کد خبر: ۷۰۲۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹

اوکراین: آمریکا به ما تضمین دفاع در برابر روسیه داد

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به اوکراین تضمین دفاع در برابر روسیه در صورت آغاز مناقشه مسلحانه داده است.
اوکراین: آمریکا به ما تضمین دفاع در برابر روسیه داد
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت دفاع اوکراین روز جمعه در بیانیه خود خاطرنشان کرد که وزیر دفاع آمریکا در گفت و گوی تلفنی با آندره تاران وزیر دفاع اوکراین خاطرنشان کرد که در صورت آغاز تجاوز روسیه به اوکراین، آمریکا این کشور را تنها نخواهد گذاشت.

در بیانیه گفته شده است: وزیر دفاع اوکراین وضعیت نظامی خطوط حائل در منطقه مناقشه دونباس در شرق اوکراین را برای طرف آمریکایی تشریح و روسیه را به بی تمایلی برای رعایت آتش بس در این منطقه متهم کرد.

وزیر دفاع اوکراین در آن گفت و گوی تلفنی به روابط راهبردی میان وزارتخانه متبوع خود و پنتاگون اشاره کرد که به گفته وی درحال توسعه است.

در ادامه بیانیه وزارت دفاع اوکراین آمده است: تاران از آمریکا بخاطر حمایت از اوکراین و ابراز نگرانی از اقدامات روسیه برای متشنج کردن اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی کرد.

پیشتر جان کربی سخنگوی پنتاگون، نگرانی کشورش از پیامدهای متشنج شدن اوضاع شرق اوکراین را اعلام کرد.

به دنبال تشدید تنش ها در شرق اوکراین و ادعای مقامهای آمریکایی مبنی بر تجمع نیروهای روسیه در مجاورت مرزهای این کشور، روسای ستاد ارتش روسیه و آمریکا روز پنجشنبه درباره این مساله گفت و گوی تلفنی کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش این کشور و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در گفت و گویی تلفنی درخصوص مسائل مورد علاقه دو طرف مذاکره و تبادل نظر کردند.

باتوجه به ادعای نظامیان اوکراینی مبنی بر تمرکز نیروهای روسیه در مجاورت مرزهای شرقی این کشور، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در تماس با همتای روس خود تلاش کرد تا در این مورد کسب اطلاع کند.

گراسیموف در این مکالمه تلفنی در مورد ادعای طرف اوکراینی توضیحاتی به همتای آمریکایی خود ارایه کرده است .

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با «روسلان خومچاک» فرمانده کل قوای اوکراین نیز گفت و گو کرده است.

در همین حال سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که اوکراین و غرب نباید نگران تحرک نیروهای روس در مرزهای سراسر این کشور نباشند.

به گزارش ایرنا، «دیمیتری پسکوف» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران کرملین درباره اظهارات ارتش اوکراین مبنی بر تجمع نیروهای روسی در مرز مشترک تصریح کرد: حرکت نیروهای روس در سراسر خاک روسیه نباید سایر کشورها را آزار دهد زیرا آنها به هیچ وجه کشوری را تهدید نمی‌کنند.
سخنگوی کاخ کرملین افزود: "فدراسیون روسیه اختیار دارد نیروهای مسلح خود را در داخل خاکش حرکت دهد، این نباید کسی را آزار دهد و خطری کسی را تهدید نمی‌کند. "
پسکوف بیان کرد: "فدراسیون روسیه همواره اقدامات لازم را برای اطمینان از امنیت مرزهای خود انجام می‌دهد. "
وی اظهار داشت: "در امتداد مرزهای روسیه، فعالیت نیروهای مسلح کشورهای عضو ناتو، سایر گروه‌ها و کشورهای خاص افزایش یافته است. "

آمریکا حامی اصلی دولت اوکراین است و بارها بر حمایت از این کشور در برابر روسیه تاکید کرده است. در همین راستا یک کشتی باری آمریکا روز ششم فروردین ماه جاری با ۳۵۰ تن تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی برای نیروهای مسلح اوکراین، در شهر بندری «اودیسه» پهلو گرفت.

بر اساس گزارش رسانه های منطقه، وضعیت مناطق شرق اوکراین بار دیگر متشنج شده است و کی یف اخیرا از کشته شدن چهار سرباز اوکراینی در منطقه «دونباس» در شرق این کشور در درگیری با جدایی طلبان خبر داده است.

روسلان خومچاک فرمانده کل ارتش اوکراین، به تازگی مسکو را متهم به اتخاذ سیاست تهاجمی علیه کی یف کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز دیروز به نقل از خومچاک نوشت که روسیه با ایجاد تهدید برای امنیت اوکراین، در حال استقرار نیروهای مسلح خود در نزدیکی مرزهای این کشور است.

خومچاک در صحن پارلمان اوکراین همچنین آنهایی را که "جدایی طلبان تحت حمایت روسیه" خواند، متهم به نقض نظام مند آتش بس مورد توافق در ژوئیه ۲۰۲۰ در شرق اوکراین کرد.

نمایندگان اوکراینی مدعی هستند که ۲۶ سرباز این کشور از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون توسط جدایی طلبان کشته شدند که ۴ تن از آنها در هفته گذشته با گلوله تک تیرانداز به قتل رسیده اند.
خومچاک گفت که فدراسیون روسیه به سیاست تهاجمی علیه اوکراین ادامه می دهد.
طبق ادعای وی، نیروهای مسلح روسیه از مناطق مختلف در نزدیکی مرزهای مشترک با اوکراین به منظور حفظ آمادگی جنگی و انجام رزمایش حضور یافته اند.
خومچاک ادامه داد: مسکو ۳۲ هزار و ۷۰۰ نیرو در «جزیره کریمه» مستقر کرده است، در حالیکه افسران این کشور ۲۸ هزار نیروی جدایی طلب مستقر در شرق اوکراین را فرماندهی می کنند.

در جریان جنگ داخلی در شرق اوکراین بین نیروهای این کشور و جدایی طلبان روس تبار، که یک سال پیش با آتش بس بین دو طرف متوقف شد، در مجموع ۱۴ هزار نفر اکثرا غیرنظامی جان خود را ازدست دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین