنند. انتخابات را از یک انتخابات شروع و تا انتخابات بعدی ادامه می‌دهند اما نباید بر مبنای این مشکلات را چند برابر جلوه و نشان دهیم.

وی با اشاره به جلسه امروز ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: از ۱۰۰ قلم کالایی که برای مردم بسیار مهم است و باید در بازار در اختیار آنها باشد، ۹۵ تا ۹۷ درصد وضعیت قابل قبولی دارند. دو تا سه کالا هست که شرایط غیرقابل قبولی دارد که باید شرایطش را قابل قبول کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: علیرغم تحریم کرونا مشکلات و قیمت ارزاق عمومی در جهان بالا رفته است. دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی وزارت صمت می‌توانند مشکلات را حل و فصل کند تا مردم در رنج کمتری باشند.

وی با اشاره به گزارشی که در جلسه ستاد تنظیم بازار درباره انبار شدن اجناس فراوانی در گمرکات کشور، تاکید کرد: بانک مرکزی، گمرک، وزارتخانه‌‌های کشاورزی و صمت باید با هم هماهنگ کنند که این کالاها سریع‌تر از گمرکات آزاد و به دست مردم برسد.

وی با بیان اینکه مسئله روابط ما با همسایگان بسیار مهم است، تصریح کرد: بازارچه‌های مرزی باید شرایط بهتری داشته باشند، بازارچه‌های مرزی در شرایطی که مشکلاتی ایجاد می‌شود می‌تواند فعال‌تر شوند و کالاهای مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهند. مقامات مسئول باید نیاز به بازار و کمبود سبد کالا یا مشکلی را که در ستاد تنظیم مطرح می‌شود بهذ وزارتخانه‌ها و سپس به کل دولت منتقل کنند. ابتدای جلسه دولت به مدت 45 دقیقه وزرا مسائل مهم وزارتخانه خود را مطرح می‌کنند. اگر در زمینه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به مصوبه دولت نیاز باشد تاخیر نمی‌کنیم و در همان جلسه تصویب خواهیم کرد؛ بنابراین دولت پشتیبانی می‌کند و در کنار ستاد تنظیم بازار ایستاده است، نباید احساس کند که قدرت کافی برای اعمال نظر ندارد.

رییس جمهوری با بیان این که ما با اوراسیا روابط تجاری خوبی برقرار کرده‌ایم که برای گسترش آن باید اقدامات بیشتری انجام شود، گفت: ما می‌توانیم از کشورهای اوراسیا برای واردات کالاهای مربوط به ارزاق عمومی و نهاده‌های دامی استفاده کنیم. وزارت صمت مسوول است و باید از ظرفیت اوراسیا بیشتر استفاده کند.

روحانی با بیان اینکه در تولید و تامین کالا مشکل نداریم، گفت: باید دید که آیا مشکل در توزیع و نظارت است که بر توزیع نظارت کافی نمی‌شود یا تولیدکننده به موقع عرضه نمی‌کند. در بحث امروز دیدیم در بعضی موارد اشکال و اختلاف نظر وجود دارد یعنی وحدت نظر وجود ندارد. البته در جایی که وحدت نظر وجود ندارد در ستاد تنظیم بازار باید بحث شده و نقطه نظرات ارائه شود.

رییس جمهوری با مسوول خواندن وزرای صمت و جهاد و قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، تصریح کرد: وزیر صمت، وزیر جهاد کشاورزی و قائم مقام وزیر صمت در بخش بازرگانی مسئولیت سنگین‌تری دارند و ستاد تنظیم بازار باید بازوان این سه نفر برای حل و فصل مسائل باشد.

رییس دولت تدبیر و امید با طرح این پرسش که از چه طریق می‌توانیم این را حل کنیم، گفت: جای یک سامانه جامع احتمالاً کم است. در جلسه گفته شد که سامانه خوبی در برخی از تولیدات دامی داریم که از ابتدا تا انتهای فرایند در این سامانه مشاهده می‌شود.

وی گفت: اگر این سامانه به طور دقیق همه چیز را عرضه کند، نباید اختلاف نظر داشته باشیم که در فلان مورد چقدر تولید یا اقدامات لازم انجام شده است یا مرکز تولید چه مقدار برای فروش یا کشتارگاه عرضه کرده است. با وجود این سامانه همه چیز برای ما روشن می‌شود که آیا درعرضه تاخیر انداخته است یا نه.

روحانی ادامه داد: با یک سامانه حمل و نقل به راحتی می‌فهمیم که جنس به کجا می‌رود آیا از این استان به استان دیگر می‌رود یا صادرات غیرمجاز انجام می‌شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه همه اینها با یک سامانه جامع امکان پذیر است، گفت: باید سامانه جامعی داشته باشیم که ما را کاملاً از این تردید بی‌نیاز کند که قدم‌های تولید و قدم‌های عرضه و توزیع چگونه انجام شده است و یا کالاها کجاها انبار شده است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همه گزارش‌های امروز نشان می‌دهد اگر این سامانه دقیق و جامع داشته باشیم راحت‌تر می‌توانیم مسائل را حل و فصل کنیم، گفت: در مجموع در این جلسه مشکل جدی غیرقابل حل ندیدم یعنی اگر به ما می‌گفتند نهاده‌های دامی نداریم و بانک مرکزی هم می‌گفت نمی‌توانم ارز تخصیص بدهم یک مشکل جدی است ولی چنین مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: ارز تخصیص داده شده، نهاده‌ها خریداری شده که در گمرکات است و حتی وزیر راه گفت یکسری کشتی‌ها در حال تخلیه هستند بنابراین این مشکل اساسی را نداریم. اگر مشکل اساسی این بود که در کشور تولیدکننده نداریم که تولیدکننده داریم و نیازهای موردنیاز بخش های تولیدی هم تامین می‌شود.

روحانی گفت: در برخی اقلام که مشکل داریم که عمدتاً با ۳۰ تا ۴۰ نفر طرف هستیم و به راحتی با ۳۰ تا ۴۰ شرکت می‌توانیم مسائل را حل و فصل کنیم و قرار شد عصر امروز جلسه‌ای با این شرکت‌ها تشکیل و اوضاع ساماندهی شود. تولیدکنندگان، کشتارگاه‌ها مشخص هستند. اختلافات درباره بسته بندی کردن یا نکردن جنس را کنار بگذارید؛ اگر بسته بندی باعث می‌شود در بازار در دهک‌های دچار مشکل قیمت گران نشود و جنس لوکس‌تری در دهک‌های بالا قرار بگیرد این کار را نکنیم و جلوی آن را بگیریم.

رییس جمهوری افزود: اگر در ستاد تنظیم بازار به این نتیجه رسیدید که برخی بسته بندی‌ها نباید در برخی اقلام انجام شود آن را مصوب کنید و ما هم حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

وی به اعضای ستاد تنظیم بازار گفت: هر چیزی برای تنظیم بازار مورد نیاز و مصوب شما است، اگر دولت لازم است مصوبه‌ای داشته باشد حتماً در همان هفته انجام می شود. وزیر مربوطه در دولت مطرح کند و در همین هفته که مطرح می‌شود دولت مصوب خواهد کرد. اگر در خط مشی و برنامه مشکلی دارید که خط مشی و برنامه بر عهده رئیس جمهور است. اگر در برنامه ها مشکل دارید بگویید تا در ستاد اقتصادی دولت مطرح و بررسی و ابلاغ شود و برای همه لازم الاجرا است.

رییس دولت تدبیر و امید حتی اگر جایی قانونی است که فکر می‌کنید باید انجام شود آن را هم به ما بگویید ستاد هماهنگی اقتصادی داریم و در آنجا مطرح می‌کنیم و اگر موردی لازم و ضروری است تصویب می‌کنیم.

روحانی با اشاره به بودجه ۱۴۰۰ مجلس و افزایش عوارض گمرکی گفت: حتی نسبت به واردات و قیمت کالا که در بودجه امسال مشکلاتی ایجاد شده و مبنا را بر حقوق گمرکی مبنایی قرار داده که در نتیجه آن ممکن است جنس گران شود، اگر در این زمینه مشکل دارید به ما بگویید چون برای ما رفاه مردم اصل است. در شورای عالی هماهنگی اقتصادی راجع به آن بحث می کنیم و اگر تغییری لازم باشد اعمال می‌کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: در ایام عید و درآستانه ماه مبارک رمضان هستیم هستیم که شرایط ویژه خود را دارند. همچنین در آستانه انتخابات و تغییر دولت هستیم که این هم مسائل خاص خود را دارد. هیچ کس در دولت نباید به فکر این باشد که رسالت و مسئولیت ما تا نیمه مرداد ماه است و چهار ماه پیش رو داریم و باید چهار ماه را حل کنیم. ما باید برای تمام سال فکر کنیم که دولت بعدی که آغاز به کار می‌کند با مشکل روبرو نباشد.

وی با اشاره به تجربه خود در این زمینه گفت: روز اول که آمدیم با مشکل عظیمی همان روز اول مواجه بودیم. سیلوها خالی شده بود و مشکلات بسیاری داشتیم چون من تجربه کردم به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم و راضی نیستم وقتی دولت سیزدهم وارد عمل می‌شود، روز اول با مشکل مواجه شود. باید بازار را تا پایان ۱۴۰۰ تنظیم کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: دولت بعدی که روی کار بیاید برنامه‌های خود را دارد اما در اجرای وظایف‌مان بین ساعت اول دولت با ساعت پایانی آن نباید فرق کند و با همان نشاطی که در ساعت اول دولت شروع به کار کردیم با همان نشاط باید تا ساعت آخر کار کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین