کد خبر: ۷۰۲۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰

خستگی بهاری چیست؟

خستگی بهاری یا خواب‌آلودگی بهاری، یک اختلال واقعی است که می‌تواند فرد را مبتلا به احساس خستگی مفرط، تنبلی و حتی افسردگی کند.
خستگی بهاری چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

خستگی بهاری که به آن خواب‌آلودگی بهاری نیز می‌گویند، یک اختلال بسیار واقعی است که می‌تواند باعث شود فرد مبتلا احساس خستگی مفرط، تنبلی و حتی افسردگی کند. البته ضدونقیض به نظر می‌رسد، اما تغییر فصل می‌تواند تأثیر بدی بر ریتم بدن بگذارد که به آن اختلال خلقی – فصلی (SAD) می‌گویند.

ما فکر می‌کنیم خستگی و افسردگی بیشتر به روز‌های دلگیر و کوتاه و سرد زمستان مربوط می‌شود؛ اما فصل بهار نیز می‌تواند این علائم را ایجاد نماید. تئوری موجود این است که با بلندتر شدن روزها، بدن ما به طور اتوماتیک، سطح هورمون‌های خود را تطبیق می‌دهد. در فصل زمستان، بدن ما مشغول تولید هورمون خوابِ بیشتر است که ملاتونین نام دارد. اما وقتی بهار از راه می‌رسد، بدن ما به افزایش میزان نور واکنش نشان داده و مقدار بیشتری هورمون سروتونین که هورمون فعالیت است تولید می‌کند. این تغییر می‌تواند فشار زیادی به

بدن وارد کند و باعث شود ما تا مدتی بیشتر احساس خستگی کنیم تا کم‌کم بدنمان سازگاری پیدا کند.
خستگی بهاری معمولاً حدود دو تا سه هفته شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بعد از آن تدریجاً به ساعات جدید و روز‌های بلندتر عادت می‌کنید.

علائم خستگی بهاری

خستگی یا خواب‌آلودگی بهاری برای هرکسی می‌تواند متفاوت باشد. اما بیشتر افراد علائم زیر را احساس می‌کنند:

خستگی.
تحریک‌پذیری عصبی.
سرگیجه.
سردرد.
حساسیت بیشتر نسبت به تغییرات آب و هوا.
احساس اندوه و افسردگی

با خستگی بهاری چه کنیم؟

- بیشتر در فضای آزاد باشید و از نور خورشید استفاده کنید

- از ساعت‌های صبح و اول روز به جای اینکه با اتومبیل این طرف و آن طرف بروید، برای یک پیاده‌روی عالی یا دویدن و یا دوچرخه‌سواری برنامه‌ریزی کنید.

-اگر پاهایتان خسته و سنگین و متورم‌اند جوراب واریس بپوشید

اگر جزو کسانی هستید که در پاهایتان احساس خستگی و تورم می‌کنید، پوشیدن جوراب واریس می‌تواند کمکتان کند.

- دوش گرم و سرد بگیرید

صبح دوش آب گرم و سرد گرفتن باعث تقویت جریان خون در بدن شده و خون بهتر زیر پوستتان جاری می‌شود. بهتر است همیشه دوش گرفتن خود را با آب سرد تمام کنید.

- مراقب پوستتان باشید

مراقبت درست از پوست نقش مهمی در احساستان دارد. استفاده از محصولات مناسب مراقبت از پوست، مواد لازم را در اختیار پوستتان قرار می‌دهد و در بلندمدت اثر چشمگیری می‌گذارد. در زمستان، پوست در اثر ترکیبی از هوای خشک ناشی از سیستم‌های گرمایشی و هوای سرد بیرون، تحت فشار بیشتری است. پوست شما به مرطوب‌کننده نیاز دارد تا نرم و منعطف بماند.

- غذا‌های سالم و تازه بخورید تا بیشتر انرژی داشته باشید

به بدنتان غذا‌های تازه و سالم بدهید. بدن شما به این مواد مغذی نیاز دارد تا فرایند‌های بسیار زیاد خود را به خوبی انجام داده و با قدرت بیشتری در بهار فعالیت کند. ضمناً توصیه می‌کنیم طی روز چند وعده غذا مصرف کنید تا بدنتان راحت‌تر بتواند آن‌ها را هضم کرده و اندام‌ها با سرعت بهینه‌ی خود کار کنند. شما می‌توانید از انواع سالاد و میوه و سبزیجات تازه بهره ببرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین