کد خبر: ۷۰۲۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴

تشخیص سریع فیبروز سیستیک با بررسی عرق بدن

محققان دانشگاه نورث وسترن واقع در ایالت ایلینوی آمریکا برچسبی را تولید کردند که روی پوست قرار گرفته و با جذب عرق بدن، امکان تشخیص سریع ابتلا به فیبروز سیستیک را فراهم می‌کند.
تشخیص سریع فیبروز سیستیک با بررسی عرق بدن
آفتاب‌‌نیوز :

فیبروز سیستیک شایع‌ترین بیماری تنفسی ارثی است. در این عارضه خلط چسبناک ریه‌ها و دستگاه گوارش را مسدود می‌کند. این بیماری یک اختلال ژنتیکی محسوب می‌شود که در هر ۲ تا ۳ هزار تولد، یک نوزاد را مبتلا می‌کند.

در این اختلال علاوه بر ترشحات ریه و دستگاه گوارش، ترشحات لوزالعمده و کبد نیز غلیظ و چسبناک می‌شوند؛ این در حالی است که در افراد طبیعی این ترشحات غالبا رقیق و غیرچسبناک هستند. همچنین میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می‌یابد و در واقع نمک مورد نیاز بدن از طریق عرق دفع می‌شود.

به گزارش روز پنجشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، اندازه‌گیری میزان کلرید موجود در عرق برای تشخیص فیبروز سیستیک یک روش متداول است اما برای انجام این کار معمولا از تجهیزات حجیمی استفاده می‌شود که برای مدتی روی مچ دست بسته می‌شوند.

اکنون متخصصان با استفاده از این برچسب جدید و انعطاف‌پذیر می‌توانند کلرید موجود در عرق را به سرعت اندازه‌گیری کرده و بر اساس آن ابتلا به فیبروز سیستیک را با دقتی مشابه تجهیزات پزشکی متداول، تشخیص دهند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین