کد خبر: ۷۰۲۲۸۷
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹
مشکلاتی که درباره FATF داریم مانع همکاری ما با روسیه و چین می شود

ظریف: نگاه به شرق وقتی چین نگاهش به غرب است معنا ندارد| گاندو از اول تا آخر دروغ است

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با حضور در کلاب هاوس در پاسخ به سوالی درباره اخرین موضع او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آخرین موضع من با اولین موضع من هیچ تفاوتی ندارد. به خدا بنده نامزد نیستم، اشتراک انتخاباتی هم با لاریجانی ندارم.
ظریف: نگاه به شرق وقتی چین نگاهش به غرب است معنا ندارد| گاندو از اول تا آخر دروغ است
آفتاب‌‌نیوز :

ظریف درباره قرارداد ایران و چین اظهار داشت: سال ۱۳۹۴ برجام عملیاتی شد و یکم بهمن ماه به اجرا در آمد. در آن تاریخ از مرحله نداشتن هیچ گونه مشارکت راهبردی به مرحله سوم رسیدیم و رییس جمهوری پیشنهاد ۲۵ ساله را مطرح کرد.

وی افزود: در این راستا، رفت و آمد‌هایی برای تدوین پیش نویس از سوی ایران انجام گرفت و نخستین پیش نویس را من به چین بردم که گسترده‌تر و بلندتر از پیش نویس کنونی بود. در نهایت سه دور رفت و برگشت انجام گرفت تا اینکه به نتیجه کنونی رسید.

ظریف ادامه داد: متاسفانه برخی حرکت‌ها درباره این قرارداد در جامعه باعث ایجاد بی اعتمادی شده است همان طور که امروز از طریق سریال گاندو این موضوع به مخاطبان القاء می‌شود. بسیار باعث تاسف است این سریال پیش از اینکه به من ضرر بزند به سیاست خارجی کشور ضربه وارد کرده و بستر بی اعتمادی را ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به سوال مدیر اتاق که گفت چرا شما از این مجموعه شکایت نکردید، افزود: به اندازه کافی گرفتاری داریم که کاری انجام دهیم که می‌دانیم نتیجه‌ای ندارد، من نمی‌خواهم بیش از این خودم را گرفتار کنم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد، معتقدم تلویزیون رسمی کشور با بخش سریال گاندو به بی اعتمادی دامن زده است.

ظریف اظهار داشت: بسیاری افراد در این شرایط موج سواری می‌کنند، من می‌دانم مردم برای کشور و ایران دلشان می‌سوزد وقتی می‌گویند ایران پایگاه نظامی نباید به کشوری دهد، هر کس به کسی پایگاه نظامی دهد باید به اشد مجازات محکوم شود، چون قانون اساسی و میثاق ملی را نقض می‌کند.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا علی لاریجانی با وزیر خارجه چین ملاقات کرد، گفت: وی نماینده رهبری و ایران در موضوع چین است در زمان ریاستش در مجلس این مسئولیت را داشت و پس از رفتن از خانه ملت این سمت از آقای لاریجانی گرفته نشد.

لاریجانی در محل آموزشکده وزارت خارجه دفتری دارد که کار‌های مربوط به این موضوع را انجام می‌دهد همکاران ما هم به ایشان گزارش می‌دهند.

وی ادامه داد: لاریجانی نقش ارزنده‌ای در پیشبرد کار‌ها با چین داشته است و طرف چینی فقط درخواست ملاقات با بنده و رییس جمهوری را داشتند، اما ما گفتیم که، چون آقای لاریجانی نماینده ایران در این موضوع است، باید با او ملاقات کند.

ظریف خاطر نشان کرد: دیدار آقای لاریجانی با وزیر خارجه چین، به هیچ وجه انتخاباتی نبود و بنده با آقای لاریجانی تلاش نکردیم هیچ اشتراک انتخاباتی ایجاد کنیم.

در ادامه فردی از آقای ظریف پرسید، در مورد پیشنهاد اخیر دولت بایدن در مورد اینکه همگام با ایران حاضرم به تعهدات برجامی برگردم، نظر شما در خصوص مذاکره با آمریکا چیست، اظهار داشت: آمریکا در ابتدا باید قدم‌های اول را بردارد همان طوری که رهبری بیان کرده اند، پیشنهادی که آمریکا داده به هیچ وجه قابل قبول نیست. آمریکایی‌ها نمی‌توانند ۴ سال تاریخ ایران را پاک کنند.

من روز گذشته ئوئیتی نوشتم که بر اساس آن به توئیت سال ۲۰۱۹ آقای بایدن اشاره کردم که نوشته بود باعث تاسف است که وزارت خارجه آمریکا از ایران درخواست می‌کند که به قراردادی برگردد که ترامپ از آن خارج شده است، این موضوع امروز هم در مورد بایدن صادق است،، چون آمریکا کاری نکرده که ترامپ نکرده باشد و بایدن همان سیاست‌ها و فشار‌ها را نسبت به ایران دارد.

وی تاکید: رهبری معظم انقلاب صراحتا اعلام کرده اند اگر آمریکا به برجام برگردد و به تعهداتش عمل کند ما هم به این معاهده باز می‌گردیم البته ما باید راستی آزمایی انجام دهیم و این راستی آزمایی باید هر چه سریعتر انجام شود، ما با مجلس در تماس هستیم و مر قانون کشور را راعایت خواهیم کرد.

ظریف افزود: هم اکنون قانون مجلس، قانون کشور است و چه ما دوست داشته باشیم یا نه داشته باشیم، موظف به اجرای آن هستیم همان طور که بایدن خود را متعهد می‌داند که قانون کنگره را اجرایی کند، نه خون کنگره آمریکا از خون مجلس ما پررنگ‌تر است و نه بایدن از ما کم قدرت‌تر است.

وزیر امور خارجه گفت: اینکه آمریکایی‌ها تصور کنند، مقررات و سیاست داخلی دارند و ما نداریم، کاملا بیهوده است. آن‌ها بیایید و تعهداتشان را اجرا کنند، آن زمان ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

ما اعتقاد داریم بر اساس مذاکراتی که انجام دادیم، اقدامات موقتی مشخص نیست که به نتیجه لازم برسد، آمریکا باید کل تعهدات را انجام دهد ضمن اینکه مخالفتی نداریم که قدم موقتی برداشته شود. اما فکر می‌کنیم رسیدن به تفاهم، در این زمینه بسیار دشوار خواهد بود.

ظریف در پاسخ به سوالی در باره اینکه چرا طرف چینی برای انعقاد قرارداد با ایران جدیت نداشت، گفت: من از روز اول که در مجلس صحبت کردم، گفتم که سیاستم این است که با تمام دنیا کار کنم، سیاست من، سیاست متوازن با همه دنیاست، برجام حل مشکل ما با غرب نبود. بلکه حل مشکل با روسیه و چین بود.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم در ۶ قطعنامه شورای امنیت، روسیه و چین هم رای مثبت دادند و تنها در سال‌های اخیر بود که آن‌ها رای منفی دادند که آن به دلیل زحمات این دولت بود.

ظریف افزود: یادتان نرود در دولت قبل به ۶ قطعنامه فصل هفتی، چین و روسیه رای مثبت دادند، ولی امروز رای آن‌ها منفی شد در حالی که حتی ما به رای منفی آن‌ها نیاز نداشتیم و با رای ممتنع هم قطنامه‌ها شکست می‌خورد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: نگاه ما تعامل با تمام دنیاست. ما از سال ۹۲ که سر کار آمدیم درخواست کردیم با چینی‌ها رابطه استراتژیک برقرار کنیم، اما آن‌ها تا سال ۹۴ پاسخ ندادند، چون شرایط قطعنامه‌ها قبلی زمینه را فراهم نمی‌کرد، فراموش نکنید که آن‌ها تا زمان انعقاد برجام هیچ دعوتنامه‌ای به کسی نداد. اولین دعوتنامه مربوط به مردادماه ۹۴ به سردار شهید سلیمانی بود که بعد از برجام صورت گرفت.

وی اظهار داشت: شاکله بروکراسی ایران گرایش به شرق نیست. وزیر خارجه و یا وزیر نفت نمی‌توانند آن را عوض کنند این موضوع دوران، زمان و تجربه می‌خواهد. متاسفانه موانعی در این زمینه وجود دارد من اگر به سال ۹۲ بر می‌گشتم هر کاری که امروز انجام دادم را دوباره تکرار می‌کردم، تمام تلاشم این است که بر اساس منویات رهبری، برجام را زنده کنم. تا یک روز هم مردم ایران بی جهت زیر تحریم نباشند.

وی درباره قرارداد با چین گفت: برای اینکه بتوانیم رابطه خوبی با چین داشته باشیم، باید با اروپا رابطه خوبی داشته باشیم و اگر بخواهیم رابطه خوب با اروپا داشته باشیم باید رابطه خوبی با چین داشته باشیم، این باعث می‌شود تا ما از بهترین امکانات استفاده کنیم.

ظریف با بیان اینکه ما باید نگاه متوازن به شرق و غرب داشته و روابط خوبی با کشور‌های همسایه داشته باشیم، افزود: با اروپا هیچ مشکلی نداشتیم، اما این اروپایی‌ها بودند که یکی پس از دیگری، ایران را ترک کردند. هم اکنون نیز با این کشور‌ها در حال مذاکره هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حضورش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد سیاست داخلی، رسم وزارت خارجه نیست که دخالت کند، من نه در کمپین کسی شرکت می‌کنم و نه مسئولیت می‌گیرم. من کارمند مرکز تحقیقات استراتژیک بودم و در انتخابات به ستاد روحانی نرفتم تا اینکه سه بار به من اصرار کرد تا وزارت خارجه را پذیرفتم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستم. نه قصد شرکت در انتخابات را دارم و نه در ستاد کسی خواهم بود و نه به ستاد آقای لاریجانی می‌روم، بلکه نوکر مردم هستم.

ظریف اظهار داشت: "خواهش می‌کنم همه چیز را انتخاباتی نکنید، به خدا قصد حضور در انتخابات را ندارم. "

ظریف در پاسخ به رضا زاده نماینده مجلس که پرسید بهتر نبود از سال ۹۲ روی شرق سرمایه گذاری می‌کردید گفت؛ من نه به نگاه به شرق اعتقاد دارم و نه نگاه به غرب. معتقدم نگاه ما در سیاست خارجی باید تعاملی و متناسب با همه دنیا باشد. این چینی‌ها بودند که از سال ۹۲ که ما به سر کار آمدیم و درخواست رابطه استراتژیک کردیم تاسال ۹۴ به ما پاسخ ندادند، چون شرایط قطعنامه‌های قبلی زمینه را برایشان فراهم نمی‌کرد. روسیه تا تیر ۹۴ هیچ دعوت رسمی از شهید بزرگوار سردار سلیمانی برای سفر به روسیه نکرد. اولین دعوت از شهید سلیمانی مربوط به مرداد ۹۴ یعنی چند روز پس از انعقاد برجام است. این یعنی همانقدر برجام برای حل مشکل غرب بود که برای حل مشکل شرق بود.

او افزود: سیاست خارجی ایران در طول تاریخ شاکله نگاه به شرق نداشته است و باید در مورد آن کار کرد. اگر امروز به سال ۹۲ بر میگشتم عین همین کار را انجام می‌دادم. حتما سعی می‌کردم برجام را به نتیجه برسانم. امروز هم تمام سعی من این است که بر اساس منویات رهبری برجام رازنده کنیم تا مردم یک روز بیشتر تحت تحریم نباشند.

ظریف در پاسخ به جبرائیلی گفت: من مسلمان به شما می‌گویم، اما به بی بی سی استناد می‌کنید. من از خودم برای کشور هزینه می‌کنم. مستندات شما درباره صحبت‌های من با البرادعی شبکه کفر بی بی سی است. من مسلمان به شما می‌گویم به البرادعی چه گفتم. او می‌خواست ما با آژانس همراهی بیشتری بکنیم. من گفتم من بخاطر حرف زدن با شما حیثیتم را در کشورم از دست داده ام. شما می‌خواهید همراهی بیشتری بکنم؟ بی بی سی مزخرفی را پخش کرده. من در شبکه‌های خارجی گفتم مردم ایران به برخورد با غرب رای داده اند. یک تکه را کریمی قدوسی در صفحه اش گذاشته و شما به آن استناد می‌کنید. همانطور که خبرگزاری فارس صحبت‌های من در دانشگاه تهران را تیکه کرد. سخنرانی من در دانشگاه تهران دو ساعت بود مردم هم شنیدند. شما آن زمان معاون خبرگزاری فارس بودید.

محور سخنان ظریف در این گفت وگو به شرح زیر است:

من عضو ستاد و کمپین انتخاباتی هیچکس نمی‌شوم؛ نه اقای لاریجانی و نه هیچکس دیگر.

تا به حال در مراسم سیاسی کسی شرکت نکرده‌ام. فقط یکبار که آقای روحانی به شهر ما آمده بود، آنهم چون شهر خودمان بود شرکت کردم. البته برای این موضوع از روز قبلش مرخصی گرفته بودم و حتی هزینه محافظانم‌ را هم دادم. البته اگر امروز بود در این مراسم هم شرکت نمی‌کردم.

اگر دوستان گاندوساز اجازه دهند همین کار فعلی‌مان را انجام دهیم مخلصشان هم هستیم.

در پاسخ به این سوال که چرا از گاندوسازان شکایت نکردید؟ به اندازه کافی گرفتاری داریم که در کاری که می دانیم نتیجه‌ای ندارد وارد شویم. نمی خواهم خودم را بیش از این گرفتار کنم.

ظریف در پاسخ به هادی رضوی که در قامت یک کارگردان از سریال گاندو دفاع کرد: شما که فیلمساز هستی و من خودم بخاطر جایزه «ماجرای نیمروز» به شما جایزه دادم بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد.

گاندو از اول تا آخر دروغ است.

همین الان هم مشکلاتی که درباره FATF داریم مانع همکاری ما با روسیه و چین می شود.

نگاه به شرق زمانی که خود چین نگاهش به غرب است معنا ندارد.

ظریف در پاسخ به رضا زاده نماینده مجلس که پرسید بهتر نبود از سال 92 روی شرق سرمایه گذاری می کردید گفت: من نه به نگاه به شرق اعتقاد دارم و نه نگاه به غرب. معتقدم نگاه ما در سیاست خارجی باید تعاملی و متناسب با همه دنیا باشد.

این چینی‌ها بودند که از سال 92 که ما به سر کار آمدیم و درخواست رابطه استراتژیک کردیم تاسال 94 به ما پاسخ ندادند چون شرایط قطعنامه های قبلی زمینه را برایشان فراهم نمی کرد.

روسیه تا تیر 94 هیچ دعوت رسمی از شهید بزرگوار سردار سلیمانی برای سفر به روسیه نکرد. اولین دعوت از شهید سلیمانی مربوط به مرداد 94 یعنی چند روز پس از انعقاد برجام است. این یعنی همانقدر برجام برای حل مشکل غرب بود که برای حل مشکل شرق بود.

سیاست خارجی ایران در طول تاریخ شاکله نگاه به شرق نداشته است و باید در مورد آن کار کرد.

اگر امروز به سال 92 بر می‌گشتم عین همین کار را انجام می دادم. حتما سعی می کردم برجام را به نتیجه برسانم. امروز هم تمام سعی من این است که بر اساس منویات رهبری برجام را زنده کنیم تا مردم یک روز بیشتر تحت تحریم نباشند.

ادعا درباره اینکه چینی‌ها لاریجانی را برای تفاهم ایران و چین پیشنهاد کرده باشند، دون شأن کشور است و صحیح نیست. حضور لاریجانی در این تفاهم‌نامه پیشنهاد من بود.

صادقانه می‌گویم هیچ فشاری بر وزارت خارجه نبوده که این توافق را امضا کنیم.

نگرش من این است که اصالتا باید با چین رابطه داشت کمااینکه اصالتا باید با غرب رابطه داشت.

شش سال است بدنبال امضای تفاهم‌نامه با افغانستان هستیم.

اگر سند توافق با چین سال قبل در رسانه‌ها افشا نشده بود همان موقع امضا می‌شد.

همه چیز را انتخاباتی نبینید.

ما تا چهار ماه دیگر در دولت هستیم و باید به کارمان تا روز آخر ادامه بدهیم.

(در پاسخ به یاسر جبرائیلی درباره متن تحریف شده سخنان ظریف در گفت وگو با البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی): من مسلمان به شما می گویم اما شما به بی بی سی استناد می کنید.

من از خودم برای کشور هزینه می کنم. مستندات شما درباره صحبت های من با البرادعی به استناد شبکه کفر بی بی سی است. من مسلمان به شما می گویم به البرادعی چه گفتم. او می خواست ما با آژانس همراهی بیشتری بکنیم. من گفتم من بخاطر حرف زدن با شما حیثیتم را در کشورم از دست داده ام . شما می خواهید همراهی بیشتری بکنم؟

بی بی سی مزخرفی را پخش کرده. من در شبکه های خارجی گفتم مردم ایران به برخورد با غرب رای داده اند. یک تکه را کریمی قدوسی در صفحه اش گذاشته و شما به آن استناد می کنید.

همانطور که خبرگزاری فارس صحبت های من در دانشگاه تهران را تیکه کرد. سخنرانی من در دانشگاه تهران دو ساعت بود.مردم هم شنیدند. شما آن زمان معاون خبرگزاری فارس بودید.

جبرائیلی: آقا که به ما نگفتند تور دفاعی بگذارید. به شما گفت.

ظریف: بله آقا به ما گفت چون ایشان هم همان را شنیدند که خبرگزاری فارس به دروغ از من پخش کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
19
21
اگه گاندو دروغه
خب شکایت کن
چرا نمیکنین ؟
خجالت بکشین اتفاقا شماها از اول تا آخر دروغ هستین
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
دلیلش را نوشته . متاسفم برای شما
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
8
14
وقت وزیر محترم امور خارجه ارزشمندتر از آن است که جواب کسانی که بویی از ادب و انسانیت نبرده اند را بدهد .
Nima
|
Canada
|
۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
1
17
آقای ظریف مساله مردم گاندو نیست.
چرا قرارداد با چین منتشر نمی شود؟
چرا به تصویب مجلس حتی دست نشانده نرسید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
12
6
ظریف صادق است، در این شک ندارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
6
14
اقای وزیر! بهتر است به جای مظلوم نمایی پاسخگوی بی فرجامی برجام باشید.
فقط خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
1
9
اگر سیاست داخلی و خارجی ایران اینقدر پیچیده و سخت هست، کسی که راستگو و مومن باشه اصلا در دولت و سیاست ایران وارد نمیشه.
نحیف
|
Germany
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
9
2
همه مطلب را درست گفتی ولی در کمال گناهکاری گفتی شبکه کفر بی بی سی.
مسئولین بی بی سی اکثراً مسیحی هستند و با توجه به احکام حکومتی، حداکثر می توانستی بگویی شبکه نجس بی بی سی.
البته استغفار خواهی کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
1
1
خیلی چیزها دروغ بود و هست و ما فقط سکوت کرده ایم ، ببین چقدر سخته
علوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
1
0
هر مغز بزرگ هر جیب بزرگ سرانجام مهاجر غرب به ویژه
ایالات متحد است .
حتی روسیه و چین و...
سیاسیت همه, مدارا کردن برای گرفتن سهم شراکت در ساخت و سود گیری از واشنگتن است .
تنها غافل فریب خورده نفوذهای کرملین هستند .
عین الهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
0
2
علت نام‌گذاری سریال "گاندو "این است که تنها سرنخ پرونده امنیتی مذکور، تمساح یک جاسوس زن است. این تمساح سرنخ پیگیری پرونده شده و نهایتاً باعث رسیدن ماموران به جیسون رضاییان می‌شود.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
0
2
مرسی اقای ظریف. بهترین خبر عدم حضور شما در انتخابات است. مبارک مردم.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
1
2
صنعت پنجاه میلیاردی هسته ای را حراج کردید بدون هیچ دستاوردی اونوقت پخش یک سریال را تاب نمی آورید ؟
شما که پناه می بردید به خدا از بستن دهان مخالفان؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
2
2
ظریف نمی تواند شکایت کندگاندوها مالک واتاق فرمان صداوسیما هستندوهدف اش تخریب کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری( ظریف) است که محبوبت زیادی بین مردم داردلذاباچراغ سبزعوامل پشتبانی وفقط جهت تخریب این فیلم آمده است ودروغه خوشحالم که مردم فهیم هم اکثراآگاهندازاین ترفند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
مردم ایران به برخورد با غرب رای داده اند یا به تعامل با دنیا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
1
0
کامنت نویسان دلواپس همه جا هستند.فکر کنم شغل خوبی باشه
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
امروز چین بزرگترین قدرت اقتصادیه دنیاس شما میگی نگاه چین به غربه اره خب اگه به اقتصاد باشه نگاهش به بازار کل دنیاس نه فقط غرب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
1
جناب ظریف به جای اینکه بگی گاندو دروغ است شکایت کنیداینطوری چندماه مردم ورسانه هاراهم سرکارومشکلات وچالشها ومرغ وتخم مرغ و...تحت الشعاع قرار میگیره!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین